Modifiseringer av Speidel etc.

Dag

Norbrygg-medlem
Først må jeg sterkt anbefale Katlas mod med å sette på en kuleventil på den ene pumpa https://forum.norbrygg.no/threads/speidel-nokre-refleksjonar.24839/. Det gjør vasking til en lek, jeg vasker hele oppsettet uten å flytte en mm på Speidelen. Pass på å få tak i 'full port' ventil!

Ellers har jeg laget en maltrørheis. Den er laget av aluprofiler med tilhørende hjørnekoblinger kjøpt på Bauhaus. Har brukt solide vinkler i stål for å avstive den så den ikke knekker sammen. Hele greia er 60 cm høy, og lysåpningen på fundamentet er 38x38 cm. Har montert gummiknotter under som går akkurat utenpå selve Speidelen, slik at den ikke drar noe sted når jeg holder på. Fint når du setter den fra deg på badegulvet også. Det er påmontert en motor med snekkedrev (kjøpt på eBay) som løfter 23kg en cm ut fra senter av aksen. Med trinsa dobler jeg dette. En bit av alurøret ble forsynt med kontakt for batterielimninator og en momentanbryter. Vipp oppover og heisen løfter seg, vipp nedover og den senkes. Stopper når jeg slipper knappen.

Til slutt motorisering av maltkvern. Det er ikke helt lett å finne motorer som klarer dette uten at de blir store og klumpete. Dessuten kreves det gjerne store reimhjul for utveksling av hastighet. Fant en garasjeportmotor fra Canada (eBay, åffkårs). 12V, 180W og 160 omdreininger pr.minutt. Helt perfekt! Den trekker endel strøm, så jeg måtte bygge om en PC-strømforsyning. Denne gir 12V, 40A, mer enn nok.
 

Vedlegg

  • Bilde1.jpg
    Bilde1.jpg
    116 KB · Sett: 582
  • Bilde2.jpg
    Bilde2.jpg
    84,6 KB · Sett: 548
  • Bilde3.jpg
    Bilde3.jpg
    111 KB · Sett: 572
  • Bilde4.jpg
    Bilde4.jpg
    104,7 KB · Sett: 550
  • Bilde5.jpg
    Bilde5.jpg
    110,7 KB · Sett: 555
  • Bilde6.jpg
    Bilde6.jpg
    120,7 KB · Sett: 576
  • Bilde7.jpg
    Bilde7.jpg
    120,6 KB · Sett: 567
Hei.
Har du en link til den heis-motoren f.eks den strømforsyningen du har brukt til den ?
Virker veldig smart.

Mh Bjørn Kåre L.
 
Linken på eBay finnes ikke lenger, men det er eBay item no ( 321688201194 ). Finn noe som har ca samme spec. Strømforsyningen er en vanlig batterieliminator.
 
Fant motoren nå ja. Var jo mange varianter, men det er nå greit.
Men den "trommelen" som tauen snurres rundt, har du laget den selv eller fant den den og på den store ebay ?
Satt å søkte lenge igår kveld på allverdens varianter, men fant ingenting....
Har du et lite tips ;-) ?
 
Her måtte jeg lage selv. 5cm rundstang messing, 12mm diameter. Bore inn hull i enden og lage endeplater.
 
Tenker å modde pumpa jeg også, men lurer veldig på hvilke dimensjoner og gjenger det er på t-stykket?

Noen som har delenr. eller lignende?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
1/2" all the way! Ta kontakt med Katla på Bryggmaker, han har deler og han vet hva som skal til.
 
Tilbake
Topp