Modifisering Ja eller nei..?

nkb

 
Ser ingengrunn til å gjøre noe som helst med min Bratberg Kompaktbrygger :) Funker alldeles utmerket slik den er orginal.
 
Eller spørsmål om lyst til å mekke.
Jeg også synes det er veldig morsomt å gjøre forbedringer (ihvertfall i mine øyne). Men i dag så bestemte jeg meg for å gjøre ett brygg uten pumpe. Funka veldig bra det også, sirkulerte manuelt en liten stund ved start av mesking for å få rett temp.
Lot den deretter stå helt i ro mens jeg kjørte guttungen i barnehagen. Etter mesking sirkulerte jeg manuelt igjen for å få opp temp til utmesking (78 grader). Og batch sparget som vanlig.
Fikk akkurat samme utbytte som jeg pleier, og vørteren ble like fin og klar som ellers når jeg kjører kontinuerlig sirkulasjon med pumpe under mesking.

Veldig fornøyd og mindre jobb på bryggedagen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Jeg kjører på slik den originalt er jeg også, fungerer veldig bra! Det er sikkert ting som kan gjøres (større stoppekran etc), men jo mindre jeg fikler jo færre problemer får jeg :p
 
For min del holder den. Jeg bruker heller ikke sila som følger med. Krana er montert noe høyere enn bunnen, så når man tømmer fra kjelen til gjæringskar får man ikke med mye bunnfall uansett :)
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Brygget akkurat mitt første batch noen sinne. Ble utrolig fornøyd med maskinen. Temperatur måleren på maskinen var veldig bra, veldig likt den manuele måleren. Holdt på temperaturen godt og de gradene jeg ville ha. Alt i alt et godt kjøp! 4000 for alt på tilbud.
Får bare håpe ølen blir bra.
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Har kun ett brygg på min, men jeg har gjordt meg noen tanker og skulle gjerne hatt litt input fra mer erfarne bryggere:

- Pumpa:
Trenger en lett tilgjengelig av/på -bryter.
Deretter hadde det vært kjekt med ned-regulering av flow.
Men så var det evt. partikler som kan plugge pumpa og evt. nedstruping.
Jeg brukte humleposer på mitt jomfrubrygg og startet pumpa på 80 grader under nedkjøling slik at den spylte på kjølespiralen.
I mitt hode virket dette lurt for å få pisket inn litt oksygen, samtidig som jeg kunne forberede gjæringskar og vaske litt.
Det er ennå uklart hvordan utnyttelsen av humla ble.
Det enkleste hadde vært å montere en passende ventil på pumpe-utgangen, men jeg lurer på om partikler kan bli stttende og blokkere flow?
Med elektronisk justering så er det "bare" pumpa som har lett for å tettes?

- Regulering av element under koking. Jeg presterte selvsagt å koke over..
Jeg hadde en regulator fra før, denne ble rotet frem og hele Bratbergeren ble koplet til i all hast (med tilhørende frisk ordbruk).
Jeg kunne virkelig tenke meg å ha en regulator innebygd i sokkelen.

- Kontakt(er) for leding(er) slik at de kan fjernes for enklere vask.
Den mest kompakte løsningen er å få presset pumpeforsyning og elementregulator med tilhørende brytere og potmetre inn i sokkelen
på Bratbergeren. Man slipper da unna med kun strømkabel, og snubbletråder holdes nede i entall.
Utfordringen da blir å få det tett slik at den tåler en røff vask, samt nok kjøling for effektregulator.

Noen som har synspunkter og erfaringer å dele?
 
...
- Pumpa:
Trenger en lett tilgjengelig av/på -bryter. ...
Deretter hadde det vært kjekt med ned-regulering av flow. ...
....
Jeg brukte humleposer på mitt jomfrubrygg ...

...
- Regulering av element under koking. Jeg presterte selvsagt å koke over..
...

Noen som har synspunkter og erfaringer å dele?
Jeg har bare tre brygg på samvittigheten, men er godt fornøyd med resultatene så langt.
- Av/på bryter på pumpa hadde absolutt vært kjekt. Det er heldigvis lett å få til ved f.eks. å montere en lampettbryter.
- Nedregulering av flow kan du vel strengt tatt gjøre ved å regulere/strupe litt vha krana, eller er det noe jeg har oversett her?
- Jeg har et humlerør (med finmasket stålnetting) som jeg henger over kanten av bryggeren. Det fungerer også godt.
- Det er sagt en del om regulering og PID-er på forumet. Selv går jeg og grubler på om det kan være en ide å koble seg til over bryteren til 2000 W elementet. Da er det mulig å ta i bruk en PID, eller bruke mekanismene i bryggeren alt ettersom hva en ønsker. Leter etter en egnet temperatur probe som kan ligge i toppen av meskerøret for å gi input til PID-en.
Jeg har for øvrig lært meg å håndtere temperaturen godt ved hjelp av et flytetermometer og manuell av/på svitsjing av elementene når jeg brygger. Må være litt våken og følge med, men klarer få til riktig og jevn temperatur også ved trinn mesking.
 
Sist redigert:
Har første generasjons brygger og byttet krana etter kort tid.
Angrer litt på at jeg ikke monterte en ekstra kran til sirkulering litt lenger ned for å få sirkulert all vørteren.
Mulig det blir en ekstra kran i løpet av sommeren
 
Først så vil jeg takke for svar :)

Arild: hva slags humlerør bruker du?

Lampettbryter på pumpa var det første jeg tenkte på ;-)

Dernest kom tanken på å putte inn en arduino og/eller en linux-soc, slik at jeg kan pwm-styre både varme-element og pumpe.
Dette vil selvfølgelig komplisere, samt at erfaringen tilsier at det vil gå en tid med mye rakkel før man får det stabilt og produksjonsmessig.
Jeg vil sikkert gå denne veien om jeg klarer å finne ett lokk (eller lignendes) som kan tette alle potmetre, kontakter og øvrig elektronikk under vasking.
Og så ønsker jeg meg WiFi kontroll.. (..derfor linux-soc med de muligheter et ordentlig OS og TCP/IP-stack gir)

Men aller først vil jeg ha det mekaniske plass.
Enkel og grei mekanikk trumfer elektronikk og programmering så og si hver gang.
(Elektronikk, Linux, nettverk og til en viss grad programmering ER det som gir smør på brødet her i gården)


Og jeg har tenkt litt på hvorfor man skal strupe puma eller regulere denne til mer eller mindre out-of-spec.
Hva om man setter på et overløp i maltkurven, noe sånt som Grainfather har?
Jeg har forstått det slik at man skal la maltsenga være i fred så man ikke kompakterer den, eller lager et "hull" i den.
Det hadde vært kjekt om man kunne finne en måte å gjøre dette på med en silikonslange, det er bare at jeg ikke kan komme på noen enkel løsning..
 
Vet ikke om jeg har forstått det riktig, men hvis du skal strupe igjen på en silikonslange, så er det enkelt å klemme den igjen med en skiftenøkkel. Kjeften på nøkkelen struper slangen.
 
arild: det humlefilteret ser bra ut :) Det må vel sikkert være så stort skal det være no monn idet?

frank:
Nei, jeg tenkte at et overløp hadde vært greit siden man da ikke struper pumpa, eller regulerer den ned elektrisk.
Med andre ord, man lar pumpa jobbe i det omerådet den kan best.

Man kan se konstruksjonen i denne videoen fra 9:30:
og ett eller annet sted lengre ut kan man se det i funksjon også
 
Da kan du kanskje gjøre slik enkelte andre har gjort. De splitter utløpet ut fra pumpa og lar den ene slangen føre væsken tilbake i karet, mens den andre leder væsken over maltsengen. Da kan du strupe den som leder væsken til maltsengen. Hvis jeg har forstått overrørets funksjon riktig?
 
Tilbake
Topp