Meskevolum

Supert! Jeg er herved overbevist. Skylling er veien og gå! Flott at dere evner å rettlede meg etter at jeg har latt meg påvirke av det som nå ser ut til å ha vært feilinfo :) (men du verden så overbevisende argumenter han hadde, selv om jeg ikke husker detaljer nå :p)

Du har nok vært utsatt for et angrep med alternative fakta.

Ja, det vil variere fra system til system. TS snakket om BIAB og da er min erfaring at å droppe skylling sparer meg litt tid.

Om tidsbruk: Den ekstra runden som skiller batch sparging fra no sparge tar 30-45 minutter, alt etter hvor effektiv jeg er. Du skal tappe i vannet, røre litt og la det stå et kvarter. Så er det en runde med vorlauf, og så tapping. Så det er ikke nødvendigvis så mye tid å spare, i forhold til kontinuerlig skylling.

Det er neppe noe poeng i å tappe langsomt når du kjører batchsparge eller no sparge, siden det ikke er snakk om å vaske ut mer av sukkeret, bare om å tappe ut den søte væsken. Den blir ikke søtere om du tapper langsomt. Jeg tror du gjerne kan åpne krana helt. Men du kanskje kjøre langsomt helt mot slutten, for å gi den væsken som henger igjen i de øvre lagene av masken en sjanse til å sive ned og bli med ut?

@Jonas Ikke tenk for mye på effektivitet. Hvis du tyner ut mest mulig, risikerer du å tyne ut en del ubehagelige stoffer (fenoler/tanniner) av malten, også. Det er en fare hvis du bruker kontinuerlig skylling. No sparge gir best kvalitet på vørteren, så du kan jo overveie om det er verdt den ekstra innsatsen av malt.

Skal jeg pirke litt. Skylling er veien å gå for høyest mulig effektivitet. Jeg gikk fra trekjelersbryggeri med kontinuerlig skylling til to kjeler uten skylling og vil nok aldri gå tilbake som hjemmebrygger :)
Kan jeg kjapt spørre om du har en post som viser/forklarer oppsettet ditt?

@Finn Berger, jeg tenkte mest teoretisk når jeg snakket om skylling isted. :) Selv kjører jeg oftest en liten batch sparge fordi jeg ikke har store nok kjeler til ønsket volum med no sparge. Ligger på 72-84%, så jeg jakter ikke effektivitet :)

Jeg brygger i pose, skyller ikke, og har regelmessig 75-80% effektivitet. Hvis du mesker med fullt volum (som jo var opphavet til BIAB) så får du mindre problemer med sukker som trengs å skylles til å begynne med. Litt skvis på påsan, og vips, høy effektivitet er ikke noe problem.

Har du veldig tynn mesk kan det være verdt å holde et ekstra øye med pH-en, men dersom du planlegger for dette (og atpåtil har et pH-meter), så er kke det noe problem. Om enzymene oppfører seg annerledes i tynn vs tykk mesk vet jeg ikke mye om, men har ihvertfall til gode å se noe overbevisende data på akkurat det (vis meg gjerne at jeg tar feil).

Om tidsbruk: Den ekstra runden som skiller batch sparging fra no sparge tar 30-45 minutter, alt etter hvor effektiv jeg er. Du skal tappe i vannet, røre litt og la det stå et kvarter. Så er det en runde med vorlauf, og så tapping. Så det er ikke nødvendigvis så mye tid å spare, i forhold til kontinuerlig skylling.

Det er neppe noe poeng i å tappe langsomt når du kjører batchsparge eller no sparge, siden det ikke er snakk om å vaske ut mer av sukkeret, bare om å tappe ut den søte væsken. Den blir ikke søtere om du tapper langsomt. Jeg tror du gjerne kan åpne krana helt. Men du kanskje kjøre langsomt helt mot slutten, for å gi den væsken som henger igjen i de øvre lagene av masken en sjanse til å sive ned og bli med ut?

@Jonas Ikke tenk for mye på effektivitet. Hvis du tyner ut mest mulig, risikerer du å tyne ut en del ubehagelige stoffer (fenoler/tanniner) av malten, også. Det er en fare hvis du bruker kontinuerlig skylling. No sparge gir best kvalitet på vørteren, så du kan jo overveie om det er verdt den ekstra innsatsen av malt.
Har lest at sakte avtapping og skylling gjør at maltsengen ikke faller sammen

Min prosess har batch sparge som jeg mener i praksis tar 0 tid. Jeg løfter ut meskeposen og har den over i et annet kar (i praksis en gjæringsbøtte) og fyller på skyllevann som allerede er varmet opp. Samtidig setter jeg "hovedvørteren" på full kok. Innen jeg er ferdig med å skylle så har fortsatt ikke hovedvørteren rukket å komme på kok. I tillegg øker jeg temperaturen i mesken under skyllingen så summa summarum tipper jeg tidsbruk på skylling er i området 0 til negativ.

Min prosess har batch sparge som jeg mener i praksis tar 0 tid. Jeg løfter ut meskeposen og har den over i et annet kar (i praksis en gjæringsbøtte) og fyller på skyllevann som allerede er varmet opp. Samtidig setter jeg "hovedvørteren" på full kok. Innen jeg er ferdig med å skylle så har fortsatt ikke hovedvørteren rukket å komme på kok. I tillegg øker jeg temperaturen i mesken under skyllingen så summa summarum tipper jeg tidsbruk på skylling er i området 0 til negativ.

Jeg tar det litt mer piano. Jeg vil ha klar vørter over i kjelen til kok.

Jeg gjorde dette tidligere, og forsåvidt av og til fortsatt, men dersom jeg har plass i kjelen går jeg heller for fullvolummesk. Drar ut påsan rett før 80C.

Jeg tar det litt mer piano. Jeg vil ha klar vørter over i kjelen til kok.
Klar vørter til kok, har det egentlig noe å si? Har lest en del debunk av klar vørter til gjæring, men kan ikke huske å ha lest noe om side om side-kok av samme vørter klar mot uklar. Har du noe lesestoff?

Tilbake
Topp