Mild bokstavelig talt i dass

Dag

Norbrygg-medlem
Full av optimisme satte jeg i vår igang med å brygge meg en mild. Dette gikk tilsynelatende helt fint og ølet ble satt til gjæring. Første mistanke om at ikke alt var som det skulle, kom da jeg tappet ølet på fat, og tok av en liten dash for å måle FG. Jeg pleier alltid å smake på denne etterpå, for å kjenne hvordan det ligger an. Den smakte ikke helt som forventet, veldig 'tynn' og en anelse syrlig. Mild skulle jo slett ikke være tynn, og muligens drikkbart uten særlig modning pga lav alkoholprosent. Etter modning noen uker skulle jeg teste skikkelig, og det var som fryktet: Veldig 'tynn' og syrlig.

Jeg lurer nå på hva dette er, en infeksjon, feil gjæringstemperatur eller hva?
Jeg skal sjekke datoer/værforhold når jeg kommer hjem i dag, tror det var ganske varmt i gjæringsperioden.

Hei Dag!
Hva viste FG?

Det første som slår meg, er at du kan ha fått besøk av villgjær, som kan nyttiggjøre seg av sukkerarter som ølgjæra ikke klarer.
Dermed kan du bli sittende igjen med mindre restsødme og fylde enn ønsket, og nettopp få et syrlig og tynnere øl.

Edit: ...og hvis dette stemmer, har du vel ufrivillig laget en lambic som du kan herje litt med. :)

Dumt det ikke gikk som det skulle. Ang. at mild ikke skal være tynn: Alt er relativt. En mild med en OG på 1.035 vil selvsagt virke tynn i forhold til en ESB med OG på 1.054. Men syrlig? nei, her tror jeg Lars er inne på noe.

OG var 1.036, og FG 1.005. Det er i hvertfall en kraftig utgjæring. Kan vel være at jeg har laget en Asker-lambic?!?
Ser ikke ut til at det var noen rå varmeperiode i Asker fra 21.05 og to uker videre, heller.

Den smaker jo ikke for j.. heller, bare litt spesielt.

Tilbake
Topp