Finn Berger
Moderator
Hvilken betydning tillegger lodo-folka høy utgjæring?Har sett litt på hva Low-Oxygen-bryggerne har holdt på med i det siste, og det har dreid seg mye om å jage attenuasjon. Det har jeg også tenkt mye på så det var vel sånn jeg fant frem til dem.
Denne meskestrategien du foreslår fremholdes der: Meske inn høyt og så gå rett til 65 grader i fem minutter for gelatinisering før temperaturen senkes til et steg på 62-63, deretter 72.
Jeg brygger på Speidel så det er ikke så smidig å gå ned i temperatur fra et meskesteg til et annet men det kan selvfølgelig løses ved å kjøre maskinen i manuell modus og tilsette kaldt vann eller bare vente til temperaturen synker av seg selv.
Ikke at jeg ikke er en smule skeptisk til dem. Jeg har prøvd ut opplegget deres ganske grundig innafor rammene av hva som er mulig med enkelt hjemmebryggerutstyr, og merka absolutt null effekt. Men det kunne uansett være interessant å høre.
Hva menes med å meske inn høyt? Mesker du inn over 65, mister du en del av beta-amylasen sjøl om du går fort ned til 65, og jeg ser ikke noe poeng i å gå over 65 i starten. Riktignok kan den øvre grensa for gelatinisering av hele den delen av stivelsen som kan gelatiniseres før du må over 70 grader, variere, sånn at om du bare er ute etter den effekten, kan det være en ide å meske inn på 66. Men det betyr antakelig lite, så jeg ville heller prioritert å beskytte enzymene.
Skal du være riktig ekstrem, kan du jo ta til side litt av vørteren etter at du har senka temperaturen til 62/63, og så seinere, etter at du har ligget ei stund på 72, senke temperaturen igjen, for deretter å tilsette den vørteren du satte til side. Den vil inneholde aktiv beta-amylase som kan gå løs på de dekstrinene du får fra trinnet på 72. Men ... .