Er bare å fylle på en liter annet hvert minutt det. Se kapittel om lautering på http://www.howtobrew.comEr det noen som har forslag til hvordan skylle effektivt når man har et meskekar og ikke slange og pumpe, med spreder etc. etc.? Jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig å skylle sakte; Det jeg har gjort til nå har vært å passe på at det tappes så sakte som mulig, både etter meskingen og etter at jeg har i skyllevannet (partiskylling). Det ideélle må vel være å ha en kontinuerlig pumping av skyllevann fra en temperaturregulert beholder, og at vannet spres jevnt over malten og vannstanden holdes konstant? Men det er jo ikke mulig å stå med 20 liter varmt vann og helle sakte i løpet av 45 minutter.
Neida, det er vel temmelig standard å gjøre. Ikke for å få bedre effektivitet men for å bruke maltsengen til å sile vørter så den blir klar(ere). Har du en pumpe så er jo det konge, hvis ikke kan du bruke tappekran på kjelen ev. en hevert hvis du heller ikke har kran. Du får bedre effektivitet hvis du kan varme opp vørter til 78 grader under denne prosessen, lettere å få ut sukkeret fra malten når under selve skyllingen når "sirupen" er mere tyntflytendeJeg tenkte på det med skyllingen. Er det galt å skylle noen minutter med vørteren før man skyller med vann til man når mengden man skal koke?
Eller er dette bare ødeleggende/unødvendig?
Skal prøve denne metoden imorgen, hevertprinsippet fra der du har skyllevannet til en slange med mange små hull. Nå har jeg pumpe riktignok, men i prinsippet burde det vel fungere uten...Er det noen som har forslag til hvordan skylle effektivt når man har et meskekar og ikke slange og pumpe, med spreder etc. etc.? Jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig å skylle sakte; Det jeg har gjort til nå har vært å passe på at det tappes så sakte som mulig, både etter meskingen og etter at jeg har i skyllevannet (partiskylling). Det ideélle må vel være å ha en kontinuerlig pumping av skyllevann fra en temperaturregulert beholder, og at vannet spres jevnt over malten og vannstanden holdes konstant? Men det er jo ikke mulig å stå med 20 liter varmt vann og helle sakte i løpet av 45 minutter.
Neida, det er vel temmelig standard å gjøre. Ikke for å få bedre effektivitet men for å bruke maltsengen til å sile vørter så den blir klar(ere). Har du en pumpe så er jo det konge, hvis ikke kan du bruke tappekran på kjelen ev. en hevert hvis du heller ikke har kran. Du får bedre effektivitet hvis du kan varme opp vørter til 78 grader under denne prosessen, lettere å få ut sukkeret fra malten når under selve skyllingen når "sirupen" er mere tyntflytende
Tenkte jeg skulle prøve å få montert en tappekran på dette spannet jeg bruker.Neida, det er vel temmelig standard å gjøre. Ikke for å få bedre effektivitet men for å bruke maltsengen til å sile vørter så den blir klar(ere). Har du en pumpe så er jo det konge, hvis ikke kan du bruke tappekran på kjelen ev. en hevert hvis du heller ikke har kran. Du får bedre effektivitet hvis du kan varme opp vørter til 78 grader under denne prosessen, lettere å få ut sukkeret fra malten når under selve skyllingen når "sirupen" er mere tyntflytende
Kanskje det samme som det blanke spannet du ser i bakgrunnen på mitt bilde over, er vel temmelig sikker på det ;-) Når det ikke brukes til original formålet er det supert som varmtvannstank, eller HLT som mange nerder liker å kalle det.Jeg fikk tak i spannet på et industriverksted der jeg bor. Da var det allerede klart med ovalt hull i siden for å montere varmeelement og et 6 cm hull i lokket. Trenger vel ikke å være så veldig usikker på hva spannet egentlig skulle brukes til.
Da skylder du meg å melde tilbake om hvordan det gikk og om smaken ble bra!Hahaha! Ja se der ja, Det la jeg ikke merke til først
Føl deg fri til å lese og gi meg en tilbakemelding på det første brygget jeg gjorde i helgen om du vil.
Du finner det vell om du klikker inn på meg.
Hehe, Ja den er god. tipper jeg oppdaterer tråden min når det blir ferdig.Da skylder du meg å melde tilbake om hvordan det gikk og om smaken ble bra!