Min første batch er satt! Trenger noen råd og innspil på bryggeprosessen min! :)

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

I dag jeg satt min aller første batch med øl! Utrolig kjekt, og utrolig lærerikt, men også utfordrende og litt "stressende" første gang da rutiner osv. ikke sitter som de skal. Men det kommer med erfaring! Gleder meg til fortsettelsen!

Jeg bruker BIAB metoden, og brygget en American IPA. øllet står nå til gjæring, men det dukket selvfølgelig opp en del momenter underveis som jeg håper dere kan hjelpe meg å svare på! :)

Litt info om brygg og metode jeg brukte:

Bach: 14 L
Kalkulert OG: 1,070
Kilo med malt: 4,45 kg

Jeg regnet meg frem til meskevolum ved å bruke 3 liter vann per kilo malt ->13,35 liter
Tok utgangspunkt i at malten absorberer 0,8 liter vann per kilo malt -> 3,56 liter. Det ville gi 9,79 liter etter mesking.
Kokevolumet var i oppskriften oppgitt til å være 16,47 liter.
Jeg varmet da opp 6,68 liter vann til 78 grader og helte vannet i et gjæringskar og la malten i bøtta i til "skylling" i ca. 16-17 minutter. Så helte jeg skyllevannet i kjelen for å nå kokevolum, noe jeg da gjorde i henhold til oppskriften.

Planen var å meske på 66 grader i en time. Jeg varmet vannet opp til 71 grader før jeg rørte inn malten. Temperaturen falt da til 65 grader. Komfyren min har en induksjonstopp som kan regulere varmen fra 1 til 9. Jeg satte den på 3 for å prøve å få varmen opp til 66 grader, men lykkes ikke. Jeg ville ikke sette den opp på en høyere temperatur i frykt for å brenne meskeposen /malten. Temperaturen falt videre til 64 grader ganske raskt, men holdt seg der veldig lenge ved å ha platen på 3. Ved ca. 47 minutter sto platen fortsatt på 3, men nå var temperaturen økt til 65 grader! Etter 55 minutter målte jeg den til over 70 grader! Etter at jeg hadde lagt meskeposen med malt til skylling målte jeg temperaturen i vørteren til 68 grader.

Jeg lurer på hvorfor temperaturen steg sånn mot slutten etter å ha holdt seg stabil såpass lenge? Har dere noen tips til hvordan jeg skal få til en mer stabil temperatur i meskeprossesen på induksjonstoppen min? Burde jeg ha droppet å ha på varmen i det hele tatt, og bare slått den av på 65 grader og latt den stå tiden ut? Jeg antar temperaturen ville falt en del, men nå endte den jo i stede opp med å øke nokså mye.

En tabbe jeg gjorde var at jeg klarte å miste digitaltermometeret opp i vørteren!  :bank2: Heldigvis var det før koking, og jeg fikk fisket det opp igjen, men måtte klare meg uten digitaltermometer i kjøleprosessen. Her brukte jeg da bare et vanlig manuelt innetermometer  :jaha:

Vørteren målte 17,5 grader ved nedkjøling, og jeg målte OG til 1,074. Er det innenfor? Kalkulert i henhold til oppskriften var 1,070.

Før jeg tappet over på gjæringskaret prøvde jeg å spinne kjelen for å samle bunnslammet i midten. Burde jeg droppet dette? Når jeg begynte å tappe (kjørte det ut kranen på kjelen og via en sil) kom det først mye bunnslam, og silen tettet seg faktisk. Det tog dog ikke lang tid før vørteren rant fint med lite bunnslam, men er det normalt at det kommer mye bunnslam på starten?

Neste "overraskelse" var å se hvor lite som var i gjæringsbøtta. Kun 7,6 liter av en oppskrift på 14 liter! Og jeg traff jo kokevolum... Det lå riktignok ca. 3 liter igjen i gryta, men det var så mye slam i det at jeg valgte å ikke tappe det i gjæringskaret. Uansett er det en betydelig lavere mengde i gjæringsbøtta enn hva oppskriften skulle tilsi. Hva kan være årsaken til det?

Jeg har vasket utstyret mitt, og har brukt Youngs cleaner. Jeg har skylt godt med kaldt vann etter vask. I kokegryten min er det akkurat som å se en regnbue i bunnen av kjelen. Oljerester? Er det noe problem, eller helt vanlig?

Takker så mye for hjelp! Forumet her er helt suverent, og til super hjelp for en "grønn" nybegynner som meg! :)

Mvh,

Marius
 
Målte du faktisk menden du kokte ?  Og hvor lenge kokte du.

Hvis du hadde nesten 17 Liter i kokekjelen og fikk 7 liter i gjæringbøtta. Da må du ha fordampa veldig mye.  

Om du fikk en OG på 1070 på 7 liter av 4,5 kilo malt så må jeg nesten spørre om du huska og male malten før du brukte den ?


Når du måler tempraturen i meken under meskeprosessen så kan det nesten virke som at den har det med og hoppe i temperatur på slutten når du har lik varme igjenom hele tiden. Dette  kommer av at kornet har en del treghet i og absorbere varme hvis den ikke blir rørt kraftig i eller at du har vann som sirkulerer hele tiden.  Her må man nesten bare måle vanntempratur og så få erfaring om hvordan ditt biab opsett reagerer på varme over tid.  Hvis du isolerer meskegryta så vil den miste lite varme i løpet av  en time med mesking.   Det tar også rimelig lang tid for såpass store mengder med vann og komme seg ned i temperatur.  Så til neste gang vil jeg egentlig anbefale deg og prøve deg frem med induksjonstoppen av, eller kanskje på 1.

Når det kommer til "bunnslammet" som du sier eller troub som man også kan kalle det så er det ikke farlig og få med en del av det i gjæringsbøtta. Det aller meste av det vil falle til bunns under gjæringen og ikke bli med videre i øllet.

OG i forhold til opskrift er en pekepinne. Om du treffer 1060 eller 1080  når opskriften sier 1070 er avhengig av hvilken meske effektivitet du har og hva som er i grunn for beregningene i oppskriften.  Og selvsagt hvilken mengde med vørter du ender opp med.  Hvis det stemmer at du endte opp med 1074 på 7 liter i stedet for 14 liter Så betyr det at du har ca halvparten av meske effektiviteten i forhold til hva som var beregnet i oppskriften. Her er det helt klart en del som kan forbedres til neste gang.   Men da må vi vite mere om hvordan  malten ble knust og mere detaljer om meske og skylle prosessen din.

I forhold til vask av koke/meskegryte så skal jo den kokes i over en time. Så så lenge du synes det ser rent ut når du begynner så er det stort sett greit.  Regnbuer i gryter er særdeles vanskelig og si noe om uten bilde. det kan være alt i fra ingenting til at gryta har fått en særdeles grov varmebehandling.
 
cyberklad skrev:
Målte du faktisk menden du kokte ?  Og hvor lenge kokte du.

Hvis du hadde nesten 17 Liter i kokekjelen og fikk 7 liter i gjæringbøtta. Da må du ha fordampa veldig mye.  

Om du fikk en OG på 1070 på 7 liter av 4,5 kilo malt så må jeg nesten spørre om du huska og male malten før du brukte den ?


Når du måler tempraturen i meken under meskeprosessen så kan det nesten virke som at den har det med og hoppe i temperatur på slutten når du har lik varme igjenom hele tiden. Dette  kommer av at kornet har en del treghet i og absorbere varme hvis den ikke blir rørt kraftig i eller at du har vann som sirkulerer hele tiden.  Her må man nesten bare måle vanntempratur og så få erfaring om hvordan ditt biab opsett reagerer på varme over tid.  Hvis du isolerer meskegryta så vil den miste lite varme i løpet av  en time med mesking.   Det tar også rimelig lang tid for såpass store mengder med vann og komme seg ned i temperatur.  Så til neste gang vil jeg egentlig anbefale deg og prøve deg frem med induksjonstoppen av, eller kanskje på 1.

Når det kommer til "bunnslammet" som du sier eller troub som man også kan kalle det så er det ikke farlig og få med en del av det i gjæringsbøtta. Det aller meste av det vil falle til bunns under gjæringen og ikke bli med videre i øllet.

OG i forhold til opskrift er en pekepinne. Om du treffer 1060 eller 1080  når opskriften sier 1070 er avhengig av hvilken meske effektivitet du har og hva som er i grunn for beregningene i oppskriften.  Og selvsagt hvilken mengde med vørter du ender opp med.  Hvis det stemmer at du endte opp med 1074 på 7 liter i stedet for 14 liter Så betyr det at du har ca halvparten av meske effektiviteten i forhold til hva som var beregnet i oppskriften. Her er det helt klart en del som kan forbedres til neste gang.   Men da må vi vite mere om hvordan  malten ble knust og mere detaljer om meske og skylle prosessen din.

I forhold til vask av koke/meskegryte så skal jo den kokes i over en time. Så så lenge du synes det ser rent ut når du begynner så er det stort sett greit.  Regnbuer i gryter er særdeles vanskelig og si noe om uten bilde. det kan være alt i fra ingenting til at gryta har fått en særdeles grov varmebehandling.


Hei, og takk for tilbakemelding!

Jeg målte kokevolum og nådde det oppskriften spesifiserte; 16,47 liter. Jeg kokte i en time. Jeg er ikke så erfaren med dette med «hot-break» osv., så mulig det «kokte» noen minutter før jeg satte på klokken og tok i humlen som skulle koke i 60 min.

Jeg ser nå at det ser ut til at det er nærmere 10 liter i gjæringsbøtta, men det kan være at noe av dette kanskje er skum? Det ser veldig "mørkt" ut, så det ser ut som væske, men jeg har ikke noe erfaring med hvordan skummet vil se ut utenfra. Det er en vanlig hvit gjæringsdunk fra youngs. Dersom det er 8-10 liter i bøtta, og det lå igjen ca. 3 liter i kokekaret som jeg ikke tok over i gjæringsbøtta så er jeg jo litt nærmere målet på 14 liter, men det mangler fortsatt litt. Jeg kokte for øvrig uten lokk, så det kan kanskje ha ført til at det fordampet mer enn om jeg hadde kokt med lokk?

Angående meskingen, så var kornet absolutt kvernet, ja! :) Jeg fikk oppskrift på Vestbrygg, og ferdig kvernet malt. Kjelen min er for øvrig isolert med et liggeunderlag, men i og med at jeg hadde et kokevolum på drøye 16 liter i en 30 liters-kjele, så vil det vel uansett bli en del varmetap? Jeg skal neste gang forsøke meg på å sette plata på 1. Hvilke detaljer trengs for å kunne si mer om forbedringspotensiale i meske og skylleprosessen?

Vedrørende troub’en, burde jeg tatt alle 3 literne som sto igjen i kjelen opp i gjæringskaret?

Kjelen har jo fått litt "røff" varmebehandling da jeg må kjøre «booster» på induksjonstoppen for å få varmet opp vannet til koking innen rimelig tid. Den sto vel også for det meste og kokte på nivå 9, som er hakket under booster. Er det dumt for kjelen, og vil dette kunne skade den på sikt, eller er det bare rent kosmetisk at det ikke ser så «bra» ut? Jeg vet ikke om jeg vil få ordentlig "kok" uten å kjøre på med såpass med varme i og med at det er en stor kjele på en liten komfyr.

Jeg prøvde å legge ved bilder av kjele og gjæringsbøtte, men fikk ikke til å laste opp :S

Ølet står nå å gjærer og det «plopper» ofte i gjærlåsen! LCD termometeret viser 20 grader  ;D
 
100 grader er ikke et problem for kjeler.  Hvis du skriver detaljert om hvordan du du mesket og så skylte. Så kan man eventuelt spørre mere etterpå.

I forhold til mengde. Ettersom du fikk lite denne gangen, så skyll mere neste gang.
 
Tilbake
Topp