Mikkeller beer geek brunch weasel

En av de beste ølene jeg smakt. Satser på å kjøre en batch på denne oppskriften.

"Espresso (eller 0,5 liter Kopi luwaken) (Bottling 5.0 mins)"   

Skal kaffen tilsettes 5min før flasking?
 
Vel, det er en mange meninger om saken.. Jeg tenkte egentlig bare, "tilsetter jeg kaffe rett før jeg flasker vil vel kaffen holde seg bedre i smak".. Om dette stemmer vet jeg ikke desverre, men er helt sikkert noen som har en sterk mening om dette? :)
 
Denne vil jeg også prøve å brygge!!
Personlig har jeg BrewDogs Tokyo som favorit, men Weasle er også en av de bedre jeg har smakt.
Men så over til noen spørsmål:

Vil det lønne seg å stegmeske på denne, evt. kjøre 2 separate mesker for å sikkre en god restsødme i ølen ( om man f. eks. bruker WLP099).

Og lar den seg karbonere på flaske (om man holder seg til WLP007)? da vil man jo få litt restsødme..
 
Hei.

Planlegger å brygge denne nå til uka :)

Min plan er som følger :

Oppskrift som beskrevet i Mikkelers bok..
upload_2015-1-21_15-16-11.png


Vann behandling:
CaCO3 (kun mesk):16 gram / 8,9 strøken teskje
NaHCO3 (kun mesk):8 gram / 1,8 strøken teskje

Stegmeske 40 (20min) + 65 (60 min) + 75 ( 15 min).
PS! bruker en Beer Brew som er modifisert og har ikke opplevd problemer med havre..

Satser på rebruk av en WLP001 (brukt i stout som står å gjærer nå) vasker gjæren først..

Gjære i 14 dager på 21-23 grader

Tilsette Kopi luwaken kaffi sammen med tapping på flasker/fat
**************************************************************************************************************************

Noen tips ?? forbedringer ?
 
Hei.

Planlegger å brygge denne nå til uka :)

Min plan er som følger :

Oppskrift som beskrevet i Mikkelers bok..
Vis vedlegget 16479


Vann behandling:
CaCO3 (kun mesk):16 gram / 8,9 strøken teskje
NaHCO3 (kun mesk):8 gram / 1,8 strøken teskje

Stegmeske 40 (20min) + 65 (60 min) + 75 ( 15 min).
PS! bruker en Beer Brew som er modifisert og har ikke opplevd problemer med havre..

Satser på rebruk av en WLP001 (brukt i stout som står å gjærer nå) vasker gjæren først..

Gjære i 14 dager på 21-23 grader

Tilsette Kopi luwaken kaffi sammen med tapping på flasker/fat
**************************************************************************************************************************

Noen tips ?? forbedringer ?
Hvor fikk du tak i den boka, KKnutsen? Finns den i en norsk butikk eller nettbutikk?
 
Vel, det er en mange meninger om saken.. Jeg tenkte egentlig bare, "tilsetter jeg kaffe rett før jeg flasker vil vel kaffen holde seg bedre i smak".. Om dette stemmer vet jeg ikke desverre, men er helt sikkert noen som har en sterk mening om dette? :)

Tilsatte du espressoen rett i gjæringskaret før flasking? Espressoen er vel desinfisert nok som den er, med tanke på at den koker på komfyren?
 
Tilbake
Topp