Min første ekstraktbrygg

Temperaturen er stabil på 20-22 grader der den står, det blobber litt i låsen enda også :) Tar en ny måling i morgen så ser vi hva det ligger på da.
 
Måler igjen i dag, lite forandring.

Vørteren er 22 grader, og ikke 20 grader som den optimalt sett bør være. Hvordan fungerer den omregningstabellen?

I tillegg står det i instruksjonene:

"Note that gravities opposite are based on using dextrose brewing sugar (Druesukker), if you use Copper Tun Brew Enchancer your S.G. will be higher"

Kan copper tun brew enhancer sammenlignes med spraymalt?

Jeg tenker at dette kan være klart til flasker nå?
 
Selv om det bare er liten forskjell på oechslevekten ville jeg ventet litt. Gjæren gjør mye mer enn å bare lage alkohol og CO2. La den få rydde opp etter seg også, så kan du flaske til helgen ;)
Forskjellen på SG verdien fra 20 til 22 grader er veldig liten.

Her er en nyttig sak for å korrigere SG verdien i forhold til temperatur:

http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
 
Det kan være ganske mange ting, men i hovedsak er det diacetyl (særlig med lager (under-)gjær ), og acetaldehyd. Noe av det første gjæren produserer når den går i gang med vørteren er acetaldehyd. Det er dette som omdannes til alkohol, så uten acetaldehyd får vi ikke øl. Men vi vil ikke ha noe særlig av det igjen når vi skal drikke ølet. Leveren vår bryter faktisk ned alkoholen til acetaldehyd igjen (fun fact). Dersom det introduseres oksygen i ølet kan gjæren bryte ned alkoholen til acetaldehyd igjen, og man får en usmak av dette.

Her er fine forklaringer på dette:



Nyttig info i denne tråden også:

http://forum.norbrygg.no/threads/gjaeringstiden-fermentis.8557/
 
Okay, så det er kanskje dersom man ikke skal drive å røre og riste og herje for mye med dunken før man heller på flasker da.
 
Ja, man vil ikke introdusere oksygen til øl. Bare til vørter rett før eller rett etter at gjær er pitchet, og man vil heller ikke virvle opp bunnfall og få med i flaskene. ;)
 
Det har nå stått i 15 dager, mener du enda jeg burde vente til lørdag/søndag? Er det sånn at det er bedre å vente, enn å tappe for tidlig?
 
Da har jeg fått tappet det her i flasker så da venter vi i spenning. 2 uker i 20-25 grader og deretter 1-2 uker i kjøleskapet. Brukte vanlig sukker i denne nå, en skje (sånn plastskje til 0,5 flaske). Hvordan hadde det blitt med f.eks. fruktose? Noe forskjell? Bare nysgjerrig.

Tenkte å sette ny vørter i dag, samme opplegget. Har lært noen triks siden forrige gang.

1 ting, kan jeg f.eks. bruke sånn clas ohlson inne/ute temperaturmåler med ledning ned i karet? (Desinfiserer selvfølgelig denne med Star San). Da vil "ute" temperaturen vise temperaturen på f.eks. stormgjæring så jeg har litt mere kontroll.
 
Ja det er vanlig å bruke slike temperaturmålere. Ofte har man de på utsiden av gjæringskaret isolert med bobleplast/tilpasset isoporklos etc. En par gummisnorer rundt bøtta og over isoporklossen gjør at du slipper å bruke teip.
Fortsett med vanlig sukker gjerne kokt til lake pga evt infeksjon. Du kan bruke en liten sprøyte til å dosere på flaskene, men det er enklere å bruke et tappe/omstikkingskar med kran og flaskefyller som du har laken i.
Du finner mange trådet om dette.
Til gjæring er det ikke nødvendig med kran hvis du har pumpehevert. Mindre risiko for lekkasje uten kran.

En sånn plastskje pr 0.5l, hvor mange gram pr liter blir det?
 
Da har jeg fiksa meg en måler på utsiden teipet og isolert.

Fylte den med sukker og målte på kjøkkenvekta, veide 4gram. 2 gram per liter blir det da.

Ser at jeg skal vel ha 3gram per liter i IPA, er det krise med 1g for mye? I så fall bør den stå kortere i romtemperatur før jeg setter flaskene kaldt?
 
Forresten slik ble min andre ekstraktbrygg:

Rehydrerte gjæren: Safale US-05
IPA ekstrakt, samme type som sist.
Spraymalt lys kokte denne ca 45-1 times tid

OG Målt til 1.048 hvis det kan kalles det, for jeg tappet ut til måling rett etter at jeg hadde i gjær. Skal vel være uten gjær, eller hvor nøye er det når det er snakk om 2 minutters mellomrom?
 
Tror ikke det har påvirket målingen av betydning.

Er fortsatt usikker på hvor mye sukker du har brukt pr liter.
1 gram pr liter over anbefalt i en IPA ser ikke jeg som noen katastrofe.
Katastrofe kan det bli når flaskene går over til å bli bomber.
Hvor nøyaktig er kjøkkenvekta, har du målt f eks 10 skjeer og sett hva den viser da?
 
Har jeg rett:

Ølet skal stå 2 uker etter flasking i romtemperatur, deretter 1-2 uker i kjøleskap. (helst så lenge som mulig)

Jeg har ikke kjølerom, men 2 kjøleskap så det blir fort plassproblemer dersom jeg ikke får delt ut alt ølet med engang. Det er vel ingen problem om jeg tar flaskene som har stått 1-2 uker ut igjen og setter inn nye forsyninger etter hvert som de kommer? Har en kjellerbod de kan stå litt semikjølig i.
(Har 3 batcher gående nå)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp