Mjød

Hei!
et sprakande nytt medlem her, og har ikke god peiling på dette forumet, så det er fullt mulig at spørsmålet mitt er besvart fra før av, men jeg gir det en sjanse!

Jeg har litt mjød som står og putrer. har stått i ca en uke nå. Jeg syntes det begynner å bli litt lengre mellom hver boble i låsen og lurer på når det er på tide å tilsette smak.
Har tenkt å ha solbær i halvparten, og resten naturell. Og hva skal gjøres etter smaken er tilsatt? Oppskriften jeg brukte er svært mangelfull fra gjæringen begynner.

Alt av tips mottas med stor takk!

mvh en fersk hjemmebrygger

Hei.
Jeg har ikke peiling på mjød. Men gjæringen sin syklus er det samme uansett hva du brygger. Kan du måle SG over 2 dager? Om det viser samme måling så er det bare å flaske eller ha det på fat.

Å tilsette mjød med bær vet jeg ingenting om kan ikke svare deg.

boble i låsen betyr ingenting om gjæringen er ferdig. Det er kun CO2 som slipper ut av gjærlåsen. Mål med hydromet mellom 2 dagers mellomrom og se om det viser det samme. Hvis det gjør det. Flask eller fat det :)

Hei.
Jeg har ikke peiling på mjød. Men gjæringen sin syklus er det samme uansett hva du brygger. Kan du måle SG over 2 dager? Om det viser samme måling så er det bare å flaske eller ha det på fat.

Å tilsette mjød med bær vet jeg ingenting om kan ikke svare deg.

boble i låsen betyr ingenting om gjæringen er ferdig. Det er kun CO2 som slipper ut av gjærlåsen. Mål med hydromet mellom 2 dagers mellomrom og se om det viser det samme. Hvis det gjør det. Flask eller fat det :)
Takk for svar. Oppdaget nå ved målingen at den smakte surt som pokkern. Dette kan vel ikke være riktig. Har jeg gjort noe galt?

Hva var OG og hvilken gjær? Husk at mjød gjerne skal modnes i 6-12 mnd, hvor smaken blir betydelig bedre. Har ikke erfaring selv, bare lest litt.

Hva var OG og hvilken gjær? Husk at mjød gjerne skal modnes i 6-12 mnd, hvor smaken blir betydelig bedre. Har ikke erfaring selv, bare lest litt.
Uerfaren som jeg er, målte jeg ikke OG. Dette sto det ingenting om i oppskriften, og trodde dette var en gammeldags metode, og hadde tenkt å kjøpe elektronisk. dette fant jeg ut at var heller dårlige greier. Har målt nå, og den ligger på ca. 1.005. Bruker hetvinsgjær fra europris

Det er vel så enkelt at alt sukkeret har gjært ut. Hetvinsgjær kan vel gjære til over 20% alkohol.

Det er vel så enkelt at alt sukkeret har gjært ut. Hetvinsgjær kan vel gjære til over 20% alkohol.
Skal jeg da tilsette mer sukker? Det sto at den skulle gjære i en måned. Nå har den stått i seks dager.

Ordtaket "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar" bør nå revurderes.

Har lett mye på nettet men finner ingenting om akkurat dette

Beklager, var ikke meningen å gi dumme svar.
Forskjellige gjærtyper kan gjære ut en viss mengde sukker før de gir opp.
Hetvinsgjær ligger i øvre endre av skalaen.
Når du har havnet på så lav FG tyder det på at oppskriften ikke har nok honning til den type gjær. Og honning varierer veldig i sukkerinnhold. Dy bør derfor måle OG når du blander ut honning før gjæring.
Om du kan berge dette med å tilsette mer honnig vet jeg ikke. Rent sukker vil sannsynligvis føre til enda mer gjæring og alkohol. Hvis gjæra gir opp pga alkoholstyrken vil du til slutt få mer sødme når du tilsetter sukker.

Du ga et flott svar! Bare kritikk til meg selv :)

jeg brukte en oppskrift med lite honning fordi jeg ikke ville ha en sukkerbombe, men det var kanskje feil...
Prøver å tilsette litt sukker og ser hva som skjer

Med hetvinsgjær blir det vel heller alkoholbombe. For 30 år siden puslet jeg med vinlegging og brukte gjærstopp. Det anbefales ikke for mjød. Stopper du gjæra får du mye usmak i brygget. Min erfaring med mjød er som din. Surt og lite godt.

takk for svar og tålmodigheten! kjøper meg en bok og leser meg opp før jeg begynner på noe nytt. Er ferdig med mjød etter denne batchen. Blir nok ale fremover. Tusen takk! :)

Tja... Det kommer an på hvor sterk den har blitt og hvor høyt alkoholnivå gjæren klarer. Klarer gjæren mer vil den bare gjære ut alt du tilsetter av sukker.

Siden du ikke vet OG, så må du ha både et refraktometer og et hydrometer for å finne ut alkoholnivået, men hvis det ikke gjør noe om det blir sterkere, så kan du jo bare ta en SG-måling, slenge oppi en dæsj honning, måle ny SG, la stå noen dager og se hva som skjer

En ting kan jeg si. Det er ikke for sterkt for gjæren. Den skal tåle opp mot 20%, og jeg kan enda ikke merke alkoholen i stor grad. Jeg har nå tilsatt ca 300 gram sukker, fordi jeg ikke har honning og har ikke mulighet til å skaffe de første dagene. trengs det mer sukker, eller skal jeg bare vente et par dager og måle igjen?

Da blir nok alt sukker bare spist opp inntil du når ca 20% ABV... Evt kan du prøve å tilsette maltodextrin - ugjærbart maltsukker, de har det fex på bryggeland

Ja, jeg vil gjerne ha den sterkere enn det den er nå. Nå kan jeg ikke smake alkohol i det hele tatt. Og når den når ca. 20%, så kan jeg tilsette mer honning for søtsmaken.

Tilbake
Topp