Mesking og vannmengde. Biab.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Morn.
Jeg pleier å bruke ca 3 liter vann pr kg malt til mesking. Dersom det er lite malt blir skyllevannvolumet større. Gryten jeg bruker til å varmer opp skyllevannet blir av og til da for liten. Da pleier jeg å bruke mer meskevann enn 3 l. pr kg slik at sluttsummen blir det den skal.

Er det noe i veien for å bruke større dosering meskevann? Hvilke negative konsekvenser kan det ha? Eller bør man heller etterfylle vann (fra springen?) etter mesking og skylling for å oppnå riktig kokevolum?
 
Jeg brygger også etter BIAB metoden og bruker 3 liter vann per kilo malt når jeg mesker dersom jeg brygger sterkere øl. Brygger jeg litt mer alkoholsvake øl, hvor jeg benytter mindre mengder malt, bruker jeg 4 liter vann per kilo malt. Det er ikke pga begrensninger på kjelen jeg bruker til skyllevann, men fordi jeg da får et større volum i kjelen når jeg mesker. Et større volum holder bedre på varmen, og jeg får en mer stabil mesketemperatur.

Det skal ikke være noe problem og bruke 4 liter vann per kilo malt. Palmer anbefaler i How to brew et sted mellom 3-4 liter per kilo malt. Nå er det riktignok ikke BIAB metoden han beskriver, men antar dette er overførbart til BIAB. Det er sikkert andre som kan fortelle mer om hvilke fordeler / ulemper det vil ha å benytte enten 3 eller 4 liter (eller enda mer!), men jeg tror ikke det har så mye å si, i hvertfall ikke fra 3 til 4 liter. Det er jo mange som benytter BIAB som ikke skyller, men heller starter med hele volumet man trenger til bryggingen når man mesker. Da vil man ligge langt over 4 liter per kilo malt...
 
Det går helt fint å meske med mer vann per kilo malt. En teori går på at en tynn mesk vil ha for lav "enzymtetthet" til å konvertere stivelsen effektivt, men mange mesker jo med alt vannet på en gang (typisk 6 liter eller mer per kilo), og får godt øl. Det er en vanlig fremgangsmåte når man mesker i pose (biab). Jeg gjør selv dette innimellom, og mesker da i 90 minutter, for sikkerhets skyld.

Utbyttet fra mesken blir selvsagt noe lavere, siden man ikke skyller. Generelt gir jo mer skyllevann høyere utbytte, så det er mulig du får litt lavere utbytte ved å gå for tynnere mesk/mindre skyllevann.
 
Jeg brygger BIAB og gjør det for tiden enkelt med at jeg dropper skylling og bare lar posen renne fra seg. Siden jeg også har en god del mer avdamping enn jeg trenger, på grunn av at jeg ikke har somlet meg til å koble opp effektregulatoren enda, bruker jeg ofte mellom 6 og 7 liter vann per kg malt. Det fungerer helt fint, og effektiviteten min er stabilt på 75%. Jeg tester også for sikkerhets skyld med jod, og har aldri opplevd å få utslag på stivelse etter 60 minutters mesk.
 
Det er ikke sikkert utbyttet blir så mye lavere. Så nylig en diskusjon på et amerikansk forum hvor man anbefalte å meske litt tynnere for å få større utbytte. Dette skulle skje ved at vørteren blir tynnere og mer 'lettrennelig' enn ellers.
Jeg forsøkte, og fikk noe bedre utbytte enn vanlig. Det må sies at jeg skyller også, men selvsagt ikke så mye som ved tykkere mesk.
(Jeg fikk også mine aller første 'stuck mash' på begge batchene jeg prøvde, så det er kanskje lettere å få det ved tynnere mesk??)
 
Jeg har svært lavt utbytte med BIAB metoden jeg snakker da under 60%!
Jeg bruker mye vann med baktanke om stabil temperatur under mesking og å få løst opp mer sukker i vørter. Skyller også med mellom 4-8 liter vann. Dette varierer litt da jeg beregner totale mengde vann før kok til ca 8% over ønsket volum (25 liter).
Noen som har en god forklaring på hvorfor jeg får lave verdier? Utbytte er stabilt, så jeg tviler på at det har med kverningen å gjøre. Jeg har fått Vestbrygg til å kverne men nå gjør jeg det selv.

Min gjettning er at kornet i midten av posen ikke bidrar så mye. Jeg tenker å prøve meg på å brygge med "åpen pose" for å få en god blanding.
Jeg har god kontroll på temperatur så dette bør ikke være casen.
 
AndreasKr skrev:
Jeg har svært lavt utbytte med BIAB metoden jeg snakker da under 60%!
Jeg bruker mye vann med baktanke om stabil temperatur under mesking og å få løst opp mer sukker i vørter. Skyller også med mellom 4-8 liter vann. Dette varierer litt da jeg beregner totale mengde vann før kok til ca 8% over ønsket volum (25 liter).
Noen som har en god forklaring på hvorfor jeg får lave verdier? Utbytte er stabilt, så jeg tviler på at det har med kverningen å gjøre. Jeg har fått Vestbrygg til å kverne men nå gjør jeg det selv.

Min gjettning er at kornet i midten av posen ikke bidrar så mye. Jeg tenker å prøve meg på å brygge med "åpen pose" for å få en god blanding.
Jeg har god kontroll på temperatur så dette bør ikke være casen.
Når du sier du har tenkt å prøve med "åpen pose", mener du da at du vanligvis har posen lukket? I så fall har du nok mye å hente på å endre dette. De fleste, meg selv inkludert, brygger med posen tredd over kanten av gryten, slik at posen ligger langs veggene og bunnen av gryten, og alt vannet er i kontakt med malten. Sørg for at malten er godt rørt ut i vannet, og rør noen ganger i løpet av mesketiden. Når jeg gjør dette får jeg jevnt over ca. 75% meskeutbytte.
 
Hannaas skrev:
AndreasKr skrev:
Jeg har svært lavt utbytte med BIAB metoden jeg snakker da under 60%!
Jeg bruker mye vann med baktanke om stabil temperatur under mesking og å få løst opp mer sukker i vørter. Skyller også med mellom 4-8 liter vann. Dette varierer litt da jeg beregner totale mengde vann før kok til ca 8% over ønsket volum (25 liter).
Noen som har en god forklaring på hvorfor jeg får lave verdier? Utbytte er stabilt, så jeg tviler på at det har med kverningen å gjøre. Jeg har fått Vestbrygg til å kverne men nå gjør jeg det selv.

Min gjettning er at kornet i midten av posen ikke bidrar så mye. Jeg tenker å prøve meg på å brygge med "åpen pose" for å få en god blanding.
Jeg har god kontroll på temperatur så dette bør ikke være casen.
Når du sier du har tenkt å prøve med "åpen pose", mener du da at du vanligvis har posen lukket? I så fall har du nok mye å hente på å endre dette. De fleste, meg selv inkludert, brygger med posen tredd over kanten av gryten, slik at posen ligger langs veggene og bunnen av gryten, og alt vannet er i kontakt med malten. Sørg for at malten er godt rørt ut i vannet, og rør noen ganger i løpet av mesketiden. Når jeg gjør dette får jeg jevnt over ca. 75% meskeutbytte.

Ok var det jeg tenkte meg. Jeg har til nå hatt posen lukket under mesking ja uten å tenke så mye over det før jeg målte utbytte%.
Takker for svar :skitbra:
 
Min erfaring er at utbyttet blir høyere hvis jeg rører rundt i posen under meskingen. 2-3 ganger på en times mesking.
Jeg skyller som regel med 10 liter vann. Regner ut meskevolumet ut ifra det. Et typisk vannregnskap for en IPA med 7 kg malt.

27 l innmesk
- 7 l som malten spiser.
+ 10 skylling
= 30 liter til koking.
- 2.5 liter i avdamping
- 2.5 liter trub.
= 25 liter i gjæringsbøtta.

Ender stort sett opp med 73-75 i effektivitet.
 
Ja så var det dette med fordamping :mad:
Ved ca 27 liter kokevolum pleier jeg å ha 5-6 liter som damper vekk. Koker med lokket litt på gløtt. En gang ved en 90 min kok fordampte 9 liter! Blir like sur hver gang....
 
Mesker stort sett på "vanlig" måte(75% effektivitet), men har i det siste brygget mer i BIAB-style. Da har effektiviteten økt til mellom 80 og 84%. Mesker med en vannmengde som gjør at jeg fyller kjelen på 36 liter, ofte godt over 4l/kg malt. minimalt med skylling er målet i disse tilfellene, stort sett bare 4 liter. Rører ikke i mesken i det hele tatt. Ender opp med 30liter til kok, og 23liter i gjæringskaret. Fasinerende...
 
Er rimelig fersk i dette (2 brygg), og sliter litt med effektiviteten her også. Brygger BIAB-metoden med 30 liters-kjele, og sist brygg var 7kg malt. Kjørte på med 3 liter pr kg, og tok skyllingen sånn at kokevolum ble 27,5 liter, som oppskriften tilsa. Da var OG litt for lav. Lot den heller koke litt lenger (75 min vs 60 min (har det noe å si?)). Traff ikke helt målet likevel. Traff ikke helt målet på OG (1.056 vs 1.060), og dette hadde vel blitt fikset med mindre skyllevann?
Noen tips? Det ble rørt varsomt i mesken 2 ganger, men siden kjelen er på 30 liter bør man kanskje påregne litt mer røring siden diameter på kjelen gjør at tettheten i mesken blir såpass høy/kompakt?
 
Ja den ford... Truben lurer meg også hele tida... Brygga en pale ale/extra special bitter i går, og hadde så mye vørter ved kokestart at jeg måtte fylle en kjele i tillegg... (Ca 30L) Men i gjæringskaret? 22L... :/ hrmpf... Føler meg like lurt hver gang...
 
Ja den ford... Truben lurer meg også hele tida... Brygga en pale ale/extra special bitter i går, og hadde så mye vørter ved kokestart at jeg måtte fylle en kjele i tillegg... (Ca 30L) Men i gjæringskaret? 22L... :/ hrmpf... Føler meg like lurt hver gang...

For mye ferdigkokt vørter? God anledning til å gjøre et eksperiment med tørrhumling i og med at man har en referanse!

Forresten: Tips til siling av vørter som en kamerat viste meg: Dørslag fra IKEA, http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103755/ . Funker som en kule. Etter endt brygging, rett i oppvaskmaskinen. Ligger i StarSan i et par timer under bryggingen.
 
Nah, egentlig akkurat så mye jeg pleier å få etter kok... (så det er vel strengt tatt helt etter boka...), for mye før kok... Jeg bør vel egentlig bare krympe oppskriftene et par liter...
 
Jeg overfører jo posen til en trakt og sender vørteren gjennom to ganger får å få klarere vørter. Om jeg starter denne renseprosessen rett fra mesketemp er effektiviteten 75%, om jeg hever til 74 grader før rensing og skylling ligger jeg stabilt på 85%. Jeg mesker med mye vann, ca 5l pr kg malt, og skyller med vann på 80 grader til slutt.
 
Min erfaring er at utbyttet blir høyere hvis jeg rører rundt i posen under meskingen. 2-3 ganger på en times mesking.
Jeg skyller som regel med 10 liter vann. Regner ut meskevolumet ut ifra det. Et typisk vannregnskap for en IPA med 7 kg malt.

27 l innmesk
- 7 l som malten spiser.
+ 10 skylling
= 30 liter til koking.
- 2.5 liter i avdamping
- 2.5 liter trub.
= 25 liter i gjæringsbøtta.

Ender stort sett opp med 73-75 i effektivitet.

Takk for kjempebra tips. Det var akkurat dette jeg lurte på. Får utstyret mitt om en uke og skal sette i gang med brygging av forhåpentligvis herlig nektar.
 
Tilbake
Topp