I går brygget jeg altså det jeg håper blir et vellykket forsøk på å pimpe opp europris kittene, uten å gjøre selve prosessen for komplisert, slik at nybegynnere kan benytte seg av samme metodikk.
Bilder kommer.
Batch 1: American Pale Ale
Jeg kjøpte da en Brewmart Mexican cerveza, ferdig humle kit på 1,8 kg, som da ba om enten sukker eller en blanding spraymalt-dextrose for å nå ønsket alkoholprosent. (den anbefalte blanding, ikke rent sukker)
I stedet for å lage en Mexican Cerveza, så tenkte jeg at jeg gjør en "helomvending" og lager en pale ale ut av dette.
Tanken er at humle aroma/smak er det lite av/ingenting av i disse kitsene, og at jeg kan styre det i den rettningen jeg ønsker.
Oppskriften ble slik:
1,8 kg maltekstrakt ferdig humlet
1 kg bedre brygg, 50/50 dextrose/malt
500 gram hvetemalt ekrakt (60/40 hvete/bygg)
40 gram centennial humle kokt i 4 liter vann + ekstrakt. koketid 10 min
Antok IBU på rundt 20 på kittet, og humlekokingen skulle da gi rundt 32.
OG ble 1,052 og 21 liter.
Gjæren jeg brukte var en Nottingham Ale Yeast, ble en liten underpitching men håper det går.
Gjæringstemperaturen er kun inne i ett skap, og den ligger vel på rundt 21 i disse dager.
Etter koking av humle så tilsatte jeg resten av ekstraktet+ bedre brygg posen og kjølte dette ned litt i ett vannbad, kun til 40-50 grader, før jeg tilsatte dette i gjæringskaret og fylte opp med kaldt vann. Ideelt sett skulle jeg nok ha kjølt det helt ned, men jeg "gadd" ikke, siden jeg brygget to ting på en gang.
Smaken på vørter etter kok var veldig lovende. Fin bitterhet.
Batch nummer to: A wheat bastard
Geordie lager prehopped 1,5 kg
1,5 kg bavarian wheat ekstrakt
30 gram hallertauet mittelfru @ 5 min
40 gram appelsinskall søt @ 5 min
Gjær: slurry fra WLP 300 blandet med en litt eldre WLP 400 (18 juli)
Antok en IBU på ca 20 på dette kittet også, og tilsatte litt aroma-humle for moroskyld og galskap.
IBU ferdig ca på 25.
Smaken her var litt skuffende, godt, men en litt rar ettersmak jeg tror skyldes geordi lager kittet som jeg tror er av dårligere kvalitet enn brewmart sitt; tiden vil vise.
Dette ølet aner jeg ikke hvordan blir, det blir i alle fall mye mindre typeriktig enn den første batchen. Blir det lettdrikkelig og litt spennende så er jeg fornøyd.
Videre delte jeg opp denne batchen. Den ene ble 8 liter med OG 1,04 som står til gjæring i rom temperatur og den andre 11 liter OG 1,052 som står stilt inn på 17 grader i gjæringsskap og skal gjæres som en hvete.
To be continued.
Bilder kommer.
Batch 1: American Pale Ale
Jeg kjøpte da en Brewmart Mexican cerveza, ferdig humle kit på 1,8 kg, som da ba om enten sukker eller en blanding spraymalt-dextrose for å nå ønsket alkoholprosent. (den anbefalte blanding, ikke rent sukker)
I stedet for å lage en Mexican Cerveza, så tenkte jeg at jeg gjør en "helomvending" og lager en pale ale ut av dette.
Tanken er at humle aroma/smak er det lite av/ingenting av i disse kitsene, og at jeg kan styre det i den rettningen jeg ønsker.
Oppskriften ble slik:
1,8 kg maltekstrakt ferdig humlet
1 kg bedre brygg, 50/50 dextrose/malt
500 gram hvetemalt ekrakt (60/40 hvete/bygg)
40 gram centennial humle kokt i 4 liter vann + ekstrakt. koketid 10 min
Antok IBU på rundt 20 på kittet, og humlekokingen skulle da gi rundt 32.
OG ble 1,052 og 21 liter.
Gjæren jeg brukte var en Nottingham Ale Yeast, ble en liten underpitching men håper det går.
Gjæringstemperaturen er kun inne i ett skap, og den ligger vel på rundt 21 i disse dager.
Etter koking av humle så tilsatte jeg resten av ekstraktet+ bedre brygg posen og kjølte dette ned litt i ett vannbad, kun til 40-50 grader, før jeg tilsatte dette i gjæringskaret og fylte opp med kaldt vann. Ideelt sett skulle jeg nok ha kjølt det helt ned, men jeg "gadd" ikke, siden jeg brygget to ting på en gang.
Smaken på vørter etter kok var veldig lovende. Fin bitterhet.
Batch nummer to: A wheat bastard
Geordie lager prehopped 1,5 kg
1,5 kg bavarian wheat ekstrakt
30 gram hallertauet mittelfru @ 5 min
40 gram appelsinskall søt @ 5 min
Gjær: slurry fra WLP 300 blandet med en litt eldre WLP 400 (18 juli)
Antok en IBU på ca 20 på dette kittet også, og tilsatte litt aroma-humle for moroskyld og galskap.
IBU ferdig ca på 25.
Smaken her var litt skuffende, godt, men en litt rar ettersmak jeg tror skyldes geordi lager kittet som jeg tror er av dårligere kvalitet enn brewmart sitt; tiden vil vise.
Dette ølet aner jeg ikke hvordan blir, det blir i alle fall mye mindre typeriktig enn den første batchen. Blir det lettdrikkelig og litt spennende så er jeg fornøyd.
Videre delte jeg opp denne batchen. Den ene ble 8 liter med OG 1,04 som står til gjæring i rom temperatur og den andre 11 liter OG 1,052 som står stilt inn på 17 grader i gjæringsskap og skal gjæres som en hvete.
To be continued.
Sist redigert: