Minste mulige brygg på GF

Hei,

Noen som har erfaring (evt en god vurdering) med hvor liten batch man kan lage på GF? Antar at en 5L batch vil være for liten mtp plassen under maltrøret, men en 10L burde vel funke relativt greit?
 
Syns det ser ut som det er mye dødvolum under og rundt maltrøret på den tingen, men bare sett den på bilder.
Du kan fylle på vann og måle dødrommet, og volum du må ha for å få en våt nok mask. Og da bør vel ikke forholdet kilo malt og liter vann overstige 1:3 særlig.
Har som sagt sett bilder fra innsiden av GF. Syns det er gjort samme feil/begrensning som jeg gjorde på mitt første selvbygg. Satte elementene for høyt, så fikk unødvendig mye dødvolum.
 
Det er ca 3,5 liter dødrom, så 5 liters batch blir kanskje i minste laget om du skal meske og skylle som normalt. Men om du bruker "no sparge" metoden kan du nok kjøre ganske små batcher. Men du mister effektivt og må bruke ca 25% mer malt. Men det bør ikke være noe problem med så små volum.
Det er vel ikke akkurat noen vedtatt regel om at man må unngå malt-vann forhold over 1:3.
No sparge har ofte 1:6
 
Takk for svar! Savner forresten litt action på siden din Are :) Leste gjennom det meste før jeg kjøpte GF'n selv :)
Hvis du tenker på siden min, så må jeg bare beklage at det er litt vel rolig der. Litt lite tid til brygging om dagen, men håper det bedrer seg fremover.
 
Tilbake
Topp