Miniregulator for nitropatroner - alternativ til beer gas

Denne artikkelen forklarer nitro, og hvordan du kan få det til uten nitrogen, kun med CO2.
https://byo.com/bock/item/1492-the-nitrogen-effect
Hemmeligheten er å ha et øl som smaker godt ved lav karbonering (0,35bar / 5psi @ 13°C)
Når ølet skal serveres, trykksetter du med ca 1,7bar (25psi) avhengig av ditt oppsett. Ølet må gjennom en restrictor kran for å få skummet. Du må senke serveringstrykket etter tapp, ellers vil ølet ta opp for mye CO2

Prinsippet er ikke helt ulikt hvordan du bruker en manuell melkeskummer av typen som ser ut som en kaffepresse.

Etter å ha brukt karboneringskalkulator forteller den meg at 5 psi @ 13°C = 1.355 volumer Co2. Har skjønt at dry stouts og cream ales kan fungere bra, men finnes sikkert flere stiler som fungerer bra med < 1,5 volumer Co2.

Slik jeg forstår det så er egentlig fordelen med nitro at den ikke går inn i ølet, og dermed ikke ødelegger for karboneringsnivået i ølet som serveres. Man kan da altså få tilsvarende effekt med teknikken du nevner, å skru opp Co2-trykket, servere, og så ned med trykket igjen. Dette er selvfølgelig mer heft, men kanskje verdt det istedet for å kjøre dyrt oppsett for nitro(?). I mitt tilfelle spørs det som nevnt hvordan kaffens smak påvirkes av Co2, og dersom den blir påvirket negativt er det vel nitro som er mitt valg.
 
Har kjøpt denne og har en dry stout som jeg skal teste den på. Tester CO2 vs. Nitro. Kjøres gjennom stoutkran med restriktordisk.

Kommer til å ha blindtest (triangel) om man kan smake noen forskjell.

Kommer også til å se på forskjeller på skum. Tetthet og fasthet samt hvor lenge headen varer.
 
Har kjøpt denne og har en dry stout som jeg skal teste den på. Tester CO2 vs. Nitro. Kjøres gjennom stoutkran med restriktordisk.

Kommer til å ha blindtest (triangel) om man kan smake noen forskjell.

Kommer også til å se på forskjeller på skum. Tetthet og fasthet samt hvor lenge headen varer.

Spennende, fortell gjerne om resultatet!
 
Kommer litt seint inn men jeg har bestilt meg Beergas (Aligal13) 70/30%mix fra Air liquide i dag. Håper jeg ikke har gjort noe dumt.

Skal prøve meg på Left Hand Milk Stout Nitro.
Er det noen som har tips så tas det imot med takk
 

Vedlegg

  • upload_2017-1-30_13-18-23.png
    upload_2017-1-30_13-18-23.png
    4,8 KB · Sett: 42
Artig at jeg skulle se denne tråden nå. I helgen bygget jeg ferdig min første keezer med stoutkran. "Tilfeldigvis" har jeg også en dry stout som står til cold crash som skal over på fat denne uken... Fristelsen ble stor, så der ble det bestilt regulator for nitrogen også visst!

Er det noe spesielt man må tenke på på "HMS-fronten" ved bruk av disse nitrogenpatronene?
 
Det er heldigvis/dessverre (stryk det som ikke passer) ingen HMS-relaterte effekter når gassen går til fatet via regulatoren. Blir vel litt som når de brukes til å lage krem. Men patronene står ikke fremme i butikken, fordi enkelte vistnok bruker dem til andre formål.
 
Tilbake
Topp