Minimumsløsning for nybegynner.

Jeg har vært på kurs og fått innblikk i prosessen og ønsker nå å komme i gang på egenhånd.
Jeg antar at mellom 20 og 30 liter ferdig brygg er passelig størrelse og kan tenke meg å dimensjonere utstyret etter det.
Jeg setter pris på alle tips og råd om hva jeg bør skaffe, både informasjon og utstyr, og  hvor det er enklest å henvende seg for en novise.
 
Hei Kjell!

Jeg er i akkurat samma båt, har satt et par batcher nå.
Det jeg ser som mest nødvendig for meg og linker til det billigste jeg har anskaffet;
*30 liters kjele (trenger ikke være så stor, men regner med å lage større batcher etterhvert)
http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Fiskeutstyr/Krabbegryte-24-liter-aluminium/ *Gjæringsbøtte, gjærlås og ochelvekt (ochelvekt er strengt tatt ikke nødvendig)
http://www.vinklubben.no/products.cfm?ID=19-0-1&cartaction=add *Flasker
Fåes gratis på puber, eller kjøp noen på butikken. Fordelen med det er at det sjelden er gjærrester som må vaskes ut, og det er gode kasser til dem
*Klor til vasking av utstyr
29,- på Rema, husk at det må være uten lukt.
*Korkpåsetter
http://www.vinklubben.no/products.cfm?ID=19-0-1&cartaction=add
*Korker
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=639
Det er alt jeg trenger, og det jeg ser som minimumskrav.
Totalpris; 630,- eksl. frakt

Det er andre ting som er fordel å ha, men dette greier jeg meg med.
Har i tillegg et termometer, en vekt, en kasser som jeg setter i dursjen for å kjøle vørteret.

Råstoff finner du på vinogbar.no, petit-agentur.no eller om så på Europris.

Det aller viktigste; Godt humør, god hygiene og pågangsmot!  :ilike:  :skitbra:  :ilike:
 
NB; Dette er til ekstraktbrygging, så slipper du utstyret til mesking.
Det får noen andre fortelle litt mer om ;-)
 
Jeg ville absolutt anbefale å kjøpe en Oechselvekt for å sjekke utgjæring.

Også gunstig å ha 1 gjæringsbøtte ekstra i tillegg til de som til enhver tid er full av gjærende vørter: til flasking.

Termometer og BH-pose er også bra å ha om du vil leke deg med litt spesialmalt i tillegg til ekstrakt.
 
Dalaker skrev:
Termometer og BH-pose er også bra å ha om du vil leke deg med litt spesialmalt i tillegg til ekstrakt.

BH-pose har jeg droppet, og koker nå spesialmaltet ved siden av i en mindre kjele, og siler det med vanlig kjøkkensil.
Fungerer helt allright :)
 
Gjæringsdunker og gjærlås får du kjøpt rimelig hos Europris. Til vask av flasker og kjeler av rustfritt stål fungerer Krystallsoda godt. Dette får du kjøpt i den lokale matbutikken. Klorin kan brukes til desinfisering, men er en slit å bruke siden alt må skylles grundig etterpå. Anbefaler derfor at du invisterer i Sterkrens fra Petit eller Vin og bar. Med sterkrens slipper du å skylle etterpå.

Korkpåsetter ville jeg kjøpt hos Petit eller Vin og bar, og jeg ville kjøpt bordmodellen. De andre løsningene er et herk å bruke,.
 
jikvig skrev:
BH-pose har jeg droppet, og koker nå spesialmaltet ved siden av i en mindre kjele, og siler det med vanlig kjøkkensil.

Regner med at du ikke koker spesialmalten, men at det bare var en formulering? Jeg har ihvertfall hørt at man skal være nøye med å holde seg under 78 grader for å unngå å trekke ut tanniner.
 
Takk for overveldende respons. Jeg haddde tenkt meg full pakke med mesking og trenger vel da en noe større kjeler? 30-40 liter? I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke elektrisk oppvarming. Kan noen råde meg om hvor stor effekt jeg bør ha for å starte med 30 - 40 liter vann?

KjellR
 
KjellR skrev:
Takk for overveldende respons. Jeg haddde tenkt meg full pakke med mesking og trenger vel da en noe større kjeler? 30-40 liter? I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke elektrisk oppvarming. Kan noen råde meg om hvor stor effekt jeg bør ha for å starte med 30 - 40 liter vann?

KjellR

Det går fint med 2 Kw kokeplate så da skulle det også gå på en induksjonstopp.
Enkle induksjonsplater og keramiske topper er ingen garanti.
 
Dalaker skrev:
Regner med at du ikke koker spesialmalten, men at det bare var en formulering? Jeg har ihvertfall hørt at man skal være nøye med å holde seg under 78 grader for å unngå å trekke ut tanniner.

Høres liksom feil å si "varmer opp" ;-)
 
Trekke fungerer bra.
Dyppe er mer sånn utpå lørdagskvelden... Ja, sånn rent øl messig altså!! ;D
 
Tilbake
Topp