Mesking i flere omganger

Hei

På fredag skal jeg brygge en Imperial Stout, og kommer til å bruke over 10 kg malt. Jeg mesker alltid i en omgang da jeg tidligere har brygget med maks 7 kg malt, men nå vil det ikke være plass i meskekaret mitt. Spørsmålet her er da; kan man meske i to omganger - halve malten i hver mesk? Vil dette ha en effekt på utbyttet? Hvordan ville dere her på forumet utført en slik mesking?

Takker for hjelpen :)

Utbyttet i sterke øl blir dårligere uansett, men ville ha mesket halvparten og tappet halvparten av vørteren fra hver halvpart og samlet de to vørterne til samlet kok. Har ikke gjort det slik før men kan ikke se at det skal by på noen problemer.

Har en Julelager i gjæring...måtte meske i to omganger...ser ut til å bli veldig bra..den har stått i 15 dager..tenkte den kunne stå i 21...

Ok, så da bør jeg justere oppskriften litt - med tanke på at jeg nok får dårligere utbytte siden ølet er sterkt? Da forsøker jeg med mesking i to omganger, og så ser vi hvordan det går. Takk for hjelpen :)

Bland malten før du deler den i to, slik at du får lik mengde base/spesialmalt i hver mesk.:)

Kom på at jeg ikke tror jeg helt skjønner hvordan jeg skal skylle dette. Jeg skal ende opp med 28 liter tilsammen:

Mesking no 1: halvparten av malten - 5.5 kg. Mesketykkelse 2.5 (i forhold til vann): ca 14 liter vann. Hvor mye skyllevann skal jeg bruke?? Jeg kan jo ikke bruke for mye, for da ender jeg opp med for mye og for tynn vørter, med tanke på at jeg tross alt skal meske resten av malten også.

Dette er slik jeg så for meg prosessen, men er redd jeg ikke får skylt malten godt nok (med Batch Sparge):
1) Meske 5.5 kg malt i 14 liter vann 60 min ved 66 grader. Tapper ut vørter. Ca 6 liter tapt i kornet. Får da ut: 8 liter vørter. Skylle med halvparten av skyllevannet: 7 liter. Røre godt, la stå i 20 min. Resirkulere og tappe på nytt.
2) Gjør det samme igjen med resten av malten.

Total vørter til kok ca 28-30 liter. Hvor effektivt er dette?? Hvordan ville dere gjort det? Jeg føler at dette ikke blir tilstrekkelig skylt...

Du skal jo skylle 2 ganger med hver mesk, altså (2x3.5 liter?)x2 .
3,5 liter er kanskje litt lite for å skylle 5,5 kilo malt, men resirkulere godt, og ha høy nok temp (75-78 c) så blir det sikkert bra.

En mulighet...
Bruk alt skyllevannet i første mesken, og skyll mesk nr 2 med avrenningen fra første...
Det er ikke optimalt, men gir muligens litt bedre utbytte ;)

heisann.
lurer litt på dette med stegmesking kontra å meske på en bestemt temperatur.
har dette invirkning på utbyttet eller har det med smak på ferdig produkt å gjøre?
har lest endel blogger der folk setter opp en oppskrift fra a-å med temperaturer, vanmengder osv. også kommer den en forklaring på gjennomføring der de hopper over hele steg prosessen å mesker på 64 grader for det er mindere stress....
så hva er da poenget med steg?

Poenget med stegmesking er egentlig mindre relevant i dag da meste parten av malten i dag er godt modifisert, og har sett at folk egentlig stegmesker mer av gammel vane.
Det eneste jeg er at kanskje man får et litt høyere utbytte.

Selv har jeg sluttet å stegmeske og kan ikke selv si at jeg har merket noe på kvalitet eller forskjell i smak.

Bare hyle ut her folks viss jeg er helt på bærtur i min beskrivelse og oppfatning ;D

Poenget med stegmesking er å gi de forskjellige enzymene i maltet muligheten til å virke i de temperaturområdene som er mest ideelle for dem. Det er i stor grad unødvendig med moderne malt (kanskje særlig det typiske proteinsteget rundt 50 °C), men det gir bryggeren økte muligheter for kontroll over prosessen sin. Men i all hovedsak er det mer enn bra nok å bruke ett enkelt meskesteg.

Tilbake
Topp