Mi første juleøloppskrift - innspill ønskes!

Alright, så tida for å brygge årets juleøl nærmar seg. Eg satsar på eit alkoholsterkt og maltmessig komplekst brygg, relativt nøytralt humlemessig og med ein "dasj" krydder. Eg tenker noko slikt som pepperkaker/julekake og tørka frukter. Køyrer ein liten batch, då dette blir noko som bør nytast med forsiktighet...
Namnet er for øvrig inspirert av eit ikkje så ukjent post-apokalyptisk dataspel.. ;)
Her er oppskrifta:

Nuclear Winter Wonderland
Christmas/Winter Specialty Spice Beer (21 B)
Type: All Grain
Batch Size: 15,00 l
Boil Size: 18,53 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 16,64 l
Final Bottling Vol: 15,00 l
Fermentation: Ale, Two Stage
Brewer: Håvard Idsøe
Equipment: 36 L kjele - BIAB
Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 77,1 %
Target OG: 1.095
Est. ABV: 10,4 %

Mash Ingredients

Amt Name Type # %/IBU

4,44 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 68,6 %
0,32 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 2 4,9 %
0,32 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 3 4,9 %
0,30 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 4 4,6 %
0,19 kg Amber Malt (43,3 EBC) Grain 5 3,0 %
0,18 kg Munich Malt - 10L (19,7 EBC) Grain 6 2,7 %
0,18 kg Munich Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 7 2,7 %
0,13 kg Biscuit Malt (45,3 EBC) Grain 8 2,0 %
0,13 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 9 2,0 %
0,04 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) Grain 10 0,7 %
0,25 kg Demerara Sugar (3,9 EBC) Sugar 11 3,9 %

45,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 60,0 min Hop 12 26,7 IBUs
20,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 30,0 min Hop 13 9,1 IBUs

75,00 g Ginger Root (Boil 10,0 mins) Herb 14 -
50,00 g Orange Peel, Bitter (Boil 10,0 mins) Spice 15 -
30,00 g Cinnamon Stick (Boil 10,0 mins) Spice 16 -

1,2 pkg Nottingham Yeast (Lallemand #-) [23,66 ml] Yeast 17 -

Så eit par spørsmål:
- Kan dette bli bra i det heile tatt? Nyttar ein nøytral tørrgjær, då eg ikkje har starta med våtgjær heilt enda. Kva om eg hadde putta trappistgjær oppi istadenfor?
- Er det for mykje spesialmalt i forhold til basemalt? Unødig mange sorter spesialmalt? Burde eg ha meir kveitemalt? Vil meir Special B gi eit ekstra "julete" rosinpreg?
- Demerara? Muscovado? Eller gir vanleg mørkt brunt sukker det djupaste preget?
- Krydderverdiane tok eg frå ei oppskrift på NØ Underlig Jul. Er det for mykje? Tenker då spesielt på kanel. Burde eg ha andre krydder i? Appelsinskalet er av det tørka slaget (frå Vestbrygg).

Fyr laus! Alle innspill vert mottekne med takk! :)

Var endel krydder ja. ingefær er kraftige greier så 75 gram kan vel bli i overkant. Jeg hadde kanskje gått for 1-2 gram pr liter vørter av hver om jeg ville hatt krydder i ølet.

Enig med gutta over. Jeg har brukt halvparten så mye applelsinskall i 22 l batcher. Da får man et hint av det. Jeg har smakt en del juleøl som blir fullstendig dominert av krydder, og de er sjelden spesielt gode. Det er vanskelig å "balansere" et sånt øl. Er bedre å sikte litt lavt og heller justere opp neste år.

Du har veldig mange maltsorter ja. Jeg tror ikke det er noe galt med mengden spesialmalt for en juleøl, men om du må kjøpe en kilo av hver og sitter igjen med mer rester enn du setter pris på, så er jeg sikker på at du kan slå sammen litt uten at det går for mye ut over smaken.

Trappistgjær? Mulig det kan bli veldig mye ulike smaker her, men om du har lyst har du lov! Øl blir det helt sikkert :D

Var endel krydder ja. ingefær er kraftige greier så 75 gram kan vel bli i overkant. Jeg hadde kanskje gått for 1-2 gram pr liter vørter av hver om jeg ville hatt krydder i ølet.

Enig med gutta over. Jeg har brukt halvparten så mye applelsinskall i 22 l batcher. Da får man et hint av det. Jeg har smakt en del juleøl som blir fullstendig dominert av krydder, og de er sjelden spesielt gode. Det er vanskelig å "balansere" et sånt øl. Er bedre å sikte litt lavt og heller justere opp neste år.
Du har veldig mange maltsorter ja. Jeg tror ikke det er noe galt med mengden spesialmalt for en juleøl, men om du må kjøpe en kilo av hver og sitter igjen med mer rester enn du setter pris på, så er jeg sikker på at du kan slå sammen litt uten at det går for mye ut over smaken.
Trappistgjær? Mulig det kan bli veldig mye ulike smaker her, men om du har lyst har du lov! Øl blir det helt sikkert :D

Så 20-30 gram appelsinskall, 15 gram kanel og kanskje 30 gram ingefær? Det er vel relativt safe? Kjenner eg er reddast for at kanelen skal dominere altså..

Maltbillen er basert på spesialmalten eg allerede har liggande, så *det* går fint! ;) Kjøpte inn 1-2 kg av dei fleste typane tidlegare i år, for å lage meg eit lite "kartotek" med spesialmalt ihht herr Jikiuns anbefaling i "Ølbrygging - Fra hånd til munn".

Men ja, ser i ettertid at trappistgjær kan nok bli litt over the top, så eg trur eg heller sparer den erfaringen til ei streit tripel-oppskrift. :)

Og hvordan skal du behandle krydderet? Skal du ha hele kanelstenger? Skal du skjere ingefæren i biter, eller kanskje raspe den? Fra min erfaring med ingefær-te vil jeg anbefale å raspe den, da får man mye bedre utbytte.

Jeg tror trappistgjær kan funke fint, men jeg ville kuttet en del ned på spesialmalten.
Trur eg utsetter trappisteksperimenteringa til ein rein trappist. Eg trur nemlig eg har ein tripel eller ein quad. på bryggelista.. ;) Maltsammensetningen forblir stort sett uforandra, men eg trur eg justerer ned munich-malten bittelitt (I, II og caramunich), og jazzar opp Special B for å få plomme-/rosinpreget. Det eg lurer mest på er egentlig ambermalt vs bisquitmalt - Er desse stort sett like? Amber er kanskje meir intens?

Når skal du tilsette krydderet?
Eg tenkte å trekke det i ein meskepose dei siste 10 minuttane.
Og hvordan skal du behandle krydderet? Skal du ha hele kanelstenger? Skal du skjere ingefæren i biter, eller kanskje raspe den? Fra min erfaring med ingefær-te vil jeg anbefale å raspe den, da får man mye bedre utbytte.
Heile kanelstenger brukne i eit par bitar, og ingefæren i tynne skiver (burde gi tilstrekkeleg overflate). Appelsinskallet er som sagt av den ferdig tørka typen som Vestbrygg har. Smakte ein bit av det i går, og det var nokså bittert, så eg trur eg ikkje bruker meir enn maks 30 gram. Kanelen brukar eg 15 gram av og ingefæren ca. 30 gram. Vil ha litt vørterkake-/julekake-preg, men det må ikkje dominere.

Høres fett som faen ut det der! :D Skal prøve meg på en juleøl i samme stilen, men med nellik i stedet for kanel.
Er det noen smaksforskjell på fersk og tørket appelsinskall? Jeg er på jakt etter appelsin- og nellikaroma, for å minne om Juleappelsinen vi brukte å ha hjemme når jeg var liten... Er det noen som har erfaringer med dette? (Ikke meninga å kuppe tråden)

Kupp i veg! ;) Nellik er ikkje dumt! Men eg ville vore varsom, då den, i likhet med stjerneanis, kan fort dominera eit brygg.

Tja, eg har aldri brygga med appelsinskal før, så smaksforskjell har eg ikkje grunnlag for å kommentera egentlig, men fordelen med tørka er jo at det er mykje mindre jobb. 50 gram appelsinskal tilsvarer ein del appelsiner (skalet av 5 appelsiner ca. jfr Ølbrygging FHTM s. 152). Samt at med ferske så bør ein velga økologiske siden dei ikkje er sprøyta. Ellers så er det jo to typer tørka; søt og bitter. Søt gir visstnok ein slags Grand Marnier-smak, medan den bitre logisk nok er tørrare.

Fann ein interessant artikkel her om ymse krydder:
http://drinks.seriouseats.com/2011/05/homebrewing-how-to-brew-with-spices.html

Eg ser jo i følge artikkelen at å koke kanel gir mykje tanniner.. Blei litt skeptisk til heile barken no, kjenner eg..

Gjerne legg ut oppskrift og full fremgangsmåte (når de rare tilsetningene ble brukt). Sitter og vurderer juleølen selv i disse tider. Kjørte Gahr sin Yuletide fra Bryggselv i fjor og den ble en smellsukksess, men artig å variere og å prøve noe nytt.

Will do! Legger ut revidert oppskrift når eg bryggar trollskapen (mest sannsynleg i.l.a. veka, om denne varmen berre kan gi seg...)! :)

Jeg tror den største utfordringen blir å få 15 liter til å holde helt til jul.

Ellers ville jeg også satt pris på en oppdatering når herligheten er på gjæringskar. Vil sette en juleøl i år jeg også, selv om den nok blir litt safere enn din.

Vel, det kjem jo an på om det blir drikkandes, hehe. Dette blir uansett mest som eit dessertøl/vinterøl, så inntaket vil jo (forhåpentlegvis) raskt begrense seg. Og så må det sjølvsagt bryggast mindre tunge sortar i tillegg, som f.eks. ein IPA eller AAA til pinnekjøtet (fantastisk den der fårefett/humle-komboen). Oppdatering kjem! :)

Men eit kjapt lite spørsmål.. Held det med ein pakke Nottingham, eller bør eg safe med to pakkar? Har høyrt denne gjæren er ytterst livskraftig, men samtidig så er OG på 1.095..

Tilbake
Topp