min sommerpils venter på innspill

Johnemann

Norbrygg-medlem
Har mekket litt på en sommerpils som nok blir brygget i løpet av den nermeste måned.
Lurer litt på sammensetning av humle og deres betrakninger av type gjær.

her er det
5,2kg pilsner malt (94,5%)
0,3kg munic malt (5,5%)
100g saaz på 90min (4%)
70g saaz på 0 min sammen med (4%)
30g hallertau mittelfruh (4%)
og så gjæret med tilstrekkelig WLP830 (german lager).

Hvor mange liter? Det virker som veldig mye humle for en pils, men jeg har ikke testet Saaz og Mittelfrüh sammen. Saaz = gress og Mittelfrüh = blomster, sånn ca. Gjæren og maltsammensetningen bør absolutt være OK.

Kjetil S skrev:
Hvor mange liter? Det virker som veldig mye humle for en pils, men jeg har ikke testet Saaz og Mittelfrüh sammen. Saaz = gress og Mittelfrüh = blomster, sånn ca. Gjæren og maltsammensetningen bør absolutt være OK.
Her havner vi på ca 20-22 liter. og rundt 5 prosent. Liker litt høy bitterhet i mitt øl, men jeg kjenner ikke til hvordan bitterhet fra Mittelfruh kjennes ut. Noen bitterstoffer smaker veldig bitterbitter og noen er mykere bitter om du skjønner hva jeg mener... Ølet bør bli lettdrikkelig tror jeg  :) men lagring i ca 2-3mnd på 0-2 grader skal også være med å lage det ferdig.

Kjetil S skrev:

Helt riktig, veldig mye humle...

Tja. Veldig mye humle er det vel ikke. IBU havner vel her i underkant av 50 og det er jo ikke ille for en kar som liker bitter humlet pils... For å finne ut hvordan Saaz og Mittelfrüh blir sammen er det bare å brygge i vei! Kjør på!  :biersmile:  :brygging:

50 IBU er nå veldig mye for pils, og aromahumlen er omtrent dobbelt så mye som vanlig. Jeg tror at denne også kan bli litt for alkoholsterk.

En som sa: på pils har du en neve humle og noen korn til aroma når det er noen minutter igjen.

Tilbake
Topp