Midtfyns Imperial Stout?

Dette er den informasjonen jeg har fått av Eddie Szweda:

Imperial Stout
Malt: Pale ale, Crystal, Chokolate, Roasted Barley, Special B, Cara Amber
Humle: Chinook, Centennial
Gær: Safale US-05
Vand

Desverre ønsker ikke bryggeren å gå ut med mer enn det.

Artig at dei bruker tørrgjær :) Er det vanleg for Midtfyns? "Deira" X-porter er ein stor favoritt!

Ja, de bruker det i alle sine øl med unntak av de belgiske. Der brukes det fersk gjær direkte fra USA.

jikvig skrev:
Dette er den informasjonen jeg har fått av Eddie Szweda:

Imperial Stout
Malt: Pale ale, Crystal, Chokolate, Roasted Barley, Special B, Cara Amber
Humle: Chinook, Centennial
Gær: Safale US-05
Vand

dessverre ønsker ikke bryggeren å gå ut med mer enn det.

Takker :) Da er jeg et skritt på vei :) Jeg kan kanskje komme frem til noe ved å se på oppskrifter på andre som ligner, som jeg kjenner til. En må vel tilsette.dextrose i puljer under gjæring, eller tåler s-05 å gjære all sukkerstoffene i ett jafs? Det er iallefall en del sjokolademalt i denne, samt at den e mesket for en del sødme. Noe forslag på mesketemp, noen?

JensWiken skrev:
Takker :) Da er jeg et skritt på vei :) Jeg kan kanskje komme frem til noe ved å se på oppskrifter på andre som ligner, som jeg kjenner til. En må vel tilsette.dextrose i puljer under gjæring, eller tåler s-05 å gjære all sukkerstoffene i ett jafs? Det er iallefall en del sjokolademalt i denne, samt at den e mesket for en del sødme. Noe forslag på mesketemp, noen?

Chico (US-05) klarer greit å gjære opp til 10%, men du må selvfølgelig ha godt med gjær og ellers gjennomføre ei god gjæring.

Ole Mørkved skrev:
Har nettopp laget en IPA, og den gjæren der hadde en utgjæringsgrad på 86%, så nå har jeg en IPA som er 8,4% ca.

Hvordan er det med utgjæringen når alkoholstyrken nærmer seg 10? Klarer gjæret å jobbe det like mye ned som exmpl et 5% brygg? Eller blir den søtere pga dårlig utgjæring i slutten? Jeg må nesten få litt peiling på dette for å få rett sødme på et så alkoholholdig brygg. Styres sødmen da mest av utgjæring eller helt og holdent på rett mesketemp..?

Jeg har ikke så mye peiling på dette, men har fått med meg at enkelte gjærtyper dør når alkoholen blir for høy (en må til med andre gjærtyper enn øl-gjær), og at de ikke klarer å gjære om det blir for søtt (??).. at derfor må en tilsette sukker (dextrose) i puljer gjennom gjæretiden på øl, som Dogfish sin 120 minute IPA.

Får jeg foreslå Gahrs oppskrift fra hans artikkel om brygging av stout!
"Andrimne Imperial Stout I".
Har brygget den 3 ganger nå og den er ganske enkelt NYDELIG!! :biersmile:

Ja Stouten fra Gahr smaker fortreffelig. Har servert den til gjester noen ganger. De blir overrasket at en stout kan smake så mye

Tilbake
Topp