Mikkeller beer geek brunch weasel

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Smakte på den villeste øla jeg noen gang har smakt i helga; Mikkeller beer geek brunch weasel.

Jeg ser for meg at dette er noe vrient å klare å lage på kjøkkenet hjemme, men det stopper da ingen fra å prøve.

Er det noen som tilfeldigvis sitter på en oppskrift på denne?
 
Beste ølet jeg har smakt faktisk! :) Breakfast var favoritten helt til jeg smakte brunsh versjonen! Du får skrive et lite innlegg om hvordan bryggingen av breakfast gikk når det er gjort! :)

Jeg har sett den oppskriften, men sammenligner jeg den oppskriften med breakfast oppskriften syntes jeg det det er for mye forskjell... Har selv prøvd meg på en oppskrift som jeg tenker kanskje er innafor, men det er jo vill gjetting. Vet at orginalen egentlig ikke har eiketerninger, men tenkte at det kanskje hadde vært en spennende vri på det. :)

Noen meninger om dette?

Recipe: BK Ølnerd
Style: Imperial Stout
TYPE: Partial Mash

Recipe Specifications
--------------------------

Batch Size (fermenter): 11.00 l 
Estimated OG: 1.099 SG
Estimated Color: 109.2 EBC
Estimated IBU: 75.3 IBUs
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
0.50 tbsp            PH 5.2 Stabilizer (Mash 60.0 mins)      Water Agent  1        -           
2.00 kg              Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)        Grain        2        38.7 %       
0.80 kg              Oats, Malted (2.0 EBC)                  Grain        3        15.5 %       
0.50 kg              Caraaroma (256.1 EBC)                    Grain        4        9.7 %       
0.30 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118.2 EBC)  Grain        5        5.8 %       
0.30 kg              Brown Malt (128.1 EBC)                  Grain        6        5.8 %       
0.25 kg              Chocolate Malt (886.5 EBC)              Grain        7        4.8 %       
0.25 kg              Roasted Barley (591.0 EBC)              Grain        8        4.8 %       
0.22 kg              Oats, Flaked (2.0 EBC)                  Grain        9        4.3 %       
0.05 kg              Smoked Malt (17.7 EBC)                  Grain        10      1.0 %       
0.50 kg              Light Dry Extract (15.8 EBC)            Dry Extract  11      9.7 %       
20.50 g              Centennial [10.00 %] - Boil 90.0 min    Hop          12      35.1 IBUs   
16.50 g              Columbus (Tomahawk) [14.00 %] - Boil 90. Hop          13      39.5 IBUs   
0.30 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins)        Fining        14      -           
16.50 g              Cascade [5.50 %] - Boil 1.0 min          Hop          15      0.6 IBUs     
1.0 pkg              Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast        16      -           
30.00 g              Eiketerninger (french medium) (Secondary 10.0 days)          Flavor        17      -           
4.00 Items            Espresso (eller 0,5 liter Kopi luwaken) (Bottling 5.0 mins)            Flavor        18      -           


Meskeskjema:
40.0 C 20 min
63.0 C 60 min
72.0 C 20 min
 
stenkarlsen skrev:
Beste ølet jeg har smakt faktisk! :) Breakfast var favoritten helt til jeg smakte brunsh versjonen! Du får skrive et lite innlegg om hvordan bryggingen av breakfast gikk når det er gjort! :)

Det skal jeg gjøre. :)
Når det gjelder å vurdere oppskrifter, er jeg helt elendig. Men den ligner jo nokså mye på Breakfasten, bortsett fra eiketerninger og gjær. Stemmer det at Brunchen blir lagret på cognac-fat? Kan det i så fall være lurt å legge terningene i cognac på forhånd?
 
Jepp, den er ganske lik, men med større del caraaroma, og diverse andre småendringer. Tenkte dynke treningene i cognac eller lignende før jeg slapp dem i karet ja..:)

Jeg er litt uerfaren med å brygge så kraftige brygg, noen formening om hvor langt ned dette skal gjøre? Ser beersmith sier jeg kan nå 1.023. Dette høres litt høyt ut for meg, men igjen; ølet er jo ganske søtt..
 
Vanlig brunch (den men får fatt i på polet) er ikke fatlagret, men den har ikke vondt av å bli lagra på verken cognac-, rom- eller whiskeyfat.
 
stenkarlsen skrev:
Jeg er litt uerfaren med å brygge så kraftige brygg, noen formening om hvor langt ned dette skal gjøre? Ser Beersmith sier jeg kan nå 1.023. Dette høres litt høyt ut for meg, men igjen; ølet er jo ganske søtt..

OG = 1.099 og FG = 1.023 vil gi deg en utgjæring på 78 %, og det er velt helt innafor det?

Odland skrev:
Vanlig brunch (den men får fatt i på polet) er ikke fatlagret, men den har ikke vondt av å bli lagra på verken cognac-, rom- eller whiskeyfat.

Ok, kool  :ilike:
 
Ææææch... det gikk sånn passe. Skjønner meg ikke på dette oppsettet mitt. Det svinger sånn i effektivitet, særlig når jeg koker i 90 minutter. Endte på 66,6 % i dag... Enten går det til hælvete, eller så smaker det djevelsk godt.  ;D
Men digg blir det sikkert!
 
Statusoppdatering på denne:

OG endte på 1.103 med en litt modifisert oppskrift, (Litt flakked barley i tillegg).
Den fikk en perfekt starter (i følge mrmalty) og fikk oksygen rett fra flaske..:)

Jeg målte denne etter 13 dager i gjæringskar på 17 grader. Da var den desverre ikke kommet særlig langt, 1.034. Jeg anter at det vil ta litt tid å gjære den skikkelig ned, men hadde nesten forvendtet at den hadde kommet lenger enn dette. bestillte derfor en wlp099 som jeg lager en starter på å kjører oppi hvis ikke den har gjæret noe mer i løpet av en uke.

Over til smaken! Jeg klarte jo ikke dy meg og måtte smake på herligheten etter måling av OG. Fy faen... dette er konfekt!! Enda ganske søt selvsagt, men potensialet lyser klart gjennom, og det er enormt! Føler jeg har truffet akkurat der jeg ville! Ingenting er gøyere enn når det skjer..!!

Kommer tilbake med oppdatering om utgjæring og smak på ferdig produkt etterhvert..:)
 
stenkarlsen skrev:
Statusoppdatering på denne:

OG endte på 1.103 med en litt modifisert oppskrift, (Litt flakked barley i tillegg).
Den fikk en perfekt starter (i følge mrmalty) og fikk oksygen rett fra flaske..:)

Jeg målte denne etter 13 dager i gjæringskar på 17 grader. Da var den dessverre ikke kommet særlig langt, 1.034. Jeg anter at det vil ta litt tid å gjære den skikkelig ned, men hadde nesten forvendtet at den hadde kommet lenger enn dette. bestillte derfor en wlp099 som jeg lager en starter på å kjører oppi hvis ikke den har gjæret noe mer i løpet av en uke.

Over til smaken! Jeg klarte jo ikke dy meg og måtte smake på herligheten etter måling av OG. Fy faen... dette er konfekt!! Enda ganske søt selvsagt, men potensialet lyser klart gjennom, og det er enormt! Føler jeg har truffet akkurat der jeg ville! Ingenting er gøyere enn når det skjer..!!

Kommer tilbake med oppdatering om utgjæring og smak på ferdig produkt etterhvert..:)

Trur du ikke får den særlig mye mer ned med wlp007.
 
Nei godt mulig det... Men ser for meg at kanskje en aktiv starter med wlp099 kan hjelpe meg ned til.. tja.. kanskje... 1.025? håper jeg..:)
 
stenkarlsen skrev:
Nei godt mulig det... Men ser for meg at kanskje en aktiv starter med wlp099 kan hjelpe meg ned til.. tja.. kanskje... 1.025? håper jeg..:)

Wlp007 har vell 76-77% utgjæring.
 
Jeg brygget jo den vanlige Breakfasten for en stund siden, og flasket i går. Jeg kom heller ikke så langt ned; fra 72 til 22. Det gir en utgjæring på 70 %.
Min smakte riktignok ikke så fryktelig digg. Jeg skylder på gjenbruk av uvasket gjær. Gjærens skitne historie ser slik ut: Lucky Jack - Halvor IBA - Beer Geek Br.fast, alle gangene med hele gjærkaka. Ikke rart det ble i bitreste laget... Blir sikkert bedre med litt lagring. I går smakte ølet gress og trevirke.  ;D
 
Rutof skrev:
stenkarlsen skrev:
Nei godt mulig det... Men ser for meg at kanskje en aktiv starter med wlp099 kan hjelpe meg ned til.. tja.. kanskje... 1.025? håper jeg..:)

Wlp007 har vell 76-77% utgjæring.

Jupp, og hvis jeg klarer få 77% utgjæring, så vil den vel ende på ca 1.025, hvis ikke jeg tar helt feil...? :)
 
Da er denne endelig tappet på flaske. Smakte bra allerede så er VELDIG spent på hvordan denne blir etter noen mnd lagring!

Denne stoppet på 1.034, så jeg kjørte en liten starter med WLP099 oppi. Etter en uke var den gått fra 1.034-1.016! :) Dvs den gjæret fra 1.103 til 1.016! :) Slett ikke værst, men tror nok den har gjæret for langt til å bli noe i nærheten av beergeek brunch.. Spennende blir det uansett!!

BTW: Mailet Mikkel om denne og fikk svar. Tipsene var: Lav mesketemp. Gjær: 1056. FG: 1030-1035. Bruk brownmalt og pale chocolate:"det giver god choko smag uden for meget brændt".
 
Vel, denne ble jo ikke akkuratt slik som beergeeken, da den gjæret ut til 1.016 og ble MYE tørrere og sterkere enn den er.

har poppet en av dem og smakt, og det er tydelig den trenger litt lagring. Det er endal noen "skarpe kanter" og litt mye duft av alkohol. Har satt hele batchen til lagring, så tenkte la den stå 6 mnd og se hva som har skjedd da :)

Jeg brukte forresten 6 espressoshoter istedenfor kaffe i min. Det kjente jeg at kanskje kan ha vært for lite.

Noen andre som har prøvd seg på denne? Ser de har jo fått den inn på polet nå, så når folk får smakt denne regner jeg med det er flere som ønsker klone denne! :)
 
Tilbake
Topp