Min første Wit - kort tid for gjærstarter

Sliter litt med å få klar gjærstarteren for brygging planlagt fredag. Mente å huske jeg hadde god tid, men det var fordi jeg hadde så liten starter sist at jeg slapp å dekantere. Nå må jeg opp i ca 2.4l starter (iflg Mr Malty på en Simple Starter) og til en Wit på ca 20l regner jeg med den bør dekanteres...

Jeg tenkte sette starteren ikveld, men har da bare 3 dager til bryggedag - dessuten er jeg på reise frem til bryggedagen og får ikke satt starteren til kjøling før samme dag  :(

Så da begynte jeg å vurdere tørrgjær, men det blir kanskje litt nedtur (har US-05)?  :jaha:

Hjelp?
 
Når jeg tenker meg om er kanskje det enkleste å dele i to separate gjæringsbøtter, da blir det ca 1l starter og den skulle greie seg uten dekantering...i tillegg får man parallelt vurdert flytende gjær vs tørr...
 
Etter 2 uker på gjæring og nå snart uken karbonering har jeg fått smakt og luktet på resultatet av de ulike gjærtypene - her var det forskjell ja!

Har skjønt at hveteøl får mye av sitt særpreg av nettopp riktig gjærstamme, og her var det ingen tvil...Det at jeg brukte US-05 som tørrgjær mens jeg kanskje burde ha gått for S-33 har naturligvis mye av årsaken til forskjellen. Den ferske gjæren var WLP400.

US-05 er helt ren for "hvetepreget", her har kumquat og appelsinskall tatt kontroll over både lukt og smak. WLP400 både lukter og smaker som forventet av en Wit/Weizen eller hveteøl for å generalisere litt. Her er sitrussmak og lukt mer skjult, jeg vil mene bedre integrert i ølet som nå har blitt en Wit slik jeg kjenner den fra før.

Alt i alt var dette et morsomt eksperiment som jeg helt sikkert vil prøve igjen med andre øl- og gjærtyper.
 
Tilbake
Topp