Mitt bryggeri

Takker for gode tilbakemeldinger på etikettene  :)

Nå er juleølet satt til gjæring. Det ble et krydderøl med einerbær, nellik, stjerneanis, kanel og lakrisrot. Malt, humle og gjær var stort sett fra restlageret mitt, men vørteren smakte veldig bra, så det skal bli spennende å se hvordan det ferdig resultatet blir.

13 liter til kok. 8, 5 liter til gjæring
Meskevann 8 liter
Skyllevann 13 liter
OG 1059
FG 1014
EBC 36
IBU 33
6,2 % (5,9%+ ca. 0,25% ved priming på flaske)

Pilsner Malt EBC 3 - 3000 gr.
Smoked Malt EBC 6 - 300 gr.
Wheat Malt EBC 3 - 250 gr.
Amber Malt EBC 125 - 250 gr.
Cara Pils EBC 37 - 250 gr.
Black Malt EBC 1000 - 75 gr.
Flaked Oats (havregryn) - 40 gr.

Mesk 65 °C for 40 min, 70 °C for 30 min, 78 °C skylling i ca. 25 min.

Koketid 60 min.

Target 10% - 15 gr. - 60 min
East Kent Goldings 4,4% - 15 gr. - 30 min
Challenger 7,6% - 10 gr. - 0 min

75 gr. einerbær, 1/2 stjerneanis, 10 gr. lakrisrot, 1 nellikspiker, 1 cm kanelbark knust og kokes 15 min sammen med 1 ts irish moss.

Gjær
WLP 833 German Bock Lager

Gjæring
18  °C i 20 dager (endret til 12 °C i 20 dager)
15  °C i 14 dager

Karboneres med 7gr sukker/liter
 

Vedlegg

  • juleøl2-til nett.jpg
    juleøl2-til nett.jpg
    140,2 KB · Sett: 1.928
Stussar litt på gjæringstemperaturen? Har brukt WLP 833 sjølv ein del gonger. Ein utmerket gjær til b0ck og juleøl, men er ikkje 18 grader litt høg temp for ein lager. Eg har lagt meg på 10 til 12 grader på den vanleg vis. Å gå ned i temp mot slutten av gjæringa er vel og litt uvanleg.
 
Jo, for en lager vil nok lavere gjæringstemp være rett, men dette er et forsøk med en høyere temp, (jeg har ikke mulighet til å gjære på 10 °C nå på sommeren :roedme2:).

Det å gå ned var nok litt uklart skrevet, men det er karbonering på flaske.

Det er en restbatch for å bruke opp råvarer, ble ikke mer enn 8,5 liter til gjæring, så jeg får se hvordan det blir....
 
Stein Norem Wisted skrev:
Jo, for en lager vil nok lavere gjæringstemp være rett, men dette er et forsøk med en høyere temp, (jeg har ikke mulighet til å gjære på 10 °C nå på sommeren :roedme2:).

Det å gå ned var nok litt uklart skrevet, men det er karbonering på flaske.

Det er en restbatch for å bruke opp råvarer, ble ikke mer enn 8,5 liter til gjæring, så jeg får se hvordan det blir....
Ok, forstår. Spennande. Artig med litt utradisjonelle metodar. Du må meddela oss korleis resultatet vert :))
 
Jeg har lest litt om usmaker ved gjæring med lagergjær på høye temperaturer, så jeg feiga ut  :roedme:, ryddet plass i vinskapet  :idea: , og setter juleølen til gjæring der på 10 °C
 

Vedlegg

  • 007-009.jpg
    007-009.jpg
    128,4 KB · Sett: 1.743
Ser bra ut! :)

Når jeg så vinskapet ditt så fikk jeg lyst på et slikt til gjæring av lager, dette kan være noe jeg får dratt med inn i heimen også :)
Er det Samsung vinskap RW33EBSS?

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vinskap/RW33EBSS/samsung-vinskap-rw33ebss
 
Det eneste jeg lurer på er hvorfor du har så lite i dunken når du har så gode forhold   :jaha:



og verden er pokker meg liten....
 
Det er så lite i dunken fordi det er juleølet, og det er bare meg i huset som drikker det, så det går ikke så mye. Og det skal være eksklusivt/spesielt. Dessuten var det et brygg laget på rester. Det skal brygges mer pilsner når ferien er over.

Til Eriki, ja det er et slikt vitskap.
 
Vet ikke om du tok den med størrelsen på verden. Vi jobbet i samme firma under samme leder frem til jeg skiftet til Safran i vår og jeg ante ingenting om at du brygget.
Mulig jeg bør gjøre noe med profilbildet mitt :-/



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, jeg lurte litt på det, og bildet er ikke så lett og kjenne igjen ;D

Ante ikke heller at du var hjemmebrygger, men artig å treffe kjente.
 
Har heller ikke brygget så lenge. Mesker min batch #6 nå. Den første på Speidel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Smakte på juleølet etter 14 dager karbonering. Jeg endret som tidligere sagt gjæringstemperatur til 10 °C, og økte karboneringssukker til 8gr/l (da jeg liker mye kullsyre i ølet mitt). Det virker veldig lovende, god smak av einer, lakris, anis og røyk. Kan ikke si at jeg kjenner nellik eller kanel, men hadde kanskje merket hvis det ikke var der ;D

Det er ikke så mørkt som det ser ut på bildet, fargen er mer mørk rød-brun.
 

Vedlegg

  • 007-023.jpg
    007-023.jpg
    158,1 KB · Sett: 1.710
Da har jeg satt min batch #11 til gjæring, og prøver en allgrain versjon av White house honey ale. Den blir nok noe mørkere (EBC 22) enn originalen da jeg brukte 450 gr. amber malt 125 EBC i stedet for det som i oppskriften kalles crystal amber malt (denne fant jeg ikke). Men den lukter godt og stormgjærer på 18 °C for tiden.
 

Vedlegg

  • mungát - whha.jpg
    mungát - whha.jpg
    88,9 KB · Sett: 1.548
Siste batch flasket og satt til karbonering. Bare en liten test på 8 liter for å se om dette kan bli en bra weiss. Hope springs eternal.
 

Vedlegg

  • 014-010.jpg
    014-010.jpg
    224,1 KB · Sett: 1.341
Gjæringsskapet er klar og tatt i bruk. Fungerer som ei kule, med UT-200 og cupevarmer fra Biltema.
 

Vedlegg

  • Skapet 8.jpg
    Skapet 8.jpg
    153 KB · Sett: 877
  • Skapet9.jpg
    Skapet9.jpg
    157,7 KB · Sett: 869
Tilbake
Topp