Mosaic IPA

Jeg smakte en pils med Mosaic humle og ble så inspirert til å forsøke på en IPA med den humlen. I juli 2013 utgaven av BYO så stod det en oppskrift på en single-Hop mosaic IPA som jeg synes ser spennende ut. Er det noen som har prøvd denne oppskriften eller har kommentarer????

Mosaic IPA
OG 1.068, FG 1.017, IBU 65, mesketemp 68 grader

(5.2 kg) 2-row male malt, (0.45 kg) crystal malt 40 °L 12.0 AAU

MosaicTM hops (28 g of 12% alpha acids)(75 mins.)9.0 AAU
MosaicTM hops (21 g of 12% alpha acid)(30 mins.)12.0 AAU
MosaicTM hops (28 g of 12% alpha acids)(0 mins.)24.0 AAU
MosaicTM hops (fermenter)(56 g of 12% alpha acids)(0 mins.)

1 tsp. Irish moss

White Labs WLP001 California Ale,

Wyeast 1056 American Ale or

Fermentis Safale US-05 yeast Priming sugar (if bottling)
 
Ja jeg brygget denne til NM i fjor (som mitt 6 brygg:)). Den kom ikke helt igjennom pga mangel på temperaturkontroll på gjæringen. Det var tilbakemeldingen fra alle dommerne.
Jeg synes den var god selvfølgelig :)

Har også brygget den en gang til med noe mer humle og med kontroll på gjæringstemperatur noe som ga et enda bedre resultat.

Jonas
 
Når du øket humlemengden, var det da bitterhumlen eller aromahumlen du økte?

Er dette en oppskrift som kan brukes på andre single-hop øl? Jeg kunne tenkt meg å lært mer om de forskjellige humlesmakene, men det er en absolutt forutsetning at det blir godt øl. Gidder ikke brygge bare for å få frem en ren humlesmak, det må være godt også! Det er vel kanskje ikke alle humletyper som egner seg til å være alene i et brygg som både bitter og aromahumle samtidig....
 
Jeg mener det kun var tørrhumle jeg økte..

Har brukt samme oppskrift til et par andre single hops også, bl.a hull melon og mandarina.. Det har funka for meg :)

-Jonas
 
Smakte på en mosaichumlet apa fra Bådin (Bodø) i går (polstyrke). Var ikke imponert og og kommer ikke til å prøve på denne, men det er vel smak og behag. Har en apa (4 flasker igjen) humlet med columbus, saaz, og cascade som jeg synes er vesentlig bedre. Smakte og en leffe blond, den var strålende.
 
Smakte på en mosaichumlet apa fra Bådin (Bodø) i går (polstyrke). Var ikke imponert og og kommer ikke til å prøve på denne, men det er vel smak og behag. Har en apa (4 flasker igjen) humlet med columbus, saaz, og cascade som jeg synes er vesentlig bedre. Smakte og en leffe blond, den var strålende.

Ja det må være smak og behag, for denne smakte jeg nyttårsaften(tidlig på kvelden) g jeg syns den var digg

Sendt fra min HTC One
 
Hvis man skal finne ut hvilke humletyper man liker, så ser jeg ikke noen annen måte å finne det ut på enn å bruke bare en humletype i ellers like brygg. Mulig jeg tar feil. Ett brygg jeg mekka for noen måneder siden inneholdt 10 forskjellige humletyper, det ble nå godt øl men jeg aner ikke hvilken humletype som gjorde det godt.
Finnes det en oppskrift på en gylden middelvei på hvor mye humle man skal bruke på de ulike tidspunkta i kokeprosessen, dette uavhengig av humletype? Som tidligere nevnt så ser jeg heller ikke vits i å brygge et dårlig øl bare for å få en ren humlesmak.
 
Hvis man skal finne ut hvilke humletyper man liker, så ser jeg ikke noen annen måte å finne det ut på enn å bruke bare en humletype i ellers like brygg. Mulig jeg tar feil. Ett brygg jeg mekka for noen måneder siden inneholdt 10 forskjellige humletyper, det ble nå godt øl men jeg aner ikke hvilken humletype som gjorde det godt.
Finnes det en oppskrift på en gylden middelvei på hvor mye humle man skal bruke på de ulike tidspunkta i kokeprosessen, dette uavhengig av humletype? Som tidligere nevnt så ser jeg heller ikke vits i å brygge et dårlig øl bare for å få en ren humlesmak.
På Bryggselv ligger det oppskrift på fire Single Hop IPA (Cascade, Citra, Amarillo, Simcoe), laget av Gahr. Det kan kanskje være et godt utgangspunkt? http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Single_Hop_IPA_V2.pdf
 
På Bryggselv ligger det oppskrift på fire Single Hop IPA (Cascade, Citra, Amarillo, Simcoe), laget av Gahr. Det kan kanskje være et godt utgangspunkt? http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Single_Hop_IPA_V2.pdf

Takk for tipset! Denne linken har jeg ikke sett før. Tror dette blir basis for de kommene bryggene. Likevel er det noen smådetaljer på praktisk gjennomføring... I følge tabellen justerer man mengden tilsatt humle på 60 min ut ifra bitterhet på akkurat den humlen. Utifra beersmith så har så store mengder humle kokt i 15 min også en tydelig innvirkning slutt-ibu. Jeg tenker derfor at jeg bare plotter inn i beersmith ut ifra denne tabellen til Gahr, og deretter velger jeg ikonet å justere ibu slik at alle single-hop bryggene får noenlunde lik slutt-ibu, f.eks 60.
 
Noen som har prøvd Mosaic i en stout? Jeg sitter på mengder med Mosaic og vil prøve noe en en Stout med bare mosaic..
 
Litt brent på toppen og litt av den citrus-aktige smaken fra korianderfrø funker knall i en av husølene mine.
 
Tenker mer på Beer Hop Breakfast, den er faktisk rangert som Black IPA på ratebeer
og Midtfyns Gleipner

Har nå en drikkeklar batch med BG og det er roasted, kaffe og C humler
men du merker bare humla som bitter, all aroma blir overdøvet av kaffe
 
Tilbake
Topp