Mitt første BIAB bryggeutstyr

Nå har jeg laget en bedre løsning for å sile av BIAB posen etter mesking. Første bryggerunde prøvde jeg bare å henge den opp over gjæringskaret, men jeg det var ikke noen god løsning. Det var vanskelig å klemme ut siste rest ned vørter og jeg var uheldig å mistet hele posen ned i karet etter at silingen var ferdig. Jeg er også litt skeptisk til å bruke gæringskaret til dette fordi det øker sjansen for å få bakterier oppi hvis jeg ikke desinfiserer det igjen etterpå. Vørteren er det ikke så nøye med siden jeg koker den etterpå.
Nå har jeg laget en sil med en 10 liters næringsmiddelgodkjent bøtte fra Clas Ohlson til 15 kroner og ett 25cm rustfritt døreslag fra Ikea som jeg plukket med meg gratis fra en miljøstasjon. Håntaket på dørslaget er kappet og det er presset ned i bøtte med litt rå makt og en varmluftspistol til å forme plastikken. Nå sitter sila nesten som støpt i bøtta uten av det er mulighet for at den faller nedi eller vrir seg, så jeg kan bresse ut siste rest med vørter uten å måtte være forsiktig. Det er plass til  3-4 liter vørter under sila, og skal være så mye plass oppi at det er god plass til BIAB posen etter mesking. Så er det bare å sile godt å tømme i kokekaret for å unngå at det blir så mye svinn.
Bøtte: http://www.clasohlson.com/no/Bøtte/Pr345020001 Dørslag: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20027536/
 

Vedlegg

  • Silbøtte.jpg
    Silbøtte.jpg
    115,6 KB · Sett: 1.241
Som du kanskje vet er det litt strid om man skal klemme på posen eller ikke. Noen hevder det fører til astrigente smaker på ølet, andre mener det ikke gjør noe. Jeg klemte før, men etter at jeg en gang benyttet en gradert bøtte, så jeg at dersom jeg lot posen renne av seg i 15-20 minutter for deretter å tømme bøtta, for så å klemme på posen fikk jeg bare ut 3-4dl ekstra! Det er IKKE nok til at jeg hverken gidder å klemme på posen, eller ta sjansen på å ødelegge ølet. Ikke meningen å drepe lykken med den nye bøtteløsningen din, men nevner det likevel. Du får finne ut hva som funker best for deg  :)
 
Bøtta er uansett fin til å sile av med selv om jeg ikke klemmer ut den siste resten. Bare å slenge posen oppi uten å måtte binde den opp eller være redd for at den skal ramle ned eller velter.
Vet du om det er noen god forklaring på hvorfor en ikke skal klemme? Det er jo andre vedtatte "sannheter" rund dette med brygging og BIAB som jeg har funnet ut at ikke stemmer, så det kunne vært interessant å finne ut hvorfor det skal ha noe å si.
 
Ja, bøtta er jo uansett fin å sile av med!

Akkurat hva som skjer når man klemmer på posen vet jeg ikke, men det hevdes at tanniner blir skviset ut av skallet på malten når man klemmer på posen. Mye likt det som kan skje hvis malten utsettes for vann på over 80 grader. Disse tanninene kan bidra til en ubehagelig, snerpete bitterhet på ølet. Som å suge på en tepose. Om dette er tilfelle i praksis så lenge man ikke har for høy PH (under 6) og passer på vanntemperaturen, vet jeg ikke, men for så lite ekstra utbytte? Næh.
 
Ser ut til at det som skjer er følgende:
Tanniner skilles ut fra skallet ved temperaturer over 80 grader. Ved mesking og mash out under 80 grander dannes det ingen tanniner, og heller ikke når posen skvises. Det som kan skje er at det kan komme mer småbiter av skall et av posen. Når disse kommer opp i kokekaret og blir med på kokingen frigis det tanniner. Hvor mye skall som kommer med vil være avhengig av hvor finmalt kornet er, hvor små masker det er i bosen og  hvor hardt det presses.
Slik jeg forstår det er den største fordelen med meskekar fremfor BIAB at ved mesking i ett eget kar gir mye bedre filtrering av småbitene med skall i vørteren. Så får det bli en en avveing hvor finmalt korn og hvor finmasket pose man bruker i forhold til effektivitet. Det blir også en avveiing om man velger den enklere BIAB løsningen og risikerer litt tanniner eller mesker i eget meskekar og sirkulerer godt for å få minst mulig skall med i kokingen.
Uansett blir dette en smakssak og vurdering som hver enkelt må ta. Jeg skal fortsette med BIAB en stund, men jeg skal skvise litt forsiktig og evt. bruke litt ekstra silstoff i silingskaret. Det er også mulig at jeg skal få sydd meg en ny pose med dobbelt stoff for bedre filtrering. Da er det heller ikke krise om det går hull på det ene laget.
 
Dette gav mening ja!  :skitbra: Good job. Jeg har faktisk knust malt (malt malt) med elektrisk kaffekvern tidligere, noe som gir 100% MEL. Regner med mye av skallet da har blitt med over i kokeprosessen, men kan ikke si jeg har merket særlig forskjell fra de bryggene til de andre med normal knusing. Det kan igjen tyde på at tanniner ikke er et gigantisk problem for oss bryggere, eller at ølet mitt smaker så dritt i utgangspunktet at haugevis med tanniner ikke gjør forskjell.

Hvilket tøy bruker du til meskepose forresten? Jeg bruker Sarita fra IKEA, og merker at det blir litt større hull i sømmene mine ved bruk og mere grums kommer gjennom sannsynligvis. (Har sykt bra syferdigheter :bank2:).
 
Jeg bruker Meska (Sarita) fra Ikea jeg også. Det er fruen som har sydd og brettet sømmene ett par gangen så jeg slipper at det gliper i sømmene.
Jeg tror heller ikke at det er noe stort problem med tanniner med BIAB brygging, men det er greit å finne ut hvordan ting henger sammen så jeg kan prøve å optimalisere prosessen jeg skal bruke. Tror heller ikke at klemming av posen betyr så mye fra eller til. Det er vel helst det som kommer ut av posen under mesking som utgjør mest. Jeg skal prøve å la den siste skvetten jeg klemmer ut av posen stå i ett glass og bunnfelle, så kan jeg se hvor mye grums som faktisk kommer ut sammenlignet med resten av vørteren.
 
Tenkene mine rundt dette er vel at det ikke er optimalt å ha koblingene åpne, men at det sikkert går bra hvis jeg prøver å unngå for mye søl. Er vel egentlig mer begymret for å få vann inni koblingen til vannkokerelementet enn at det kommer på selve kontaktene. Der er det så god klaring mellom pinnene at det nette har noe å si så lenge jeg tørker det opp om det kommer litt fuktighet der.
Har tenkt å lage en bedre løsning på dette etter hvert, enten ved å bare smøre det inn med silikon eller koble direkte med kabler som loddes på og så tette det med silikon rundt. Nå har jeg vært mestopptatt av å få alt til å virke.
 
Mitt tips: Dekk til de koblingene skikkelig.

Fordi:
1: det er livsfarlig med åpne koblinger, du kan ikke helgardere deg mot at ingen(ting) kommer borti.
2: Koker kjelen din over skikkelig, noe som skjer i blant, så vil de kontaktene dynkes i væske. Får du ikke en kortslutning da så er du heldig.

Det går som oftest bra med det meste, men strøm bør man ha respekt for.  :yes:
 
Nå har jeg brygget andre runde med BIAB utstyret, en Kölsch denne gangen.
Brygging og tapping gikk bra denne gangen. Brukte den ekstra meskeposen over gjørkaret når jeg tappet og den tok det meste av humlerester. Startet med 28 liter før mesking og 5kg malt og endte opp med 22liter i gæringskaret, en OG på 1058 og effektivitet på 85 prosent! Mesket i to timer p.g.a. at det skjedde litt andre ting hjemme og tok utmesking på 78 grader med røring før silingen. Det blir nok en del sterkere enn planlagt så jeg skal redusere mengde malt neste gang.
Det eneste problemet denne gangen var at vørteren brente seg fast på varmeelementet som jeg brukte under kokingen. Dette gikk bra fortige gang, så det må være forsjell på pilsnermalt og pale ale malt. Neste runde skal jeg prøve å koke med begge 2kw elementene og en effektregulator som gir halv effekt på hvert element. Da går det nok bedre, tenker jeg.

Edit: Bilde av fastbrent vørter på varmeelementet etter koking og silpose i gjærkar under tapping. Tappet ganske langsomt så vørteren fikk plasket godt ned i bøtta og luftet seg.
 

Vedlegg

  • Fastbrent.jpg
    Fastbrent.jpg
    87,5 KB · Sett: 777
  • Siling gjæringskar.jpg
    Siling gjæringskar.jpg
    116,2 KB · Sett: 772
85% utbytte hørtes jo helt vilt ut for BIAB! Hvordan kvernet du malten og utførte du noen form for skylling? Hvor ofte rørte du i mesken?

Hvis jeg kverner malten slik det skal være, men skallet intakt, rører hvert 10 min og gjør en enkel skylling med 5L vann så har jeg en effektivitet på ca 65%. Før, når jeg malte malten til mel så kom jeg tett på 80% utbytte. Klemmer ikke på posen og mesker 1,5 time.
 
Jeg fikk malten malt hos Bakke brygg i stor elektrisk kvern. Den var ikke spesielt finmalt, men så ganske godt knust ut.
Rørte noe i starten av meskingen for å blande det godt og få stabilisert temperaturen. Mesket i to timer uten å røre, så varmet jeg opp til 78 grander på 15 minutter mens jeg rørte godt. Skylte ikke før jeg silte av, men tok sjansen på å klemme ut en del av posen. Det fungerte veldig bra med silbøtta, jeg kunne bare presse fra toppen uten at stoffet blir strukket så jeg tror ikke det kom ut noe serlig fra posen. Vørteren så i hvertfall klar ut.
Ble heller ikke mye svinn når jeg tappet over i gjæringskaret. Silposen virket så godt på humlegrumset at jeg tappet over nesten all vørteren. Fikk en fin klump med humlepasta i posen når jeg var ferdig. Fikk ikke så god bunnfelling denne gangen heller, så hvis jeg bare skulle ha tappet den klare vørteren ville jeg måtte tømme ut 5 liter bunnfall igjen. Det har selvsagt mye å si for effektiviteten hvor mye svinn det blir ved siling og tapping.
Skal ikke garantere at jeg har regnet rett, men Beercalk mener at 5kg malt og OG på 1058 med 22 liter vørter skal gi en effektivitet på 85 prosent. Du må gjerne sjekke at jeg hr gjort det rett:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch= Neste gang tror jeg at jeg øker vannmenngden enda ett par liter så jeg ikke trenger å tyne ut den siste skvetten ved tappingen. Fint at jeg fikk meg en stor kjele, den bør nok helst være dobbelt så stor som mengden ferdig øl etter bryggingen.
 
Det ser riktig ut for meg, men jeg er mektig imponert og lurer virkelig på hvilke magiske triks du har på luringa. Jeg må innrømme at det hadde vært utrolig interessant å vært med deg å brygge en gang, for dette er ekstremt!  :eek:

85% utbytte med normalt knust malt, ingen røring og ingen skylling = utrolig!  :amen:
 
Jeg veide ikke malten selv før brygging, så det er mulig at jeg fikk litt mer enn jeg betalte for. Ulempen med dette er at Kølshen blir for sterk:) Kontrollmålte OG for å være sikker på at det var rett. Neste gang skal jeg veie maltmengen også for å ha kontroll på alle parameterene. Jeg kan selvsagt ikke garantere at det ikke er en målefeil ett sted som gjør at det blir så bra.
Jeg kan ikke skjønne at jeg gjorde noen spesielt lurt ellers, det er nok helst nybegynnerflaks tenker jeg. Jeg har stor pose og god plass i kjelen så malten kommer i kontakt med mest mulig vann. Vet ikke hvor mye det har å si at jeg mesket en halvtime ekstra. Mesketemperaturen lå stabilt på 66 grader +/- en halv grad under hele meskingen i følge Blichmann termometeret, og det skal være rimelig nøyatig.
Du er selvsagt velkommen til å være med på brygging en gang, men du får nok ikke se så mye nytt og spennende tror jeg.
 
Jeg må finne en løsning for å unngå at det brenner seg frat på vannkokerelementet neste kang jeg skal brygge. Det er to "enkle" måter å gjøre dette på:
- Montere en effektregulator og kjøre begge 2000w varmeelementene på halv effekt
- Bytte til to 1000W varmeelementer for koking og montere ett ektra 2000W element i tillegg for raskere oppvarming.

Jeg har allerede kjøpt ett par billige effektregulatorer på ebay men jeg har ikke serlig lyst til å bruke disse. Det blir mer uberegnlig hvor mye koking jeg får, regulatoren må bygges inn i en tett boks som må ha god kjøling og det er alltid en sjanse for at den tar kvelden midt i kokingen. De billigere regulatorene vil også generere masse nettstøy og vil helt sikkert ikke være lovlige å bruke.
Det første forsøket blir nok å bare bytte ut de elementene jeg har med to 1000W elementer og få litt langsommere oppvarming. Så kan jeg se om jeg skulle hatt ett eller to 1500w elementer i stedenfor og montere ett ekstra 2000W element i bakkant av kjelen. Tror det blir den enkleste og mest driftsikre løsningen. Veldig greit å ikke måtte bruke effektregulator. Eneste risiko er at det er en plass til jeg kan få lekkasje.

Er det noen som har innspill til dette eller andre måter å unngå fastbrenning på?
Hva er det som gjør at det går bra en brygging og brenner seg skikkelig fast neste runde? Spiller ulik malt noen rolle, eller kan det ulik type humle påvirke det? Hmm....

Edit: Jeg tror ikke 1000W varmeelementer hjelper stort. Varmespiralen på disse er kortere så effekten pr. areal blir nok den samme. Jeg har to 40A SSR switcher liggende, og disse skal ha nullgjennomgansswitching i følge databladet. Det gir lite støy og effekttap. Da kan jeg puls bredde modulere disse nokså raskt med en generator som lager 12V pulser, så jeg slår raskere av og på enn tregheten i varmeelementene. Ser for meg at å styre det med 0.5-1Hz vil fungere bra. Noe mye senere styreing vil føre til at kokingen vil variere, og det ønsker jeg ikke.
Skal oppdaterer når jeg finner en god løsning på dette som virker.
 
Jeg vil tro tettheten i vørteren kan spille inn på hvor lett det brenner seg. Jo tykkere vørter, jo lettere for at det brenner seg. Utover det har jeg dessverre ingen flere ideer hva angår fastbrenning. Var det stor forskjell i SG før koking i de to tilfellene?

Det du kan gjøre angående varmen er jo å montere 2 stk 1kw elementer i kjelen (bare pass på at de ikke er mindre av størrelse og dermed oppnår samme overflatetemperatur som de forrige), og supplere med en enkel 2kW kokeplate under (induksjon om du har stålkjel). Det er billig og lettvint, samt at du ikke trenger å ta flere hull på kjelen, og den lavere temperaturen vil jeg tro bidrar til å redusere fastbrenningen! Jeg koker hvert fall med skikkelig gassflamme under kjelen min, og merker ingen antydning til fastbrenning.

Kanskje de du kjøpte malten av bommet på mengden slik at det ble 6,5kg  :jaha: Da hadde du hatt et mer normalt utbytte på 65%, men dette er jo bare fjollete spekulasjoner. Neste gang kontrollerer du mengden for sikkerhetsskyld! Rart hvor besatt man kan bli i utbytte.. Det er snakk om 15kr mer/mindre per batch i malt. Det er jo ingenting. Det sentrale ved dette er jo at man streber etter det perfekte :)

Og BTW, jeg tar gjerne risikoen med å kanskje ikke få se så mye nytt å spennende, og blir gjerne med på brygging. Noe nytt lærer man uansett! Vi brygger jo på samme måte, og jeg synes det du driver med virker veldig spennende, spesielt siden du får så gode resultater!  :skitbra:
 
Den er grei, du skal få beskjed før jeg skal brygge neste gang. Det er selvsagt artig å utveksle erfaringer:) I en travel familiehverdag fant jeg ut at det passet best med brygging om kvelden. Hvis jeg setter i gang oppvarming når barnetv starter var jeg ferdig i 11-tiden. Blir bra når det blir sommer og trivelig å stå ute på terassen å brygge.
Skal veie malten neste gang, for å sjekke om det var problemet. Men jeg hadde nesten like høy OG på forrige runde, da med mindre malt og mindre vannmengde.
Kan vurdere en løs kokeplate til kokingen, og skal tenke meg om 2-3 ganger før jeg lager flere hull. Finner nok en god løsning med oppsettet jeg har etter hvert.
Utbytte spiller egentlig ikke så stor rolle, men det er greit å ha kontroll på utbytte og at det blir repeterbart så jeg kan beregne mengden malt for å få riktig OG.

Edit: Her har jeg begynt å lage effektregulator til koking med to 2000W varmeelementer på halv effekt. Regulatoren jeg hadde kjøpt på ebay fungerte faktisk helt glimrende, og ble ikke serlig varm selv med den lille kjøleribben som sto på. Jeg fjernet kjøleribben og flyttet triac'en til undersiden av kortet. I tillegg loddet jeg over alle loddingene en gang til, kineserene er ikke så flinke til dette på billigelektronikk. Fant en metallboks som jeg skal montere regulatoren inn i, slik at jeg fortsatt kommer til rattet inni boksen men at det står beskyttet så jeg ikke kommer borti det og vrir det eller ødelegger det ved ett uhell. Skrur regulatoren fast i bunnen med en skrue i triac'en og to skruer og avstandsstykker i de ytterste hjørnene. Så skrur jeg på en jordet dobbeltkontakt på toppen og kobler det til med en 1.5mm2 kabel med støpsel som går inn i boksen og strekkavlastes godt med strips. Da bør det bli en god løsning som er trygg og enkel å bruke.
Det er denne regulatoren jeg skal bruke: http://www.ebay.com/itm/170990048322?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 3000w skal være rikelig hvis jeg ikke kjører den på fullt, da må jeg uansett koble til to ulike kurser og trenger ikke regulering. Den tåler nok helt sikker mer også når den får god kjøling.
Får satse på at denne løsningen blir bra uten at det brenner seg fast igjen. Nå får jeg bare halve effekttettheten på elementene og det vil også bli bedre sirkulasjon i gryta når jeg varmer på begge sider under kokingen. Byttet ut elementet som det hadde brent seg fast på med ett nytt. Prøver å gjøre det rent, men det var ikke lett. Det satt skikkelig godt fast:(
Hvis det fortsatt blir fastbrenning nå tror jeg det blir kokeplate. Utfordringen blir bare å finne en som er bred nok slik at kjelen står støtt. Veldig greit å slippe dette og bare kunne bruke vannkokerelementene til hele prosessen.
 

Vedlegg

  • Effektregulator.jpg
    Effektregulator.jpg
    83,2 KB · Sett: 1.011
Tøft hvis den regulatoren funker. Du kan koble på en effektmåler slik at du ser strømtrekket også, da kan du fintune!

Kom på en annen ting du kanskje kunne gjort. Jeg er ikke elektriker, så dette må i så fall dobbeltsjekkes. Kunne du ikke koblet elementene i serie slik at du får halv spenning over hvert element? Men da får du vel bare 500W per element, og det er kanskej for lite? Du kunne hatt en vippebryter på da 1/1 effekt og 1/4 effekt. Men 1kw til koking er vel kanskje i minste laget når jeg tenker på det.
 
Tilbake
Topp