Mitt Europris-kit eksperiment

I går brygget jeg altså det jeg håper blir et vellykket forsøk på å pimpe opp europris kittene, uten å gjøre selve prosessen for komplisert, slik at nybegynnere kan benytte seg av samme metodikk.

Bilder kommer.

Batch 1: American Pale Ale

Jeg kjøpte da en Brewmart Mexican cerveza, ferdig humle kit på 1,8 kg, som da ba om enten sukker eller en blanding spraymalt-dextrose for å nå ønsket alkoholprosent. (den anbefalte blanding, ikke rent sukker)

I stedet for å lage en Mexican Cerveza, så tenkte jeg at jeg gjør en "helomvending" og lager en pale ale ut av dette.
Tanken er at humle aroma/smak er det lite av/ingenting av i disse kitsene, og at jeg kan styre det i den rettningen jeg ønsker.

Oppskriften ble slik:

1,8 kg maltekstrakt ferdig humlet
1 kg bedre brygg, 50/50 dextrose/malt
500 gram hvetemalt ekrakt (60/40 hvete/bygg)
40 gram centennial humle kokt i 4 liter vann + ekstrakt. koketid 10 min

Antok IBU på rundt 20 på kittet, og humlekokingen skulle da gi rundt 32.
OG ble 1,052 og 21 liter.
Gjæren jeg brukte var en Nottingham Ale Yeast, ble en liten underpitching men håper det går.
Gjæringstemperaturen er kun inne i ett skap, og den ligger vel på rundt 21 i disse dager.

Etter koking av humle så tilsatte jeg resten av ekstraktet+ bedre brygg posen og kjølte dette ned litt i ett vannbad, kun til 40-50 grader, før jeg tilsatte dette i gjæringskaret og fylte opp med kaldt vann. Ideelt sett skulle jeg nok ha kjølt det helt ned, men jeg "gadd" ikke, siden jeg brygget to ting på en gang.

Smaken på vørter etter kok var veldig lovende. Fin bitterhet.

Batch nummer to: A wheat bastard

Geordie lager prehopped 1,5 kg
1,5 kg bavarian wheat ekstrakt
30 gram hallertauet mittelfru @ 5 min
40 gram appelsinskall søt @ 5 min

Gjær: slurry fra WLP 300 blandet med en litt eldre WLP 400 (18 juli)

Antok en IBU på ca 20 på dette kittet også, og tilsatte litt aroma-humle for moroskyld og galskap.
IBU ferdig ca på 25.

Smaken her var litt skuffende, godt, men en litt rar ettersmak jeg tror skyldes geordi lager kittet som jeg tror er av dårligere kvalitet enn brewmart sitt; tiden vil vise.

Dette ølet aner jeg ikke hvordan blir, det blir i alle fall mye mindre typeriktig enn den første batchen. Blir det lettdrikkelig og litt spennende så er jeg fornøyd.

Videre delte jeg opp denne batchen. Den ene ble 8 liter med OG 1,04 som står til gjæring i rom temperatur og den andre 11 liter OG 1,052 som står stilt inn på 17 grader i gjæringsskap og skal gjæres som en hvete.

To be continued.
 
Sist redigert:
Umiddelbar fordel med dette er at jeg fikk satt 40 liter øl til gjæring på 2 timer, så får vi se om det smaksmessig holder mål ;)
 
Høres bra ut. Jeg har også tenkt lenge på å ta en snarvei om Europris settene, etter en del batcher med allgrain, som forsvinner alt for fort... Inspirert av denne tråden, gikk jeg akkurat til innkjøp av Safral us-05 tørrgjør, samt 100 gram Citra humle. Tanken er å kjøpe en American Pale Ale , bytte tørrgjæren i kittet med us-05, samt tørrhumle med Citrahumle etter at stormgjæringen er ferdig. Har du tro på denne snarveien?
 
Høres bra ut. Jeg har også tenkt lenge på å ta en snarvei om Europris settene, etter en del batcher med allgrain, som forsvinner alt for fort... Inspirert av denne tråden, gikk jeg akkurat til innkjøp av Safral us-05 tørrgjør, samt 100 gram Citra humle. Tanken er å kjøpe en American Pale Ale , bytte tørrgjæren i kittet med us-05, samt tørrhumle med Citrahumle etter at stormgjæringen er ferdig. Har du tro på denne snarveien?

Er på ingen måte noen ekspert (mindre enn ett år med brygging) men det høres digg ut :)

Skal rapportere tilbake hvordan dette slår ut:)
 
Høres bra ut. Jeg har også tenkt lenge på å ta en snarvei om Europris settene, etter en del batcher med allgrain, som forsvinner alt for fort... Inspirert av denne tråden, gikk jeg akkurat til innkjøp av Safral us-05 tørrgjør, samt 100 gram Citra humle. Tanken er å kjøpe en American Pale Ale , bytte tørrgjæren i kittet med us-05, samt tørrhumle med Citrahumle etter at stormgjæringen er ferdig. Har du tro på denne snarveien?
Gjorde dette (us05 og 100 g citra) med st. Peters ipa. Ble god den.
 
Liten oppdatering :

Hvete bastard og 1,04 målt i dag til 1,025. Denne gjærer på 21 grader ca og har frie tøyler. Smakte mest spennende av alle tre på tross av lavest og dårligst smak før gjæring . Ser ut som høyere temp funker bra for bastard gjæren min. Litt syrlig og fine estere.

Hvete bastard og 1052 ,målt til 1,035, gjærer på 17 grader og stinker svovel. Smaker bedre enn den lukter. Interessant at samme gjær på lavere temperatur kan gi en slik ulukt. Kanskje wit gjæren mistrives på lav temp?

Apa mod mexicansk serveza smaker helt som forventet og som en lett apa som jeg liker, fristet til å tørrhumle denne. Denne har gått fra 1,052 til 1,03 kjappest på tross av lavest pitch rate.

Fortsettelse følger..
 
Hei har selv brygget mange av europris sine ølsett. det som jeg gjorde, var å tilsette 40 g. appelsinsezt og 20 g. koriander [krydderglass] i en geordie lager pluss litt ekstra spraymalt. den funka veldig bra . hadde nabofest på lekeplassen etter en dugnad ,bare skryt å få :)
 
Ny oppdatering:

"En slags Wits" OG 1,04- FG 1,013- Fullførte litt høyt. Usikker på hvorfor. Dette var jo en blanding av WLP 300-400, kan det ha hatt noe å si?

Uansett, den ble først flaskekarbonert og jeg drikker en nå, så her kommer dommen:

Har en mild ester aroma, har en frukt lukt men ikke helt banan; litt vanskelig å plukke frem. Smaken er mild, frisk og en anelse syrlig, men i mine øyne veldig god/balansert. Har faktisk lyst til å brygge den igjen. Ingen usmaker å spore, bortsette fra syrligheten, men tror jeg faktisk ikke vil kalle syrligheten en svakhet/usmak, fordi den gjør noe med friskheten og lettdrikkeligheten (håper ikke den lagres bort). Den har nok av kropp, og kunne kanskje hatt godt av å gjære helt ut, men her er jeg på utrygg grunn. Føler jeg kan kjenne ett visst krydderpreg av humlen, men dette er veldig subtilt og passer fint inn. Ikke særlig bitterhet å spore, men det passer til stilen, og er fint balansert.

Alt i alt en lett god fruktig belgisk/tysk lignende ale, brygget på europris (med litt tilpasninger).

Skal spare en flaske til deg Erlendso så du kan få smake du også hvis du ønsker ;)
 
Har prøvd meg på et sett jeg også.
1 boks brewmart tsjekkisk pilsner
1 boks brewferm medium maltekstrakt
Safale US 05
Tørrhumlig etter 1 uke 66 gr citra.
Og 1.046
Fg 1.010.
Flasket på fredag så blir litt spennende om hvordan det smaker.
 
Jeg har vær igjennom de fleste stegene i brygging og jobbet en del med Europris sett før jeg tog stegene videre.
Skulle jeg i dag laget ett godt øl på kortest mulig tid ville jeg garantert brukt DME i stedet for LME, siden LME forringes mye fortere. En boks LME i butikken kan fort være ett år gammel, dette gir helt klart dårligere kvalitet enn fersk LME, mens DME har bedre holdbarhet. Så jeg ville kokt opp 3 kg DMEi 6l vann, kokt i 30 min, tilsatt humle på 30, 15 og 5, tilsatt 4l ispå 0, (frys 4l vann i en bærepose), når dette er smeltet fyller man på med vann til ønsket OG ca 20l. Pich GOD jær på vanlig måte og tørrhumle. På denne måten bør man kunne lage godt øl på en time, det slår garantert alle former for sett med LME.
 
Hvis man vurderer tid/resultat så er jeg enig, at det å koke humle i minimum 30 min+ kanskje ha litt spesial-malt gir mer igjen for tiden brukt, enn å modifisere europris; men poenget mitt med denne tråden var å vise de forskjellige måtene man kan optimalisere brygging fra eurorpis (eller andre pre-humlede varianter), for tross det mange tror, det kan gi mer enn tilfredsstillende resultater for mange av oss ;). Det er sikkert mange som ikke vil gjøre det noe mer komplisert/og eller bor i utkantstrøk uten tilgang på bryggebutikker.

Men hvordan funker det trikset med å fryse i en bærepose? Det var ganske interessant- hva blir kjøletiden med den metoden?

Ift LME og holdbarhet; var ikke det mer aktuelt før? I dagens øl-brygge samfunn mener jeg at de fleste boksene er ganske ferske. Hvis du tenker på det John Palmer skrev ift holdbarhet på disse boksene så refererte det til tidligere tilstander, noe jeg har hørt han kommentere i en podcast med beersmith.
 
Jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd det der med is selv, men jeg synes det er en god ide. 4 1l desinfiserte melkekartonger er kanskje lettere i mange fryser. Tenkte det ut når jeg satt en natt på standby og pønsket ut "studentbrygging", best øl med billigst mulig utstyr. (men jeg er vel ganske sikker på at jeg ikke er den første som har tenkt på det!) Det er i alle fall en kjapp måte å senke tempen raskt, for så å etterfylle med kaldt vann fra kranen, mendet holder jo fort 15 grader om sommeren.
 
Tilbake
Topp