Minste koketid?

Staro

Norbrygg-medlem
Hva er minste koketid for vørter? Du koker vel ut det meste av DMS i løpet av kort tid? Så bortsett fra humle og konsentering av vørter, hvorfor koker vi som regel i minst en time?

Hvis jeg driter i utbytte og hva det koster å produsere ølet, så kan jeg vel klare meg uten skylling og bare koke i 15min?

15 min er lovlig kort, men 30-40 minutter burde gå bra.
Grunnen til at du bør koke litt lengre er for å isomerisere alfasyren i humla, samt å bli kvitt DMS (for undermodifsert malt).
Det hjelper også til å koagulere en del proteiner, og å skape maillard-reaksjoner.

Men joa, prøv - funker sikkert greit for en pedestrian pale.

Når jeg brygger IPA på kun maltekstrakt bruker jeg kun 2 timer,
men kunne pressa det ned til 1 1/2 om jeg ikke kokte i 60 min

Sent from my iPhone using Tapatalk

Spesielt pilsner malt krever godt med kok for å få ut DMS og forløpere til DMS. Du vil med stor sannsynlighet få usmaker ved kortere koketid.

Har du dårlig med tid er ekstrakt et godt alternativ, kontroll på gjærtemp er mer utslagsgivende for å få et godt øl.

15 min er lovlig kort, men 30-40 minutter burde gå bra.
Grunnen til at du bør koke litt lengre er for å isomerisere alfasyren i humla, samt å bli kvitt DMS (for undermodifsert malt).
Det hjelper også til å koagulere en del proteiner, og å skape maillard-reaksjoner.

Men joa, prøv - funker sikkert greit for en pedestrian pale.

Undermodifisert malt har mindre SMM, som er forløperen til DMS, så undermodifisert malt gir mindre DMS. SMM blir omgjort til DMS med varme. Lyse malt-typer har mer SMM i seg siden de ikke blir kilnet ved spesielt høy temperatur.

Sist redigert:
Tilbake
Topp