Mitt første BIAB bryggeutstyr

Så ikke så dum det varmeelementet, men det har vel gjengefeste så jeg måtte i såfall montert en flens i kjelen med innvendige gjenger som passer.
Hva slags materiale er dette? Er det syrefast stål? Greit å vite at det ikke gir fra seg ting som vi ikke vil ha i ølet.
Hadde vært enda bedre med ett langt element som kunne bøyes rundt inni kjelen, mener jeg har sett noe slikt en plass.
Får se hvordan det virket med effektregulator og halv effekt på hvert element først, så vil jeg gjerne høre hvordan andre har løst dette i mellomtiden.

Jeg har tenkt på løsningen med å seriekoble elementene, men det gir som du sier for lite effekt. For å få 1000W på hvert element på de kjøres med 160V sånn cirka. Nå har jeg også mulighet til å justere regulatoren litt opp og ned for å få passe mye koking. 2000w til koking virket kanske riktig på de forrige rundene. Kokte med lokket på kløtt, og da hadde jeg i overkant av 10% fordampning.
 
Hei, angående varmeelement. Jeg har samme vannkokerelementene som deg og bruker det sammen med denne SSR-en for å styre styrken mellom 0 og 100%.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140553987088&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Jeg har gjort ca 20 brygg på utstyret til nå og har ikke hatt problem med fastbrenning. Bruker ca 60% effekt av 2x2kW når jeg koker i garasjen. Etter koking er det et hvitt lag på elementene som jeg fjerner med en skrubbesvamp. Litt kronglete å komme til, men det blir rent.

Ustrukturert byggetråd her om du er interessert:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7969.45.html
 
Denne var fin! Har ikke sett slike moduler før. Det er ikke egentlig en SSR, siden den ikke virker som rele men effektregulator med opphakking av sinuskurven. Men det er jo midt i blinken. Regulatoren min fungerer på samme måte, men denne så mye mer ordentlig ut. Hvor varm blir den? Trengs med noe serlig kjøling?
Fint å høre at kokingen går bra slik. Da er det nok håp for meg også.
Edit: Da er ny effektregulator bestillt til den nette sum av 100kr, så skal jeg bygge dette inn i en skikkelig boks etter hvert.
 
Jeg har en standard SSR kjøleribbe på den:
http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Alloy-Heat-Sink-For-Solid-State-Relay-SSR-Small-Type-Heat-Dissipation-/360611171224?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item53f619cb98

Ser litt jalla ut hos meg siden den stikker ut av boksen, så går nok for en annen neste gang.
IMAG0573.jpg
 
Ville nok heller brukt en vanlig kjøleribbe for forsterkere o.l. som er bredere og lavere, så kunne du montert begge SSRene på samme ribba. Men det fungerer helt sikkert like bra.
 
Godt alternativ.  :)

Kom på at jeg skal til England i sommer. Mulig jeg får bestilt den store til familien der og plukker med meg i stedet. Har ennå god tid :)
 
Dukka opp er spørsmål i forhold til å svi meskeposen. Har en vanlig meskepose og en induksjonstopp på 3,5 kw fra bryggselv, vil det være fare for å svi meskeposen under utmesking, tro? Når jeg setter på induksjonstoppen, har jeg til nå holdt posen litt opp fra bunnen. Dette er kanskje unødvendig?
 
Det er vel vanskelig å si noe sikkert uten å prøve det ut. Hvis hele posen ligger på bunnen fyllt med malt får du veldig dårlig sirkulasjon og det vil nok bli ganske varmt under posen når du kjører på 3500W. Jeg ville ha løftet opp posen litt for å være sikker. Det vil også gi bedre sirkulasjon i kjelen og varmefordenlig i malten.
 
Yep, tenker det samme selv. Skal prøve å finne en enkel måte å holde posen oppe på. Har jo snor på posen, så det er mulig å løfte posen litt opp, og knytte den fast i noe. Har til nå heller ikke kjørt på full effekt når jeg skal opp til utmesk temperatur. Hva mener folk om det, fortest mulig opp til utmesk temp, eller spiller det ikke så stor rolle?
 
Fester du ikke bare posen rundt utsiden av kjelen? Min er så trang at den sitter godt når jeg snører den fast. Ellers kan du bare posen feste med klemmer langs kanten av kjelen eller en lastestropp rundt på utsiden. Små limklemmer eller papirklips har jeg sett andre har brukt til dette.
Du vil vel ikke henge opp posen under utmesking? Du må enten sirkulere vørteren eller røre for å få jevn temperatur når du varmer opp.
 
Nå har jeg testet brygging med effektregulator. Det fungerte bra uten fastbrenning og jeg fikk til å regulere så jeg hadde passelig koking uten å ha på lokk. Når jeg kokte med full effelt på det ene elemente justerte jeg kokingen med hvor mye lokke lå på.
Har også laget meg en liten silpose til å henge på krana under tapping for å ta det meste av humle og annet bunnfall under tapping. Når jeg bruker dette og lar det renne langsomt plasker det godt ned i bøtta så vørteren får luftet seg. Rører også inn en god del luft etter jeg har tilsatt gjær.
Etter fire brygg med dette utstyret har jeg funnet ut at jeg seg ut til å få mye mer kompakt bunnfelling når jeg ikke bruker klaringsmiddel. Med whirlflock klumper det seg og blir liggende på bunnen med kanske mye klar vørter mellom klumpene. Jeg får ett ca. 5cm tykt lag med bunnfall. Uten klaringsmiddel blir laget med bunnfall bare halvparten så tykt og det gjør det mye lettere å tappe over i gjæringkaret uten å få med for mye grums. Vurteren ser også ut til å være neste like klar. Jeg har en ganske effektiv kjølespiral og kjøler ned vørteren til 12-14 grader. Så lar jegdet stå en liten time å synke før jeg tapper. Er det noen god grunn til å bruke klaringsmiddel når vørteren allerede ser ganske klar ut? Får jeg bedre utfelling av cold break? Har det i såfall noe særlig å si?
En annen ting jeg prøve siste brygging var å bruke to BIAB poser oppi hverandre når jeg mesket. Tanken var att den ytterste posen skulle fange opp en del av det som slapp igjennom den innerste posen. Jeg prøve også å sirkulere vørteren under utmeskingen for å filtrere best mulig. Det ser ikke ut som det hadde noe for seg å bruke dobbel pose, det var nesten ingenting som var samlet opp i den ytterste posen. Så enten slipper det svært lite gjennom den første posen ellers er det som slipper igjennom så smått at det går lett gjennom den andre posen også.
Jeg har som ett av målene mine å lage klart øl med mest mulig ren smak for de sortene som skal være slik. Er litt usikker på om jeg vil klare å brygge ølet slik jeg vil ha det med BIAB, særlig lyst øl med pilsnermalt. Derfor bygget jeg meg en meskeboks i dag med boksen som ble til overs fra Peltier kjølprosjektet. Brukte gjemmonføringen og krana for første bygget i denne tråden og humlesila med flettet stålslange fra Jula som sil i bunnen. Dette bør fungere greit, og er kun laget av deler som var "til overs". Regner med at lyst øl bør kunne bli bedre med ett slikt oppsett når jeg har mulighet til sirkulere og sile. Skal prøve både dette og posemesking for å se hva jeg blir mest fornøyd med.
Meskeboksen er på 24 liter, så jeg regner med at det passer å bruke 15-16 liter vann til 4,5kg malt under mesking og resten som skyllevann. Skal ha ca. 27 liter i kjelen før koking.
 

Vedlegg

  • Humlesilpose.jpg
    Humlesilpose.jpg
    108,6 KB · Sett: 1.069
  • Kran meskeboks.jpg
    Kran meskeboks.jpg
    45,1 KB · Sett: 1.050
  • Meskesil.jpg
    Meskesil.jpg
    60 KB · Sett: 1.062
  • Effektregulator 2.jpg
    Effektregulator 2.jpg
    79,8 KB · Sett: 1.012
Liker oppsettet her veldig godt. Og tenker å stjele deler av ideen til mitt første bryggeoppsett. Tenker å ta utgangspunkt i BIAB oppsett og sette i 2x 1200W vannkokerelementer. Disse ønsker jeg å seriekoble opp mot en effektregulator for så å kjøre disse gjennom en PID for å regulere tempraturen. Er det noen som har tanker om hvordan dette skal kobles og hvilke komponenter som er best å benytte seg av? Er spesiellt nysjerrig på om de kan seriekobles..???

Har sett på disse:

Effektregulator:
http://www.ebay.com/itm/170990048322?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_2761wt_806
Ser at det ikke er nummerskive på denne men det går kanskje ann å skaffe.

PID
http://www.ebay.com/itm/AC-110-240V-PID-Digital-Temperature-Controller-K-ThermoCouple-Senor-25A-SSR-/200911902122?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec74855aa#ht_2400wt_922
Denne er under 200 slik at en slipper avgifter.

Probe:
http://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-ohm-Probe-Sensor-L-50mm-PT-NPT-1-2-Thread-with-Lead-Wire-6-56ft-/230982300118?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c79e31d6
Noe slikt. Ser forøvrig at det selges varianter til rundt 30NOK, er disse ubruklige?

Håper noen kan hjelpe.

Stian
 
Jeg har bygget og brygget videre på dette utstyret en stund og vil gi deg følgende råd:
- Ikke bruk vannkokerelementer, de gir alt for lett svidd vørter på grunn av lite overflateareal. Seriekobling funker ikke, du får alt for lav effekt.
- Kjøp ett 4500W low density varmeelement og en Kyotto effektregulator på ebay. Koster til sammen omtrent det samme som delene du vil bruke, men funker mye bedre:

http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-...93?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b9ab9ca9 http://www.ebay.com/itm/Camco-4500W-240V-Water-Heater-Fold-Back-Screw-In-Better-Element-02583-/141095410370?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20d9f11ac2

- Dropp PID regulator så lenge du ikke har sirkulasjonspumpe. Det gir for dårlig regulering fordi vannet ikke blander seg godt nok. Funker heller ikke under mesking. Du kan evt. bruke en STC-1000 regulator og hive proben over kanten når du varmer meskevannet. Jeg bruker dette på vannkjelen min. Litt rustfri ståltråd rundt ledningen så legger den fint. Så er det bare å røre litt for å blande vannet når du nærmer deg rett temperatur. Fastmontert bryggetermometer i kjelen er derimot kjekt å ha, både ved mesking og kjøling:)

Lykke til!
 
Begynte å tenke på varmeelementet. Om en har 4500W, hvordan vil dette fungere på en 16amp krets? Vil ikke sikringen gå? Står 16ampere og 2,5m2 på oversikten i sikringsskapet. Tenker det blir litt "overkill" å legge nye kabler og slikt. Så hva må jeg passe på her? Ser for meg at det i tillegg til elementet kommer en pumpe og noe lys som skal inn på samme kretsen..

SKR
 
Det går bra på en 16A kurs. Elementet er spesifisert til 4500W ved 240V, og du har skjelden med enn 230V. I tillegg får du spenningsfall på kabelen, så reell max. effekt ligger nok på 3500-4000W.
Men det er uansett lurt å kjøre med effektregulator som du skrur ned litt. Da får du lavere effekttetthet på elemetet og mindre sjanse for svidd vørter.
Grunnen til at jeg gikk over på denne løsningen var at jeg hadde problemer med svidd vørter med vannkokerelementer. Det har aldri skjedd med dette elementet, og det merkes godt på smaken.
 
Tilbake
Topp