Mitt første BIAB bryggeutstyr

Grunnene til at jeg valgte elektriske vameelementer montert i kjelen var at det kan enkelt brukes både inne under kjøkkenventilatoren og ute på terassen, det blir liten treghet i systemet så det er lett å regulere temperaturen i motsetning til en varmeplate eller induksjon med tykkbunnet kjele som gir mye varmekapasitet og treghet så temperaturen lettere overskyter. Det gir også mulighet til å isolere kjelen godt som er en stor fordel for BIAB brygging. I tillegg ble løsningen både kompakt, billig og elegant:)
 
Jeg fikk ett uventet problem når jeg kjørte en prøverunde med koking på kjøkkenet i kveld. Etter å ha fosskokt en stund begynte det å dryppe brunt fettvann fra ventilatoren ned i kjelen:( Jeg har en lang kanal opp gjennom kjøkkenskapet før ventilatoren går ut gjennom luftekanalen i pipa, og det har helt sikkert kondensert så mye her at det begynner å renne ut igjen. Dette hadde jeg ikke tenkt på, har aldri kokt så mye vann på en gang før. Greit å prøve det skikkelig med vann før jeg begynner å brygge.
Jeg blir nok nødt til å stå ute å koke eller rigge opp en ventilator i kjelleren med kontrollert drenering. Litt synd, det hadde vært fint å kunne stå inne på kjøkkent om vinteten.

Hvor mye må det egentlig koke under bryggingen? Bør det fosskoke uten lokk eller holder det at det koker sånn passelig med lokket på gløtt?

Vørterkjøleren jeg har laget fungerte i hvertfall glimrende. Med to spiraler på 5 meter med 8mm rør gikk kjølingen av 25 liter fra 100 til 50 grader på 5 minutter og 100 til 25 grader på 10 minutter. Dette skal jeg vært fornøyd med, tror jeg:)
 
Ta hull på lokket og monter rør som går ut vindu for avdamping. Sett flere eksempler på det her inne. Koker selv på gulvet på kjøkkenet med stein under karet. Tenker. Selv å montere avdampingsrør når jeg får satt meg skikkelig inn i det:)
 
Står på biltema for å kjøpe kran til meskekar nå, men desverre har de ikke noe "feste kran i kjøleboks for dummies kit" her. Alltfor mange tall og halve tommer her for meg. Hva trenger jeg for å gå for samme løsning som deg sånn kran og silmessig Hans?
 
Kjøleboksen er så tykk at du trenger en lengere 1/2" gjennomføring. Den som står på krna passer bare på en kjele.
Du kan f.eks buke en bordgjennomføring og en kran med innvendige gjenger, som jeg begynte med øverst i denne tråden:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventiler/Kuleventil-860013/ http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-254340/
Så må du sette på en 90 grader ut fra ventilen.
Du kan også bruke samme kran som meg med en bordgjennomføring og en overgang med innvendige gjenger, men det vil stikke litt lengre ut.
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Overgangsnipler/Muffe-87985/ Ellers kan du se om du finner en kran med innvendig 1/2" gjenger.
 
Supert! :) da blir det en tur på mandag. Og så enda et spm. På den krans du har i kjelen. Hva festet du den med på innsiden av kjelen? Var ikke noe mutter eller noe slags løsning i posen. Og er det 1/2" du bruker?
 
Hvis du skal bruke 1/2" bordgjennomføringen så har denne mindre hull enn krana. Da kan du lage T-leddet til humlesila med en 12mm rørstuss ut i alle retninger, så vil denne passe inni åpningen på gjennomføringen. Du kan bruke ett slikt T-ledd:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/T-ror-86636/ Så trenger du en bit med 12mm rør. Hvis du ikke har kan du få litt av med så du slipper å kjøpe en hel lengde.
Ut fra krana kan du f.eks bryuke en slik vinkelkobling og en rørstuss:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Vinkel-han-86624/ Ellers finner du helt sikkert andre måter å gjøre det på. Det finnes masse ulike 1/2" kraner og koblinger du kan bruke.
 
Nå har jeg hatt en ny testkjøring på utstyret i kveld. Jeg tror den beste løsningen er å meske på kjøkkenet og koke ute på trappa. Jeg "mesket" med ett teppe over, og da trengte jeg bare å varme en gang i.l.a. en time. Siden jeg vet at ett varmeelement varmer en grad i minuttet er den bare å bruke klokka når jeg skal justere temperaturen, så spiller det ikke noen rolle at det er litt treghet på målingen og jeg risikerer ikke å overskyte på temperaturen. Men denne løsningen og ett godt bryggetermometer ser jeg ikke noe behov for å bruke en temperaturregulator. Det blir bare unødvendig komplisert. Bedre å lage det enkelt å greit:)
Kjelen sto på ett bord på trappa ute og kokte med full varme uten lokk i en time. Hadde god kok med 0 grader i lufta. Etter en time med koking var vannmengden redusert fra 25 til ca. 20 liter, eller omtrent 20% avdamping. Et dette passelig eller litt for mye?
Kjøling gikk greit, kom ned til 25 grader på 10 minutter. Trenger bare en litt lengere slange på utløpet.

Jeg har også kappet av 1/2" koblingen på tappekrana så den er kortere. Det renner fortsatt med en fin stråle og det blir minst mulig overflate og krinkelkroker som kan være vanskelig å desinfisere. Nå tror jeg krana blir så varm under kokingen at den bør desinfiseres, men jeg skal la det renne gjennom noen liter under kokingen for sikkerhets skyld.
 

Vedlegg

  • Mesketeppe.JPG
    Mesketeppe.JPG
    102,7 KB · Sett: 1.316
  • Koking.JPG
    Koking.JPG
    81,9 KB · Sett: 1.317
  • Kran.JPG
    Kran.JPG
    419,2 KB · Sett: 1.334
Takker, den tråden ga svar på det jeg lurte på!
Tipper jeg prøver å koke med ett varmeelement og lokket passelig på gløtt, så blir det sikkert bra. Kjelen er så bred i forhold til volumet at det skal en del varme til for å fosskoke med lokket helt av. Det er også fint om det går å brygge med å bare bruke ett element, så har jeg backup i tilfelle ett av elementene slutter å virke.

Edit: nå har jeg prøvekokt en runde til. Med varme fra ett 2kw element og lokket på gløtt kokte jeg bort ganske nøyatig 10% på en time. Da er det problemet løst og jeg trenger ikke noen ekstra effektregulator.
 
Da har jeg gjennomført mitt første BIAB brygg. Mesking, siling, koking og kjøling gikk helt etter planen. Men når jeg skulle tappe vørtern gikk sileslangen tett med en gang. Med 100g humlepellets ble laget med bunnfall alt for tykt, og Irish moss lager fine, klissete klumper som tetter ekstra godt. Måtte la det stå en stund og tappe det med hevert. De siste literene måtte bare tømmes ut, men jeg hadde så høy OG at det gikk bra å fylle etter med litt vann.
Jeg droppet rista i bunnen og passet på at posen ikke kom så langt med. Det gikk helt fint.
Neste runde blir det humlepellets i pose under kokingen. Jeg skal droppe sileslangen og sette en vinkel på utløpet å det kommer litt høyere opp fra bunnen.
Hva er den beste måten å gjøre dette på for å få tappet mest mulig av vørteren med minst mulig grums?
Hvilket klaringsmiddel gir best bunnfellng i vørteren? Var ikke serlig fornøyd med Irish moss. Er super moss bedre, eller andre midler som ikke er mosebasert? Har sett klaringmiddel i tablettform også.
Hvor høyt i kjelen bør utløpet stå? Nå er underkant av utløpet omtrent 1cm over bunnen, og det blir for lavt hvis jeg skal tappe uten sil. Planen var å sette på en vinkelkobling som hever utløpet til 4-5cm fra bunnen så det kommer over bunnfallet og heller tippe litt på kjelen for å få ut de siste literene. Regner med at det også blir betydelig mindre bunnfall hvis jeg koker humlepellets i den ekstra meskeposen i stedenfor løst i karet.
Sileslangen vil helt sikkert virke bedre med humlebloms, men jeg vil helst koke med pellets.
Grunnen til at jeg droppet rista i bunnen var at jeg fikk metallsmak på vannet på de første prøvekokene. Siden rista ikke var helt nødvendig droppet jeg den for sikkerhets skyld. Sileslangen ga også en del smak, med det ble borte når jeg kokte den i ett kvarter med oppvaskmaskinmiddel. Ikke spør meg hvorfor det hjalp, men det gjorde det. Kjelen ga nesten ikke noe smak når jeg hadde tatt 3-4 kokog bygget opp ett godt oksidlag.

Oppskrift for brygg, som bør gi 20 liter amerikansk IPA
- 25 liter vann
- 4kg Pale ale malt
- 0,4kg krystallmalt 135
- 25g cascade pellets, 60 minutter
- 25g cascade pellets, 15 minutter + Irish moss
- 25g cascade pellets, 10 minutter + gjærnæring
- 25g cascade pellets, 5 minutter

Det ble masse deilig humlesmak av vørteren. Tror faktisk jeg dropper tørrmulingen så det ikke blir for mye av det gode.
Ville begynne ned en enkel oppskrift med bare en humletype, tror dette kan bli godt:)
 
Når du brygger BIAB så blir det mye trub, det er vel vanskelig å unngå. Jeg bruker protafloc-tabletter og det funker fint, bedre enn irish moss synes jeg. Trub'en etter hot break blir uansett ikke kompakt med protafloc, slik at du skal helle ut ganske mange liter vørter hvis du skal unngå å få med trub over i gjæringskaret. På et 25L brygg kan jeg ha 10-12 liter som er grumsete, men jeg heller alt i gjæringsbøtta og lar gjæren gjøre det kompakt. Etter gjæring er grumset redusert til 3-4 liter og ligger fast på bunnen. Ølet er nesten krystallklart ved flasking og blir krystallklart etter 2-3 uker lagring så jeg ville ikke stresset for mye med grumset  :) Etter min erfaring tror jeg heller ikke du vil få merkbart mindre grums av å bruke humleposer da humlen bunnfeller ganske bra.

Jeg var som deg veldig opphengt i grums og bryggeprosessen i starten, men nå har jeg innsett at det betyr mye mindre for et godt øl det, enn gjæringsprosessen. Derfor blir min anbefaling å ikke tenke så mye på om det blir litt grums så lenge du treffer OG og volum sånn noenlunde, men heller jobbe med et perfekt gjæringsforløp!  :skitbra:
 
Det er vel det jeg også har funnet ut.
Neste gang skal jeg bruke Whirlfloc, kjøle bedre, røre en god whirlpool og tappe ut uten filter med utløpet hevet noen cm. over bunnen.
Jeg skal også bruke mer vann og malt jeg jeg kan tømme ut de siste 2-3-4 literene med bunnfall og fortsatt få nok i gjærdunken.

Edit: Her er bilde av vinkelen jeg har satt på utløpet for å kunne justere hvor mye jeg skal tappe ut. Begynner med vinkelen rett opp og så kan jeg vri den sideveis får å få ut siste skvett når det synker sammen mer. Har også lager rørepinne som er akuratt så lang at den går ned i kjelen med lokket på, men så lang at den kan stå i kjelen uten at hele havner ned i vørteren.
Bazookafilteret og rista i bunnen er fjernet for lettere avtapping og for det skal funke å røre opp en skikkelig whirlpool. Har testet dette og varmeelementene ødelegger ikke for whirlepooling. Fikk laget en fin haug med havregryn i midten av kjelen:)
 

Vedlegg

  • Avtappingsvinkel.JPG
    Avtappingsvinkel.JPG
    67,9 KB · Sett: 1.126
Posen er sydd slik at den ikke kan nå ned til varmeelementet og er festet stramt rundt kanten, så det skal ikke være noen fare for å svi hull. Jeg tror vel egentlig ikke at varmeelementet blir så varmt at det vil være ett problem. Temperaturen stiger neppe noe serlig over 100 grader, og det tåler posen fint. Men jeg har ikke lyst til å finne det ut på den harde måten:)
Fant ut at det var en bedre løsning uten rist, så vil det også fungere godt med whirlepooling. Rista hadde nok gitt for mye virvler i bunnen til å gi en god kon. Erfaringen etter første bryggerunde var at det hadde vært fint å fått samlet bunnfallet så godt som mulig på midten før jeg skal tappe. Det var det eneste som ikke gikk så bra under bryggingen. Det blir også mindre utstyr som trengs og det er alltid greit. Stoler heller ikke helt på at rista ikke setter smak, hadde en del metallsmak på de første prøvekokene med rist og sileslange men det kan også ha vært kjelen før den fikk ett godt oksidbelegg.

Edit: Jeg skal ta en test med restene av stoffet til meskeposen for å se om det er mulig å svi hull på det med varmeelementet. Greit å vite om det faktisk kan skje eller ikke.
 
Da kan jeg slå fast at nei, det er ingen fare for å svi hull på meskeposen med varmeelementet.
Jeg er tross alt ingeniør og glad i å teste ting, så jeg fyllte kjelen halvfull med vann og klipte av en bit med meskestoff fra Ikea som jeg la oppi. Startet på 40 grader når jeg satte på varmen. Da var ikke elementet varmere enn at det gikk fint å holde på det med fingeren. Vannet sirkulerer så godt rundt elementet at overflatetemperaturen i hvertfall ikke blir mer enn 10 grader høyere enn temperaturen i vannet. Dette vil følge lineært med vanntemperaturen inntill det begynner å koke.
Varmet vannet opp til 80 grader, som er den høyeste temperaturen jeg har med posen oppi kjelen under mash out. Da kunne jeg røre stoffbiten rundt varmeelementet og nesten pakke det inn uten at det skjedde noe med stoffet.
Så konklusjonen min er helt klar: Det er ingen fare for å svi hull på meskeposen av Ikea stoff med vannkokerelementet.
Da skal jeg fortsette å brygge uten rist uten å bekymre meg for svidd pose. Kan selvsagt ikke gå god for at andre typer stoff tåler dette, men jeg regner med at det går bra med alt som tåler koking.
 
Takker for testen! Nå slipper vi å stresse med å holde posen unna varmen  8)

Jeg vil tro det samme gjelder for bunnen i en kjele dersom den varmes opp den på den klassiske måten, fra undersiden? Dette med forbehold inntil en test er utført så klart.
 
Det gikk i hvertfall helt fint når jeg kokte silpose i en liten kjele før jeg brukte den.
Sikkert ikke noe problem om posen kommer borti bunnen under oppvarming. Men hvis posen ligger og dekker bunnen med masse malt oppå får du dårlig sirkulasjon og da kan det bli varmere. Det er nok derfor det brukes rist i bunnen tenker jeg. Jeg satser heller på å feste posen så jeg har litt klaring under.
 
Så sant, så sant. Nå har ikke jeg posen i kjelen under mesking uansett, men filtrerer mesken gjennom posen etter endt mesking i steden. Synes bare posen er i veien når jeg rører og finner det lettere å bruke posen etterpå. Ikke helt BIAB lenger, men mersom BWAB - brew with a bag. Og jeg som laget meg en fantastisk falsk bunn... Vel, kanskje jeg får bruk for den en dag igjen.
 
Tilbake
Topp