Miniregulator for nitropatroner - alternativ til beer gas

Er det gjort blindtest på øl tappet med lavt co2-trykk gjennom stoutkran og med 100% nitrogen på høyt trykk? Hadde vært spennende å hørt noe om det mtp. skum, fylde og boblestørrelse.

Poenget med stoutkran med "restrictor" skive er vel at det skal vera høgt trykk gjennom den for å få effekta. Og at dette ikkje vil fungera om du har karbonert med høgt trykk - karboneringa må vera låg. Såvidt eg kan lesa kan du ha låg karbonering sjølv om du har fleire bar over ned nitrogen.

Artikkelen i BYO tyder jo på at du får tilsvarande effekt som av Nitrogen om du brukar CO2 og gjer eit lite triks:

a) aukar trykket på CO2 før du tappar
b) tappar i stoutkran med "restrictor"
c) reduserar trykket etter at du har tappa

Litt styr er det med det. Av mangel på stoutkran med slik "restrictor" skive får eg ikkje prøvd dette.
 
Hva med et par macrobilder av skummet slik at man kan sammenligne? 8)
God idé. Skal prøve å få tatt noen bilder.

Er det gjort blindtest på øl tappet med lavt co2-trykk gjennom stoutkran og med 100% nitrogen på høyt trykk? Hadde vært spennende å hørt noe om det mtp. skum, fylde og boblestørrelse.
Tror @Drechsler har oppsett med lite trykkfall i slangene, så han kanskje gi en god beskrivelse på forskjellen?
 
Her er et par bilder av en nitrostout:
DSC_0686.JPG
DSC_0688.JPG

Skål:)
DSC_0706.JPG

Dette er tappet i glass vasket i oppvaskmaskin og skylt i kaldt vann. Tappet med Vent-Matic med stout spout (med restrictor disk).

Edit: ... og 1,4 meter 3/16" OD (1/8" ID) ølslange
 
Sist redigert:
Litt offtopic men : hvor får man kjøpt vent-matic tappekran. Ser ut som vent-matic har trukket tilbake kranene sine pga noe trøbbel med patent..

Easybrew
 
For øyeblikket er de ikke på markedet. Det er forsåvidt et par kopiprodukter av varierende kvalitet i salg, og de kalles også Vent-Matic eller Ventmatic, så dette kan være litt forvirrende. Men Vent-Matic Company (selskapet til oppfinner og eier av patentet) har startet produksjon av kranene, så de skal være tilgjengelige om ikke lenge. :) Se skrytevideoen deres her:
Jeg skal holde dere oppdatert.
 
ser at dette er en litt gammel tråd, men er det gasspatroner med eller uten gjenger som passer til disse nitroregulatorene? på bakerbutikkene her ser jeg de selger for det meste uten gjenger, men på ebay har de begge deler
 
ser at dette er en litt gammel tråd, men er det gasspatroner med eller uten gjenger som passer til disse nitroregulatorene? på bakerbutikkene her ser jeg de selger for det meste uten gjenger, men på ebay har de begge deler
De er for gasspatroner uten gjenger. Har du link til N2O-patroner med gjenger?
 
Så visst feil. De med gjenger var for co2. Men lurer litt på hvordan jeg montere denne gasspatronen. Sitter med dette foran meg nå. Kan ikke se at det er noe låsemekanisme i regulatoren. Så dersom jeg presser patronen inn på "spissen" i regulatoren så vil den vel bare falle av igjen (eller skytes av)? eller blir denne spissen automatisk låst inni patronen når den presses gjennom lokket av patronen? Regner med at det grønne hylsteret som viser på bildet av denne skal holde patronen på plass men den følgte jo ikke med
 
Sist redigert:
Så visst feil. De med gjenger var for co2. Men lurer litt på hvordan jeg montere denne gasspatronen. Sitter med dette foran meg nå. Kan ikke se at det er noe låsemekanisme i regulatoren. Så dersom jeg presser patronen inn på "spissen" i regulatoren så vil den vel bare falle av igjen (eller skytes av)? eller blir denne spissen automatisk låst inni patronen når den presses gjennom lokket av patronen?

Må sette den inn i s30 beholderen og skru til. Spissen vil da penetrere patronen og holde trykket stabilt. Beholderen vil holde nitrogenpatronen fast.

Funke fjell dette og er alltid populært på fest.

Mvh
Easybrew
 
Ok var det jeg regnte med. Ble litt usikker siden den s30 beholderen ikke fulgte med i pakken fra tapcooler. Bra jeg ikke prøvde å bare presse patronen innpå da.

Skal ikke denne beholderen følge med regulatoren fra tapcooler? Hvis ikke, hvor kan jeg få tak i denne?
 
Spennende tråd. Jeg lurer litt mer på dette med nitro som drivgass. Er det slik at siden nitro ikke "går inn i" ølet slik som Co2, så vil den derfor passere gjennom ølet og ut stigrøret sammen med ølet ved servering? Eller vil den bare ligge på toppen av Corneliusfatet? Hva skiller den i så fall fra å bruke Co2? Mulig jeg er vel nybegynner på nitro, men har lyst til å prøve. Tenkte jeg skulle forsøke meg med nitrokaffe på et av fatene mine, og da trenger jeg jo ikke Co2 i det hele tatt.
 
@MartinJacob slik katla forklarer det er hensikten å drive væsken med stort trykk gjennom stoutkranen uten å på sikt endre på CO2 innholdet i øllet. N2O passer da fint da den ikke absorberes i øllet. Skulle tro du får en fin effekt på kaffe ja, uten å ha prøvd.
Du kan jo teste dette med CO2 og da, skru på CO2 høyt, tapp kaffe, skru av CO2 og slipp av på sikkerhetsventilen.I flg http://www.eater.com/2016/5/31/11817564/starbucks-nitro-coffee så kan CO2 gi uønskede smaker, men om du bare blitser det så kan det jo funke.
 
Denne artikkelen forklarer nitro, og hvordan du kan få det til uten nitrogen, kun med CO2.
https://byo.com/bock/item/1492-the-nitrogen-effect
Hemmeligheten er å ha et øl som smaker godt ved lav karbonering (0,35bar / 5psi @ 13°C)
Når ølet skal serveres, trykksetter du med ca 1,7bar (25psi) avhengig av ditt oppsett. Ølet må gjennom en restrictor kran for å få skummet. Du må senke serveringstrykket etter tapp, ellers vil ølet ta opp for mye CO2

Prinsippet er ikke helt ulikt hvordan du bruker en manuell melkeskummer av typen som ser ut som en kaffepresse.
 
Tilbake
Topp