Mitt forsøk på the electric brewery?

Trenger litt tips og triks for å få fart på bryggeriet mitt. ønsker all tilbakemelding velkommen=)

Har startet å bygge noe som skal ligne på "the Electric Brewery" når det er ferdig, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål=)

Koking?
Jeg har 2 stk 15 gal en til koking og en til HLT og 1 stk 10 gal som jeg til nå har brukt som meskekar.
Men siden jeg prøver å lære meg faget brygger jeg ofte bare 23l bacher, og da føler jeg at den store 15 gal gryta blir litt stor.
Jeg sliter med stor av damping og klarer ikke å forutse antall liter jeg sitter igjen med i den grad jeg ønsker  :attevar:
For å gjøre det enkelt lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en falsk bunn til kokegryten, bruke den til meskekar og 10gal til koking.
Blir dette bare tull? Vil jeg slite med at maltlaget blir for tynt i 15gal gryta?

Tappetårn?
Jeg kjøpte et billig tappetårn. Det skummer alt for mye. Regner med at hovedproblemet er at slangene bare er 1-1,5m lange... har nettopp kjøpt 2x 4m håper dette skal gjøre susen.
Men det store spørsmålet er om kranene har mye å si på skumproblemet? og om de har det. er det en standard på gjenger på kranene? kan jeg bare kjøpe et sett med Perlick å bytte de gamle?

Gjærkar? Har lenge siklet etter en Blichmann med konisk bunn. men om jeg kjøper en som rommer 15gal  vil denne da bli for stor til å gjære bacher på 23l?

Noen som har testet Beergun? Virker den? kan den erstatte karbonering på flasker?

Helge
 
Tilbake
Topp