Bygge tappeanlegg

SindreW

Fylkesleder
Jeg driver og planlegger bygging av tappeanlegg med plass til 4 fat. Vil ha noe som ser pent ut og kan flyttes rundt.
Tenkte å ta en komplett kjølemekanisme fra et gammelt kjøleskap. Bygge den inn i en isolert kasse på hjul, og styre dette med STC1000.
Har liggende noe edeltre til bardisk og tappetårn, og følger med på Finn og ser hva som dukker opp av kjøleskap på "Gis bort"

Men, har ingen erfaring med fat og tappeanlegg, så jeg trenger litt hjelp til å finne riktige deler.

Når det gjelder tappeanlegget tenkte jeg på CO2 fra en 5 kilos ombygd brannslukker fra Ernst Nilsen. +Diverse deler fra Internetbutikker.

Har satt opp følgende handleliste fra www.chicompany.net
4 stk. VentMatic Beer & Wine Faucet  @ $41.49 $165.96
4 stk. Economy Faucet Tap Handle - Long @ $1.99 $7.96
1 stk. 4 veis. 1/4" MFL End Gas Distribution Manifold AirDist-03C03410 @ $26.11 $26.11
4 stk. Flat Panel Shank - 1-3/4" @ $19.49 $77.96
4 stk. Quick Disconnect - Gas - Barbed end @ $5.45 $21.80
4 stk. Quick Disconnect - Liquid - Barbed end @ $5.45 $21.80
12 fot Clear Braided Reinforced Hose - 1/4" @ $0.80 $9.60
30 fot SuperFlex 3/16" I.D. Beverage Hose @ $0.68 $20.40


I tillegg må jeg ha en CO2 regulator med riktige gjenger for norsk flaske og Corneliusfat.
Tenker på regulator og fat fra Candirect.

Er det noe jeg har glemt eller burde velge annerledes?
Trenger jeg noe spesielt for tapping til fat og tvangskarbonering?
Er det noen som har deler jeg kan bruke liggende, og kunne tenke seg å få solgt det?
         
 
Hei!

Gå i alle fall for 5 kg CO2, jeg har 2 kg og angrer på det. Hos Ernst Nilsen koster det 400 å fylle en 2 kg og 50 kr mer å fylle 5 kg, noe som varer til 15 fat eller mer.

Til kraner vil jeg anbefale Perlick 545 PC med flow control. Disse er litt dyre, men herre min hatt så tilgivende. Jeg har ristet inn CO2 på 4-5 bar og tappet smaksprøve umiddelbart etterpå mens ølet var lunka uten skumproblemer. I sommer var jeg bortreist i flere måneder og ved en feil så stod det 1.4 bars trykk på fatene mens tempen på øleskapet falt til 2 grader. Jeg tappet superkarbonert øl uten problem! Fikk litt skum når jeg justerte trykket ned, da skummet ølet opp i slangene før de nådde krana. Jeg anbefaler bare disse på grunn av de mange trådene om skumproblemer, slangelengde, tykkelse, osv. Her får du kun problemer dersom du er tilbakestående slik jeg var. Det er helt sikkert mange kraner som funker kjempebra dersom man bruker de helt korrekt, disse kranene er infanterisikre...

Dersom du liker dry stouts type Guinness og bedre, så er det kjekt med en stoutkran. Det er ikke etter min erfaring nødvendig med beergas for dette, man får masse tykt skum med bare CO2 og lavt trykk.

Du hadde mange fler spørsmål, men dette er bare det jeg har erfaring med.
 
Da var 5kg CO2 på plass.

Mangler bare resten....

Tror jeg styrer unne Candirect og bestiller hos Lund Teknik i steden. Noen som har erfaring med regulatorene de selger?

Det fine med VentMatic er utbyttbare endestykker slik at kranene kan tilpasses f.ex stout.
Noen som har erfaring med disse kontra Perlic og andre varianter?
 
SindreW skrev:
Tror jeg styrer unne Candirect og bestiller hos Lund Teknik i steden. Noen som har erfaring med regulatorene de selger?

Sikker? Står litt erfaringer om Lund Teknik her:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,17319.0.html
 
Stod ikke så mye i akkurat den tråden. Men, har søkt rundt og funnet langt flere som er misfornøyde med candirect enn med lund teknik.
Spesielt at candirect er forferdelig trege. Lund får stort sett pepper for dårlig tilstand på de ikke renoverte fatene.

Tenkte å bestille fire renoverte fat samt regulator og ev. en del koblinger/slanger derifra.

Noen som har dårlig erfaring med dette?
 
SindreW skrev:
Stod ikke så mye i akkurat den tråden. Men, har søkt rundt og funnet langt flere som er misfornøyde med candirect enn med lund teknik.
Spesielt at candirect er forferdelig trege. Lund får stort sett pepper for dårlig tilstand på de ikke renoverte fatene.

Tenkte å bestille fire renoverte fat samt regulator og ev. en del koblinger/slanger derifra.

Noen som har dårlig erfaring med dette?

Jeg har bare gode erfaringer med candirect. Men så bestilte jeg bare 60 fat da ;)
 
Da er sikkert begge helt ok. Får se hva annet jeg må bestille sammen med fatene, og hva totalkosten blir.
 
Tilbake
Topp