Miss Saison fra Austmann (oppskrift)

Hei

Vi ønsker å prøve oss på denne med sitrongress, fersk ingefær og lime.

Nen som har oppskriften???

Har ingen peiling på hvor mye man bruker av disse tingene for å få en ok smak. Noen som har brukt disse ingrediensene før, event hvor mye av hver??
 
Hola!

Veldig gøy at dere har lyst til å brygge ølene våre, og det er godt å høre de faller i smak. Akkurat dette ølet har folk et elsk/hat forhold til. Noen tåler bare ikke krydringa og andre kan ikke få nok av det. Det går kanskje ann å ta ned sitrongresset litt, men jeg synes det er godt i mengdene som er oppgitt. Det er ikke akkurat sommer lenger, men nå har dere den iallefall i tide til årets sommerdager.

Ettersom jeg ikke vet hvor stort setup dere har og hva slags effektivitet dere har på brygghuset har jeg oppgitt malten i prosentandel og skalert humlemengden og mineraltilsetninger til et tjue liters brygg. Så her må dere nesten prøve dere fram med maltmengde for å treffe OG'en ut fra ditt eget oppsett. Ta utgangspunkt i 75% efficiency for et homebrew setup og juster med skyllevann til du treffer OG. Ligger dere alt for høyt i volum får du heller dumpe litt fra kjelen, fortsette skyllinga og skalere ned maltmengden til neste gang. Evt bare ende opp med en sterkere vørter, mer alkohol og heller justere ned hvis dere finner ut at den blir for sterk.

Miss Saison
16-C Saison
Author: Anders Cooper

Original Gravity: 1,051
Terminal Gravity: 1,006
Color: 7,81
Alcohol: 5,9%
Bitterness: 22
Attenuation: 89,0%

Ingredients:
(72,4%) Pilsner Malt - added during mash
(20,1%) Pale Wheat Malt - added during mash
(7,5%) Munich TYPE I - added during mash

10 g Columbus (14,1%AA) - added during boil, boiled 60 m
0,5 Whirlfloc Tablets (Irish moss) - added during boil, boiled 15 m

200 g Ginger (fresh ground) - added at flameout
40 g Lemongrass (fresh ground) - added at flameout
2 g Kaffir Lime (fresh ground) - added at flameout

10 g (34,5%) East Kent Goldings (5.0%) - added in whirlpool
10 g (34,5%) Cascade (5.5%) - added in whirlpool

1 pakke Lallemand Belle Saison

Enkeltstegs infusjonsmesk på 63
Kjøl til 19
Putt ingefær, sitrongress og kaffir i humleposer og tilsett på flamout. La de ligge til du har kjølt vørteren.
Ingen temperaturkontroll. Tror vår gikk til 26 grader men for din del kan du sette den i et rom med normal temperatur og la den rase på. Saisongjær trives på høye temperaturer.

Lykke til. Brew strong!
-Anders Cooper, Sjefsbrygger Austmann Bryggeri
 
Interessant. Nokon som veit kva del av kaffir lime-planta som blir brukt i Miss Saison? Blad, raspa skal, saft?
 
Interessant. Nokon som veit kva del av kaffir lime-planta som blir brukt i Miss Saison? Blad, raspa skal, saft?
Bruk ferske blader. Trenger ikke knuse dem eller noe, de setter vanvittig med smak either way. Typisk en ingrediens man burde være forsiktig med å bruke for mye av, evt bare drite i hva sånne som meg sier og kjøre på med sinnsyke mengder :)
 
Brygget denne for ett par dager siden - den står nå og gjærer og koser seg :)

Jeg fant forresten kun tørre kaffir lime blader og lemongrass i glass med vann. Smakte på de tørre bladene og, vel, det var ikke voldsomt med smak av de. Lemongrass knuste jeg etter beste evne og heller ikke her var det veldig mye aroma synes jeg.

Melder tilbake når ølen er prøvesmakt...håper ikke det blir bare kjipt på grunn av mangel på ferske ingredienser :)
 
Denne står nå på flasker og venter på å nytes om ett par uker. Smakte litt på den når jeg tappet på flasker - og smaken var OK men litt "dvask". Håper den blir litt friskere etter å ha modnet :)
 
#Beernut hvordan løste du oppskriften siden den både angir % og vekt? Blir jo stor forskjell med 40g lemongrass i en 15 liter vs. 60 liters batch. Ser mange bruker ca 3 gr. / liter, og da blir jo denne 'tynn' i en 30 liters (25l gjær) kokekjele (1,3gr./l)
 
Som Petter F sier så er den opprinnelige oppskriften basert på 20 liter. Jeg endte opp med ca 24 liter ferdig øl og skalerte litt opp på smakstilsetningene. Kan hende at jeg var litt for forsiktig, men det vil vise seg når det er ferdigmodnet :)
 
@Coop
Hei Anders

Kan du dele oppskriften på Humledugg IPA?

Til de av dere som ikke har smakt denne, anbefaler jeg på det sterkeste at dere tar en tur på polet å kjøper noen av disse. Beste IPA-en jeg har smakt
 
Som Petter F sier så er den opprinnelige oppskriften basert på 20 liter. Jeg endte opp med ca 24 liter ferdig øl og skalerte litt opp på smakstilsetningene. Kan hende at jeg var litt for forsiktig, men det vil vise seg når det er ferdigmodnet :)

Hvordan ble det ferdige produktet? Jeg lagde denne i SB20 og gikk på en liten smell med for lav OG, fikk kun 1.037 så blir folkeøl denne gang Smaken synes jeg også var litt utvannet (jeg endte også opp med ca 24L på gjæringsdunken) men håper det endrer seg når den er ferdig!
 
Tilbake
Topp