Først så vil jeg takke for svar
Arild: hva slags humlerør bruker du?
Lampettbryter på pumpa var det første jeg tenkte på ;-)
Dernest kom tanken på å putte inn en arduino og/eller en linux-soc, slik at jeg kan pwm-styre både varme-element og pumpe.
Dette vil selvfølgelig komplisere, samt at erfaringen tilsier at det vil gå en tid med mye rakkel før man får det stabilt og produksjonsmessig.
Jeg vil sikkert gå denne veien om jeg klarer å finne ett lokk (eller lignendes) som kan tette alle potmetre, kontakter og øvrig elektronikk under vasking.
Og så ønsker jeg meg WiFi kontroll.. (..derfor linux-soc med de muligheter et ordentlig OS og TCP/IP-stack gir)
Men aller først vil jeg ha det mekaniske plass.
Enkel og grei mekanikk trumfer elektronikk og programmering så og si hver gang.
(Elektronikk, Linux, nettverk og til en viss grad programmering ER det som gir smør på brødet her i gården)
Og jeg har tenkt litt på hvorfor man skal strupe puma eller regulere denne til mer eller mindre out-of-spec.
Hva om man setter på et overløp i maltkurven, noe sånt som Grainfather har?
Jeg har forstått det slik at man skal la maltsenga være i fred så man ikke kompakterer den, eller lager et "hull" i den.
Det hadde vært kjekt om man kunne finne en måte å gjøre dette på med en silikonslange, det er bare at jeg ikke kan komme på noen enkel løsning..