Mitt første BIAB bryggeutstyr

I dag kom det siste bidraget til bryggeutstyret mitt i posten. Dette Blichmann termometeret var STOORT og enda finere enn det så ut på bildene:) Sensoren stikker heller ikke så langt inn i gryta, så det bør gå greit med silpose og kjølespiral. Skal monteres noen cm over krana, tenker jeg.
 

Vedlegg

  • P1130902.JPG
    P1130902.JPG
    102,1 KB · Sett: 1.580
Nå har jeg kjøpt meg en skikkelig kjele og bygget om utstyret mitt:
- 40 liters krabbekjele, 3mm godstykkelse
- Kran fra Biltema
- 2x2000W vannkokerelement fra Jula
- Grillrist i rustfritt stål fra Biltema
- Humlesil fra Jula

Dette ble en mye bedre løsning enn plastkaret, og bør ikke gi noe usmak på brygget. Kjelen er stor nok til å brygge minst 25 liter, og romslig til 20 liters brygg. Krana er montert så langt ned som mulig, men det står fortsatt så høyt av kjelen kan stå på ett flatt bord hvis jeg skrur av tuten. Denne krana var mye mindre slarkete enn den første jeg brukte, og skal tåle mer varme.
Grillrista er bøyd ned på sidene så den dkker varmeelementene og minst mulig annet. Humlesila kan nå enkelt legges oppå rista.
Jeg har presset sammen humlesila så den er tykkere og kortere, og går en runde rundt karet i stedenfor to. Legger ved bilder av sil og en enkel kobling med T-ledd inn å tappekrana.
Fruen sydde poste til meg med meskestoff fra Ikea. Nå mangler jeg bare å montere Browmometeret fra Blichtmann og isolere kjelen med motorroms isolasjon fra Biltema. Da bør det blir så lite varmetap at koking går lettere og temperaturen holder seg rimelig konstant under meskingen.
Nå skal jeg teste at alt er tett og kjøre ett par testkok og kjølinger før jeg prøver meg på første brygg, spennende;)
 

Vedlegg

  • Kjele 3.JPG
    Kjele 3.JPG
    104,9 KB · Sett: 1.602
  • Kjele 2.JPG
    Kjele 2.JPG
    110,8 KB · Sett: 1.573
  • Pose.JPG
    Pose.JPG
    96 KB · Sett: 1.594
  • Humlesil.JPG
    Humlesil.JPG
    111,1 KB · Sett: 1.547
  • T-ledd.JPG
    T-ledd.JPG
    1,3 MB · Sett: 1.629
Ser veldig bra ut! Venter i spenning på oppdatering etter første brygg :) Tenker å få til en rist i bunnen selv, og kanskje et humlefilter. Hvordan fester du rista?
 
Rista ligger bare løst på bunnen. Den er bøyd på midten så den går over varmeelementene og står ned på bunnen forran og bak. Greit at det er enkelt å ta ut både rist og humlesil når jeg skal vaske kjelen. Skal legge ut et bilde av rista sett fra siden. Jeg har fått sydd posen slik at den uansett ikke bør komme ned på varmeelementene, men det er greit å ha rista som en ekstra sikring mot å brenne hull. Posen er sydd som en firkant med 67cm bredde og 50cm høyde. Det er en nylonsnor med ett låseklips til å feste posen på utsiden. Passer glimrende til denne kjelen som har en diameter på 37cm og er 35cm høy.
Humlesila ligger løst oppå rista og er bare festet til krana. Jeg filte bort passelig meg gjenger fra stussen på T-stykke så den lett kan presses inn i utløpet, mens det som er igjen av gjenger sørger for at den sitter så godt at den ikke vil falle ut.
Det blir nok brygging om ett par uker, så da skal jeg fortelle hvordan det gikk med kjele og humlesil.
 
Ser ut som det jeg er ute etter det der:) hva brukte du til å ta hull til elementene? Har et 2,4 kw element med termostat jeg skal montere.
 
Jeg brukte ett 35mm hullverktøy fra Ikea, til å stanse hull i kjøkkenbenkplate for blandebatteri. Dette hullet filte jeg opp til 38mm og pusset med fint smergelpapir for å få glatte kanter. Biltema selger også 35mm hullverktøy. Tror dette er den enkleste måten å få ett pent hull på hvis du ikke får tak i ett 38mm stanseverktøy, 38mm hullbor blir fort litt grovt. Jeg banket også inn kanten litt så hullet ble mest mulig flatt. Dette var i hvertfall tett og fint på første oppkok i går.

Fossedal: Jeg skal bruke denne posen til mesking, men har fått laget en reservepose som kan brukes til humle. Skal prøve dette etter hvert for å se hva som funker best. Kommer uansett til å beholde bazookafilteret for å filtrere bort thrub. Her er det ingen fasitløsning på hva som er best, og det er mye av morroa å eksprimentere og finne ut dette selv.

Følger opp med bilde av hvordan jeg har formet rista i bunnen og ferdig kjele med Blichmann bryggetermoneter og isolasjonsmatter fra Biltema.
 

Vedlegg

  • Rist.JPG
    Rist.JPG
    69,4 KB · Sett: 1.294
  • Kjele4.JPG
    Kjele4.JPG
    97,3 KB · Sett: 1.359
Joda, kunne sikkert det, men er veldig fornøyd med det elementet jeg har. Så skal nok få hull på jævelen:)
 
Fordelen med to mindre elementer er at du kan kjøre halv effekt med ett element når du vil finjustere temperaturen ved mesking og kjøre mindre varme under koking uten å måtte bruke en regulator. I tillegg har du backup hvis ett element skulle ta kvelden under bryggingen.
 
Mesker i kjøleboks, så det er ikke det største problemet. Har trinnløs termostat koblet til elementet, så halv guffe får jeg kjørt på med uansett, men kommer nok til å montere et vannkokerelement for backup og kjappere oppkok ja:)
 
Hadde selvsagt målt feil. Må springe på Biltema imorgen å handle hulltaker på 35mm:) hvilken kran har du gått for her? Og hvor får jeg kjøpt blingbling termometer?:)
 
Du kan bare komme innom på Rosenborg å låne hulltageren min, så sparer du deg de pengene og kan få se hvordan jeg har bygget sammen kjeleen min. Send PM for adresse og tlf.
Biltemakran: Artikkelnummer 860054
Bakke Brygg nederst i Bakkegata har Blichmann "Bling" termometer. Tror ikke det er så dumt med ett kalibrert termometer, jeg målte 8 grader avvikmellom de andre termometerene jeg har i huset.
 
Jeg kan bekrefte at et skikkelig termometer virkelig er å anbefale! Det gjør bryggingen så mye enklere, og man slipper å klø seg i hodet hvorfor FG ble 1.020 når man mesket på "64" grader (eller 68 grader i virkeligheten). Presisjon i alle ledd er viktig i denne hobbyen  :skitbra:

Blir gøy å høre hvordan bryggingen forløper seg når den tid kommer! Har du testet om 2x2kW elementer klarer å fosskoke 25 liter, og koke opp innen rimelighetens grenser?

Gunnar84: Jeg mistenker at et enkelt element på 2,4kW blir i minste laget om du ikke vil vente i dager på oppkok! Jeg skal innrømme at jeg ikke har testet det selv, kun sammenligner med tiden det tar med min 12kW gassbrenner, som selvsagt er mindre effektiv, men dog mye kraftigere. Har også brygget på induksjonsovn på 2,3kW,  det tok håpløst lang tid og det var bare 16 liter. Kan jo bare slenge inn flere varmeelementer, men stress med skjøteledninger over alt til ulike kurser...
 
Bruker en liten time opp til mesketemp og en halvtime fra mesketemp til full kok på 25 liter vørter. Helt greit for min del det:)
 
Med 2x2000W (eller 2x1850W i virkeligheten) varmer jeg opp 25 liter vann til mesketemperatur på omtrent 30 minutter. Har ikke finmålt, det går kanskje litt raskere. Kobler varmeelementene til hver sin sikringskurs for å ikke belaste kursene for mye.
Det fosskoker godt med begge varmeelementene på og koker roligere med ett varmeelement. Greit å ha denne muligheten til å regulere effekten enkelt uten effektregulator.
Jeg har isolert sidene og lokket på kjelen siden jeg skal meske i den, og det gir også raskere oppvarming og bedre koking. I tillegg er kjelen bedre å holde på med når sidene ikke blir så varme.
Edit: Når har jeg målt tiden fra 10 til 70 grader med ett 1850w varmeelement. Det tok 58 minutter, og det stemmer godt med bergnet oppvarmingstid på 57 minutter:) Da stemmer det at det vil ta en halvtime å nå mesketemperatur med begge varmeelementene.
Ett varmeelement gir grei koking med lokket på gløtt men kokingen stopper nesten når jeg tar lokket helt av. Med begge elementene på fosskoker det med lokket av.

Hvis du bruker gassbrenner er det lurt å lage ett varmeskjold rundt kjelen. Jeg har gjort det til ett terassebryggeri, og det ga betydelig raskere koking og mindre gassbruk siden all varmen går opp langs kanten på kjelen og ikke ut i lufta. Fikk tak i en rustfri, profilert stålplate som jeg bøyde rundt og skrudde sammen så den fikk omtrent 1cm klaring fra kjelen. Den stakk litt nedenfor brenneren og henger på kjelehåndtakene med to skruer som går igjennom og stikker ut på innsiden. Aluminium og vanlig blikkplate gjør selvsagt samme nytten.
 
Gunnar84 skrev:
Bruker en liten time opp til mesketemp og en halvtime fra mesketemp til full kok på 25 liter vørter. Helt greit for min del det:)

Jøss, det var imponerende. For min del tar det ca halvparten av tiden, men så er jeg blitt rimelig utålmodig med tiden også...   ;D

Har vurdert varmeskjold tidligere, spesielt når jeg brygger ut og det er litt trekk. Da forsvinner mesteparten av varmen fra gassen fort.. Innendørs er det strengt tatt ikke nødvendig da varmen holder seg tett inntil kjelen. Får vel lage meg et slikt skjold uansett! Kult at det funker så bra med elektrisk varme. Det gjør selvsagt meskeprosessen mye enklere da du kan holde varmen konstant med en UT200 eller slikt sammen med en pumpe/automatisk røremekanisme! Isolasjonen rundt kjelen er jo også konge, det funker ikke like bra med gass dessverre.
 
Har bestillt en stc-1000 på ebay som er på vei, men er usikker på om sensoren tåler fukt..om den gjør det så blir det nok å kjøre den for å holde mesktemp stabil, men den holder seg rimelig stabil i kjølebokssystemet også. Mangler bare pumpe for fly-sparging. Har forresten samme element i HLT. Også den med termostat. Blir nok å gå fra plast til kjele på den også etterhvert.
 
Tilbake
Topp