Miniregulator for nitropatroner - alternativ til beer gas

Da har jeg mottatt regulatoren min. Raskt levert! Satte nettopp dry stouten til karbonering på 0,2 bar. Føles "merkelig" å skulle karbonere så lavt, men det er vel det som skal til :D
 
Testet regulatoren for første gang i går. Jeg synes skummet ble meget tett og fint, men skulle gjerne ønsket meg litt mer skum. Jeg tappet med regulatoren på 30 psi. Er det høyere karbonering (CO2) som skal til eller mer nitrogen?

En ting jeg ikke skjønner er hvordan det skal være nok med fire patroner for å tømme et fat med såpass høyt trykk. Jeg tipper jeg har ca 15 liter på mitt 19 liters fat og brukte i hvert fall et par patroner for å fylle head spacen med 30 psi. Når det er sagt så la jeg merke til etter at jeg hadde sjenket meg en øl at det var lekket litt øl gjennom ball lock ventilen på ølslangen. Det lå øl på toppen av den dingsen man trekker tilbake for å sette ball locken på øl ut "posten". Kan det være det har kommet ut noe gass den veien som gjør at jeg har måtte bruke mer nitrogen enn vanlig?

Litt off topic, men den aktuelle ball locken har vært demontert for renhold. Er det noe som tilsier at de ikke tåler å tas fra hverandre og at det kan gi problemer med lekkasje?

Her er for øvrig et par bilder av stouten tappet i går:

20170212_222214.jpg

20170212_222206.jpg
 
Testet regulatoren for første gang i går. Jeg synes skummet ble meget tett og fint, men skulle gjerne ønsket meg litt mer skum. Jeg tappet med regulatoren på 30 psi. Er det høyere karbonering (CO2) som skal til eller mer nitrogen?
Ser bra ut. Havrestout? Prøv med littegrann høyere trykk for mer skum.

En ting jeg ikke skjønner er hvordan det skal være nok med fire patroner for å tømme et fat med såpass høyt trykk. Jeg tipper jeg har ca 15 liter på mitt 19 liters fat og brukte i hvert fall et par patroner for å fylle head spacen med 30 psi. Når det er sagt så la jeg merke til etter at jeg hadde sjenket meg en øl at det var lekket litt øl gjennom ball lock ventilen på ølslangen. Det lå øl på toppen av den dingsen man trekker tilbake for å sette ball locken på øl ut "posten". Kan det være det har kommet ut noe gass den veien som gjør at jeg har måtte bruke mer nitrogen enn vanlig?
Tviler sterkt på at du har mistet gass via ølkoblingen. Trykket på fatet i utgangspunktet kan ha noe å si. Nødvendig trykk avhengig av kran og tappelinje. Tell og meld hvor mange patroner du bruker på hele fatet.
 
Dry stout, @Oberstbräu, etter oppskrift fra Brewing classic styles. Endte farlig lik Guiness.

Jeg kjørte opp trykket til 40 psi nå, da ble det for mye skum. Kan se ut som sweet spotten er en plass midt i mellom 30 og 40 på mitt oppsett.

Før jeg testet 40 psi gjorde jeg et eksperiment og testet hvor mange patroner jeg trengte for å fylle opp head spacen til ønsket trykk. Etter å ha sluppet ut trykket som var brukte jeg fire patroner for å nå 40 psi. Jeezes. Det kan gå en del patroner på et fat. Tidligere i tråden her ble det skrevet at man må fylle på med litt co2 når man bytter patron - jeg regner med man først da må slippe ut eksisterende nitrogentrykk? Da må jeg etter påfyll av co2 kjøre minimum fire nye patroner nitrogen for å nå serveringstrykk på ny!...
 
Tidligere i tråden her ble det skrevet at man må fylle på med litt co2 når man bytter patron - jeg regner med man først da må slippe ut eksisterende nitrogentrykk? Da må jeg etter påfyll av co2 kjøre minimum fire nye patroner nitrogen for å nå serveringstrykk på ny!...
Slett ikke nødvendig å slippe ut noe trykk! Bare toppe opp med litt CO2 hvis du vil være sikker på at CO2-nivået opprettholdes. Da går det forsåvidt færre patroner også.
 
Slett ikke nødvendig å slippe ut noe trykk! Bare toppe opp med litt CO2 hvis du vil være sikker på at CO2-nivået opprettholdes. Da går det forsåvidt færre patroner også.

Ah, det høres jo både magisk og betydelig rimeligere ut. Trodde ikke jeg kunne karbonere direkte igjen med CO2 når serveringstrykket med nitrogen var så mye høyere enn karboneringstrykket. Serverer med 2 bar og karbonerer med 0,2. Er det fordi fatet er trykksatt med nitrogen det går an å tilføre CO2 på et lavere trykk? Hadde det vært 2 bar CO2 i head spacen regner jeg med at det ikke hadde hatt noen effekt å koble til med 0,2 bar CO2. Prøver bare å forstå teknikalitetene her :)
 
Ah, det høres jo både magisk og betydelig rimeligere ut. Trodde ikke jeg kunne karbonere direkte igjen med CO2 når serveringstrykket med nitrogen var så mye høyere enn karboneringstrykket. Serverer med 2 bar og karbonerer med 0,2. Er det fordi fatet er trykksatt med nitrogen det går an å tilføre CO2 på et lavere trykk? Hadde det vært 2 bar CO2 i head spacen regner jeg med at det ikke hadde hatt noen effekt å koble til med 0,2 bar CO2. Prøver bare å forstå teknikalitetene her :)
Har brukt lavere trykk som indikator på når det må byttes patron. Trykket på CO2 må være høyere enn det er på fatet. Blir ikke for mye CO2 av noen sekunders tilkobling uansett. Men har begynt å foretrekke stoutene med veldig lite CO2, så nå dropper jeg CO2-pustet.
 
Har brukt lavere trykk som indikator på når det må byttes patron. Trykket på CO2 må være høyere enn det er på fatet. Blir ikke for mye CO2 av noen sekunders tilkobling uansett. Men har begynt å foretrekke stoutene med veldig lite CO2, så nå dropper jeg CO2-pustet.

Om jeg har forstått det rett så skrur jeg bare co2 trykket opp tilsvarende, eller høyere, enn trykket på nitrogenregulatoren og tilfører co2 noen få sekunder for å opprettholde karboneringen, om ønskelig.

Jeg blir ikke helt klok på denne regulatoren. Fylte i fire patroner i går og trykket sto på 40 psi. Jeg slapp ut litt til jeg kom ned til 30 da 40 ga for mye skum. Tolv timer senere viser regulatoren 20 psi. Noe som lekker en plass? Jeg tror ikke det er fatet... Dette er nytt og brukt maks en gang. Jeg har sjekket koblinger med Star San uten å se noen lekkasje. Kan det være regulatoren? Ser det er noen deler som er mulig å vri på selv etter at jeg festet på ball locken. Den messingsaken som den grønne kapselen er skrudd på skrudde seg også ut av regulatoren når jeg skiftet patron en gang. Hvordan er det å bruke gjengeteip på regulatoren?

20170214_083753.jpg
 
Vanskelig å si hva det kommer av. Den koblingen mot ball lock'en er laget sånn at den kan vris. Ved evt lekkasje på patronsida, vil ikke trykket i fatet gå ned. Uansett ikke lurt å bruke gjengetape der, ikke bra hvis det kommer biter av gjengetapen inn i regulatoren.
 
Kommer litt seint inn men jeg har bestilt meg Beergas (Aligal13) 70/30%mix fra Air liquide i dag. Håper jeg ikke har gjort noe dumt.

Skal prøve meg på Left Hand Milk Stout Nitro.
Er det noen som har tips så tas det imot med takk

Jeg synes man får det beste resultatet ved å trykksette flat øl med beergas ved 2 bar på 0-4 C i c.a. 2 uker og så serverer det igjennom stout kran på samme trykk. Resultatet blir akkurat som en guinness servert på pub.
 
flott :) bestilte et til :) passer ventmatic kranene på intertap tappetårn?
Ja, Intertap og Vent-Matic passer på amerikanske gjennomføringer, så det går fint. Bare send meg en mail (eller PM) hvis du skal ha med noe mer på ordren, så sparer du litt på frakten.
 
Supert, trenger ikke mer akkurat for øyeblikket, men regner med bestilling kommer når jeg får tid til å ferdigstille kegerator
 
Hvor lenge lar dere en stout stå koblet på co2, og med hvilket trykk, før dere bytter over til nitropatroner?
 
Manometeret (eller hva det nå heter :)) er sprengt på min regulator. Noen som vet om disse bare kan byttes, og hvor jeg kan få tak i et som passer? Det ser ikke ut til at Tapcooler selger disse lenger.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp