Meskevolum

sjales

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg skal straks igang med mitt første brygg på nyinnkjøpt 50L BIAB. Oppskriften jeg skal benytte her gir 25 liter vørter i gjæringskarret. Spørsmålet er om jeg kan meske med så mye vann at jeg ikke behøver å skylle etterpå?

Når du ikke skyller vil du typisk få noe lavere utbytte enn ellers for en gitt mengde vann. Det er fullt mulig å brygge BIAB uten å skylle, men da må du som regel gå noe opp på maltmengden for å få riktig OG ift antall liter til kok.

Jeg har et ganske avslappet forhold til skylling og bruker lite tid på den aktiviteten. Dog er i praksis ekstra tidsbruk lik null siden tiden jeg bruker på skylling uansett er mindre enn det tar å få vørteren til kok.

Med 5,5 kg malt har du plass til ca 8 liter vann pr kilo malt i en 50 liters kjele.

For å ende opp med 25 liter vørter etter kok trenger du ca 30 liter til 90 minutters kok (har regnet 11% avdamping i timen).
For å sitte med 30 liter vørter før kok, trenger du 35,5 liter til å begynne med (regn med at 1 liter vann pr kg malt blir igjen i malten når du løfter ut posen).
Du kan regne litt mer svinn fra kok til gjæringsbøtten, så pluss gjerne på noen liter til.

Så ja, du har plass i en 50 liters kjele til å starte med fullt volum slik at du slipper å skylle.

Men det blir en veldig tynn mesk, nærmere 6,5 liter vann pr kg malt.
Hvordan effektiviteten blir med dette vet jeg ikke, og dermed er det vanskelig å si noe om hvilken OG du vil treffe,

Prøv, skriv notater og juster når du ser hvordan det gikk.

Regn med 10% lavere utbytte når du ikke skyller - i forhold til batch sparge. I forhold til kontinuerlig skylling kan du trekke fra litt til. (Dette er mine erfaringer.) Så du får ikke 25 liter med OG 1.049 ut av de 5,5 kiloene.

Tror du skal regne 5 liter i timen i fordampningstap hvis du har skikkelig fres på kokingen. (Det er hva jeg får i en BB60 som ikke har voldsomt mye muskler.)

Du vil nok ikke bomme mye med disse rådene. Men alle oppsett er ulike. Det viktigste er at du noterer flittig, og gjør samme hver gang, lik temperatur og prosess. Da vil du etter noen batcher vite nøyaktig hva du havner på av OG og antall liter

Har lest at dette med skylling ikke nødvendigvis gir bedre effektivitet. Påstanden var at de fleste mesker i 60 min, og så skyller de, noe som i realiteten medfører lengre mesketid enn om man mesker 60 min BIAB. De som hadde testet dette mente at 90 min eller mer mesketid på BIAB nesten ikke hadde målbar effektforskjell kontra skylling.

Har lest at dette med skylling ikke nødvendigvis gir bedre effektivitet. Påstanden var at de fleste mesker i 60 min, og så skyller de, noe som i realiteten medfører lengre mesketid enn om man mesker 60 min BIAB. De som hadde testet dette mente at 90 min eller mer mesketid på BIAB nesten ikke hadde målbar effektforskjell kontra skylling.

Øking av mesketiden påvirker effektiviteten på den måten at du henter ut mer av stivelsen og får konvertert den. Forskjellen på 60 minutter og 90 minutter vil ikke være stor, siden loven om minskende utbytte av ekstra innsats i høy grad gjelder for mesketid. Men du får ut noe mer.

Skylling sørger for at du får ut mer av det sukkeret som stivelsen er konvertert til, og som altså er oppløst i væsken i mesken. Effekten er mye større enn effekten av å forlenge mesketiden. Så skylling gir bedre effektivitet. Mye bedre, faktisk. Meskeeffektiviteten min er normalt 72/73% om jeg ikke skyller (no sparge), 82/83% med partiskylling (batch sparge) og kanskje nærmere 90% med kontinuerlig skylling (som jeg ikke driver med lenger).

...og kanskje nærmere 90% med kontinuerlig skylling (som jeg ikke driver med lenger).
Min kontinuerlige skylling gikk gradvis over i partiskylling. Ble mer og mer lei av skyllingen, og økte gradvis tempoet... til slutt var det naturligvis ikke noe poeng lenger :)

hmmm... merkelig. finner ikke kilden min på dette, men ser jo den overveldende konsensus om at skylling har noe for seg (uansett tid/temp), så jeg gir meg jeg :) Dog sier logikken min meg at om man totalt bruker 25 liter vann i mesken, skylling eller ikke, så burde det ikke ha noe å si for effekten så lenge man sirkulerer godt. Uansett, som sagt, jeg godtar at jeg tar feil. :)

Sist redigert:
hmmm... merkelig. finner ikke kilden min på dette, men ser jo den overveldende konsensus om at skylling har noe for seg (uansett tid/temp), så jeg gir meg jeg :) Dog sier logikken min meg at om man totalt bruker 25 liter vann i mesken, skylling eller ikke, så burde det ikke ha noe å si for effekten så lenge man sirkulerer godt. Uansett, som sagt, jeg godtar at jeg tar feil. :)

Selv om du godtar at det er sånn så kan jeg hjelpe logikken din med å si at hvis du ikke skyller, så er den vørteren som er bundet fast i malten etter tapping av en viss SG. Hvis du skyller så får du tatt med denne vørteren videre og erstattet den med vann. Så du får med deg flere poeng videre. :)

Logikken min er enig om at det gjelder ved fly sparge, men jeg ser for meg at det ikke har like mye å si for batch sparge?

Logikken min er enig om at det gjelder ved fly sparge, men jeg ser for meg at det ikke har like mye å si for batch sparge?

Ved partiskylling så fyller du på vann og rører som da gjør at du får mye av det sukkeret i løsning. Du tapper ut det og det som er igjen i mesken er en vørter med mye lavere SG enn da du fylte på vannet, resten har du tappet ut, så du får med deg flere poeng videre her og.

Batch Sparge / partiskylling er 'uttynning'. Fyll på vann, så fordeler du sukkeret på mer vann. Tappes det ut, får du mer sukker ut. Tredje-fjerde gang er det så tynnt at det er liten vits...
Husk at kornet suger til seg fuktighet, så det er ca 1 liter vann/vørter per kg korn som du ikke får ut.

Du kan partiskylle i mange omganger. Etter hver gang er det igjen sukker i masken, men mindre for hver gang, siden den foregående uttappingen tok med seg en god del.

Supert! Jeg er herved overbevist. Skylling er veien og gå! Flott at dere evner å rettlede meg etter at jeg har latt meg påvirke av det som nå ser ut til å ha vært feilinfo :) (men du verden så overbevisende argumenter han hadde, selv om jeg ikke husker detaljer nå :p)

Supert! Jeg er herved overbevist. Skylling er veien og gå! Flott at dere evner å rettlede meg etter at jeg har latt meg påvirke av det som nå ser ut til å ha vært feilinfo :) (men du verden så overbevisende argumenter han hadde, selv om jeg ikke husker detaljer nå :p)

Skal jeg pirke litt. Skylling er veien å gå for høyest mulig effektivitet. Jeg gikk fra trekjelersbryggeri med kontinuerlig skylling til to kjeler uten skylling og vil nok aldri gå tilbake som hjemmebrygger :)

Kan argumentene ha vært å bruke noen kroner på ekstra malt for å spare tid og krefter?

edit: Miguel er hakket kjappere enn meg.

Kan argumentene ha vært å bruke noen kroner på ekstra malt for å spare tid og krefter?

edit: Miguel er hakket kjappere enn meg.

Sparer faktisk ikke veldig mye tid under bryggedagen da jeg uansett tapper ganske sakte for det. Men det er mye mye lettere å beregne ting, samt at det er mindre arbeid ja. Både under bygging og fiksing/oppgradering/justering.

Tilbake
Topp