Nå har jeg kjøpt meg en skikkelig kjele og bygget om utstyret mitt:
- 40 liters krabbekjele, 3mm godstykkelse
- Kran fra Biltema
- 2x2000W vannkokerelement fra Jula
- Grillrist i rustfritt stål fra Biltema
- Humlesil fra Jula
Dette ble en mye bedre løsning enn plastkaret, og bør ikke gi noe usmak på brygget. Kjelen er stor nok til å brygge minst 25 liter, og romslig til 20 liters brygg. Krana er montert så langt ned som mulig, men det står fortsatt så høyt av kjelen kan stå på ett flatt bord hvis jeg skrur av tuten. Denne krana var mye mindre slarkete enn den første jeg brukte, og skal tåle mer varme.
Grillrista er bøyd ned på sidene så den dkker varmeelementene og minst mulig annet. Humlesila kan nå enkelt legges oppå rista.
Jeg har presset sammen humlesila så den er tykkere og kortere, og går en runde rundt karet i stedenfor to. Legger ved bilder av sil og en enkel kobling med T-ledd inn å tappekrana.
Fruen sydde poste til meg med meskestoff fra Ikea. Nå mangler jeg bare å montere Browmometeret fra Blichtmann og isolere kjelen med motorroms isolasjon fra Biltema. Da bør det blir så lite varmetap at koking går lettere og temperaturen holder seg rimelig konstant under meskingen.
Nå skal jeg teste at alt er tett og kjøre ett par testkok og kjølinger før jeg prøver meg på første brygg, spennende