Da har jeg gjennomført mitt første BIAB brygg. Mesking, siling, koking og kjøling gikk helt etter planen. Men når jeg skulle tappe vørtern gikk sileslangen tett med en gang. Med 100g humlepellets ble laget med bunnfall alt for tykt, og Irish moss lager fine, klissete klumper som tetter ekstra godt. Måtte la det stå en stund og tappe det med hevert. De siste literene måtte bare tømmes ut, men jeg hadde så høy OG at det gikk bra å fylle etter med litt vann.
Jeg droppet rista i bunnen og passet på at posen ikke kom så langt med. Det gikk helt fint.
Neste runde blir det humlepellets i pose under kokingen. Jeg skal droppe sileslangen og sette en vinkel på utløpet å det kommer litt høyere opp fra bunnen.
Hva er den beste måten å gjøre dette på for å få tappet mest mulig av vørteren med minst mulig grums?
Hvilket klaringsmiddel gir best bunnfellng i vørteren? Var ikke serlig fornøyd med Irish moss. Er super moss bedre, eller andre midler som ikke er mosebasert? Har sett klaringmiddel i tablettform også.
Hvor høyt i kjelen bør utløpet stå? Nå er underkant av utløpet omtrent 1cm over bunnen, og det blir for lavt hvis jeg skal tappe uten sil. Planen var å sette på en vinkelkobling som hever utløpet til 4-5cm fra bunnen så det kommer over bunnfallet og heller tippe litt på kjelen for å få ut de siste literene. Regner med at det også blir betydelig mindre bunnfall hvis jeg koker humlepellets i den ekstra meskeposen i stedenfor løst i karet.
Sileslangen vil helt sikkert virke bedre med humlebloms, men jeg vil helst koke med pellets.
Grunnen til at jeg droppet rista i bunnen var at jeg fikk metallsmak på vannet på de første prøvekokene. Siden rista ikke var helt nødvendig droppet jeg den for sikkerhets skyld. Sileslangen ga også en del smak, med det ble borte når jeg kokte den i ett kvarter med oppvaskmaskinmiddel. Ikke spør meg hvorfor det hjalp, men det gjorde det. Kjelen ga nesten ikke noe smak når jeg hadde tatt 3-4 kokog bygget opp ett godt oksidlag.
Oppskrift for brygg, som bør gi 20 liter amerikansk IPA
- 25 liter vann
- 4kg Pale ale malt
- 0,4kg krystallmalt 135
- 25g cascade pellets, 60 minutter
- 25g cascade pellets, 15 minutter + Irish moss
- 25g cascade pellets, 10 minutter + gjærnæring
- 25g cascade pellets, 5 minutter
Det ble masse deilig humlesmak av vørteren. Tror faktisk jeg dropper tørrmulingen så det ikke blir for mye av det gode.
Ville begynne ned en enkel oppskrift med bare en humletype, tror dette kan bli godt