Mitt første BIAB bryggeutstyr

HansV skrev:
Det går bra på en 16A kurs. Elementet er spesifisert til 4500W ved 240V, og du har skjelden med enn 230V. I tillegg får du spenningsfall på kabelen, så reell max. effekt ligger nok på 3500-4000W.
Men det er uansett lurt å kjøre med effektregulator som du skrur ned litt. Da får du lavere effekttetthet på elemetet og mindre sjanse for svidd vørter.
Grunnen til at jeg gikk over på denne løsningen var at jeg hadde problemer med svidd vørter med vannkokerelementer. Det har aldri skjedd med dette elementet, og det merkes godt på smaken.

Litt nysgjerrig: Hvor svidd var de gamle elementene dine? Ble de brune eller svarte? Eller bare et hvitt belegg. Hva med det nye elementet, er det helt blankt etter brygging eller har det også et belegg? Skal bygge meg ny bryggekjele på et tidspunkt, og da blir det nok andre elementer :)
 
Lurer på en ting, skyller du mesken mens den ennå er i posen i kjelen? Og hvor mange liter varmtvann bruker du?

UB Nanobryggeri
 
Vannkokerelementene ble alt fra brune til svarte. Det store elementet får bare ett tynt, grått/hvitt belegg som jeg litt vasker bort.
Scub: Jeg har gått over til kjøleboksmesking og bruker bare kjelen til koking. Når jeg brygget BIAB gjorde jeg det uten skylling, med full vannmengde under hele meskingen.
 
Ok, takk. Skal begynne på et hjemmelaga biabkjele med alt oppi. Har ikke plass til tre tank er ennå:)

UB Nanobryggeri
 
Tilbake
Topp