Minimumskrav til whirlpool pumpe

BryggePer

Norbrygg-medlem
Jeg skal lage meg en ny kjele, 36 liter kjele for 25 liter ferdig vørter.

Jeg ønsker en pumpe til sirkulering under mesking, sirkulering under kjøling og helst whirlpool effekt for samling av trub om mulig.

Jeg har ikke lyst til å legge til 2000 kroner for å Chugger, men tenkte kanskje Beer Brew sin 10W pumpe ville gjøre en grei jobb. Denne gir 19 l/min.

Vil og benytte meg av Brewpi sin whirlpool inlet kit.

Hvilke erfaringer har dere rundt pumpekapasitet for god whirlpool ?
 
Nå som Blichmann har lansert Riptide så ser jeg oftere Chugger og March pumper til salgs, så kan være en ide å vente litt foreløpig. Kanskje du kommer over en god deal. Selv bruker jeg Chugger og er storfornøyd med denne.
 
Jeg og er kjempefornøyd med chugger, og som sagt er det flere på markedet nå. Ser blant annet at @Miguel skal selge sin pumpe, som jeg ikke husker hva er...
 
Jeg ser at Bryggselv sine Chugger pumper har en kapasitet på 23l/min. Så dersom dette er nok, så duger sikkert Brew Beer pumpen og.
 
Det er forsåvidt uten restriksjoner. Når du kjører WP så er det kanskje humle med oppi der etc. Vet ikke hvor mye det påvirker, men sikkert noe. Har tidligere testet med småpumper og det gikk så det gren med bare vann, men med vørter + humle så gikk det ikke i det hele tatt.
 
Jeg ser hva du mener. Beer Brew pumpen trekker 10W og Chugger SS trekker 29W på nesten lik kapasitet.

Får vel følge med på bruktmarkedet da.
 
Vis det er den som de har på Bryggselv (Beer Brew) så tåler den 90 grader max så til whirlpool kan den være ikke helt ok vis det er for høy temp.Jeg har den og kommer til å bruke den til hlt.En ting jeg kan si at den bråker ikke så mye som chugger så jeg liker den mer på grunn av det
 
Jeg ser denne pumpen har ulik merking på nettet, både 10 og 15W. Kanskje det finnes flere utgaver ?

Den som ligger på nettsiden til Ølbrygging (10W) er oppgitt til 110 degC.

Jeg tenker jeg har to alternativer. Vente på en brukt Chugger pumpe eller tilsvarende eller kjøpe en rimeligere pumpe og manuelt lage whirlpool med drill og visp.
 
Tilbake
Topp