mesking og utmesking på BB30

Når det gjelder utmesking i 10 min  på 78 ºC skal jeg kjøre sirkulasjon da også?
Jeg har kjøpt med pumpeløsningen som følger med beer brew 30, antar att den er veldig fin og bruke når det gjelder sirkulasjon under meskingen, med en veldig svak stråle for og unngå stuck mash?

Med sirkulasjon får du jo heva tempen i hele mesken raskere, så jeg ville brukt pumpa i utmesk også ja.

Er pumpen egnet og bruke hele meske perioden på 67 grader C eller bør en bruke manifoil i den perioden?

Hr ikke rukket å prøve pumpa selv, men antar at så lenge det er væskenivå over mesken (pleier i hvert fall være det når jeg brygger med BB30) er det bare å la slangen pumpe vørteren oppi toppen igjen. Eller misforsto jeg spørsmålet ditt?

Kjør pumpe hele tiden. Da er du sikret bedre fordeling av temp i malten.
Skal du klare å få 78 grader i malten på toppen av det relativt smale meskerøret i BB30, må du pumpe varm vørter (fra bunnen) opp på toppen.
En lite svak tissestråle ut av slangen. Trenger ikke manifold til fordeling.
Jeg har laget en, men brukes sjelden.

daje skrev:
Hr ikke rukket å prøve pumpa selv, men antar at så lenge det er væskenivå over mesken (pleier i hvert fall være det når jeg brygger med BB30) er det bare å la slangen pumpe vørteren oppi toppen igjen. Eller misforsto jeg spørsmålet ditt?

Du forstod meg riktig Daje.

Ketil skrev:
Kjør pumpe hele tiden. Da er du sikret bedre fordeling av temp i malten.
Skal du klare å få 78 grader i malten på toppen av det relativt smale meskerøret i BB30, må du pumpe varm vørter (fra bunnen) opp på toppen.
En lite svak tissestråle ut av slangen. Trenger ikke manifold til fordeling.
Jeg har laget en, men brukes sjelden.

Da kjører jeg pumpen både i meskesteget på 67 grader  og utmeskingsteget rundt 76-78 grader, men har jeg forstått det riktig att hvis vørteren som er utenfor meskekaret blir lavere enn det i meskekaret da kan jeg få det vi kaller stuck mash?

Fikk ikke brygget i kveld pga min bryggekollega måtte jobbe overtid:(

Ikke nødvendigvis. Noen mener det hjelper, men jeg er ikke så sikker på det.
Jeg legger ærlig talt lite merke til vørter på utsiden, men ha ei god og lang sleiv i beredskap. Jeg bruker den lange tresleiva som bryggselv.no selger.
Hender ofte jeg må røre litt.
Dette utstyret var jo egentlig ikke laget for konstant sirkulasjon. Derfor må du regne med å åpne opp litt i bunnen av meskerøreret av og til.

Tilbake
Topp