Har lest at dette med skylling ikke nødvendigvis gir bedre effektivitet. Påstanden var at de fleste mesker i 60 min, og så skyller de, noe som i realiteten medfører lengre mesketid enn om man mesker 60 min BIAB. De som hadde testet dette mente at 90 min eller mer mesketid på BIAB nesten ikke hadde målbar effektforskjell kontra skylling.
Min kontinuerlige skylling gikk gradvis over i partiskylling. Ble mer og mer lei av skyllingen, og økte gradvis tempoet... til slutt var det naturligvis ikke noe poeng lenger...og kanskje nærmere 90% med kontinuerlig skylling (som jeg ikke driver med lenger).
hmmm... merkelig. finner ikke kilden min på dette, men ser jo den overveldende konsensus om at skylling har noe for seg (uansett tid/temp), så jeg gir meg jeg Dog sier logikken min meg at om man totalt bruker 25 liter vann i mesken, skylling eller ikke, så burde det ikke ha noe å si for effekten så lenge man sirkulerer godt. Uansett, som sagt, jeg godtar at jeg tar feil.
Logikken min er enig om at det gjelder ved fly sparge, men jeg ser for meg at det ikke har like mye å si for batch sparge?
Logikken min er enig om at det gjelder ved fly sparge, men jeg ser for meg at det ikke har like mye å si for batch sparge?
Supert! Jeg er herved overbevist. Skylling er veien og gå! Flott at dere evner å rettlede meg etter at jeg har latt meg påvirke av det som nå ser ut til å ha vært feilinfo (men du verden så overbevisende argumenter han hadde, selv om jeg ikke husker detaljer nå )
Kan argumentene ha vært å bruke noen kroner på ekstra malt for å spare tid og krefter?
edit: Miguel er hakket kjappere enn meg.