Mitt 3 brygg - Usikker på det meste

Da var jeg i gang med mitt 3 brygg. Nå litt vanskeligere enn det 2 :)

Jeg har handlet følgende:

Til starter:
- Dark spraymalt
- Gjær: Wyeast german Ale

Brygg:
- Weyermann German Malt Extract - Bavarian Dunkel
- Bitterhumle Northern Brewer - kokes 1 time?
- Aromahumle Strisselspalt - kokes 15 min
- Strisselspalt - kokes i 5 min


Hva kan jeg vente av dette brygget?
Kan/skal spraymalten brukes i brygget i tillegg?
Hva bør OG ligge på?
Hvor mye vann og spraymalt skal jeg lage starteren av?
 
Hei! Litt sent ute men kanskje likevel nytting med svar her. :)

Til starter kan du med fordel bruke lys spraymalt, men tipper dark også gjør jobben, spesielt når ølet som brygges med starteren blir mørkt også.

Ellers så ser det ut som en helt kurant oppskrift. OG spørs jo litt hvor sterk du vil at ølet skal bli. Satser du på noe som ligner 'bayer' så sikt mot 1.042-1.048 i OG.

Om starteren: 150 g tørr maltekstrakt i 1,5 liter kokt og nedkjølt vann. Se også her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2176.0.html
 
Hei

Brygget er brygget, men takk for svar. Jeg kan jo lære litt til neste brygg:)

Jeg laget en oppskrift på Beersmith. Det skal ende på en bavarian/munich dunkel. 1055 i OG sa beersmith. Regner med at dette blir bra. Alkoholprosenten skal etter Beersmith stoppe på 5,5.

Jeg brukte 200 gram på 2 liter starter. Kokte ikke vannet. Jeg desinfiserte erlenmeyerkolben og tok vannet oppi den. Bruker jo vann rett fra springen i brygget, så dette fungerer vel her også?
 
carl.henriksen skrev:
Jeg brukte 200 gram på 2 liter starter. Kokte ikke vannet. Jeg desinfiserte erlenmeyerkolben og tok vannet oppi den. Bruker jo vann rett fra springen i brygget, så dette fungerer vel her også?

I utgangspunktet skal man koke og nedkjøle vannet sammen med maltekstraktet for at også vannet er sterilt. Men men, det trenger ikke nødvendigvis gå galt, skjønt du har introdusert en potensiell forureningskilde.
 
Tilbake
Topp