Mr. Malty

Marius K.

Norbrygg-medlem
Sitter og leker meg litt med mr. malty og plotter inn tallene for mitt neste brygg.

Jeg velger hybrid, OG lik 1,048, en viability på 63 %, og stir plate. Da registrerer jeg at mr. malty sier jeg skal ha 2 rør på 1 liter starter uavhengig om jeg velger et volum til gjæring på 18 eller 22 liter.

En starter på 2 rør på 1 liter produserer et visst antall gjærceller, og jeg antar da det er antall celler som fremkommer dersom jeg velger 22 liter som er det faktiske antallet man får ut av starteren? Det betyr vel at man overpitcher noe dersom man faktisk gjærer 18 liter om man lager en starter på 2 rør og 1 liter? Jeg antar den overpitchingen(?) er ubetydelig siden det er lagt opp sånn i kalkulatoren?

Mulig dette ble rotete forklart..

Bør man følge anbefalningene til mr. malty slavisk, eller kan man endre på pilen nederst og lage en større starter på ett rør i stede for 2 rør i 1 liter starter? Hva vil være å foretrekke? La oss si man skal gjære 22 liter. Da sier mr. malty at man uten starter skal bruke 4,1 rør. Anbefalt størrelse på starter som kommer opp automatisk er på nevnte 2 rør og 1 liter starter. Man kan alternativt bruke 1 rør og lage en starter på 2,41 liter dersom man flytter pilen nederst mot høyre. Hva vil her være det beste alternativet? Om man fostrer opp antallet gjærceller man trenger på kun 1 rør (over firedobbler antallet) så vil vel ikke det være helt gunstig heller? Tenker at det blir litt det samme som å underpitche gjær når man skal gjære ølet sitt, men mulig jeg tar feil.

Håper noen kan gi noen kvalifiserte svar på disse spørsmålene :)

Ser ut til at mrmalty ikke regner ut startere under 1 liter. Jeg vet ikke helt hvorfor. Tallene kalkulatoren produserer er uansett i beste fall en tilnærming til virkeligheten, så du har nok en del slingringsmonn.

Om du skal velge ett eller to rør kommer an på kapasiteten du har. Hvis du har plass til 2,4 liter starter i kolben ville jeg valgt det, av økonomiske grunner. Poenget med gjærstarter er å formere opp gjæren, og sørge for at den er frisk og fin, ikke å produsere godt øl, så sammenligningen med underpitching er ikke helt relevant. Forresten er ikke 63 mrd. celler på 2,4 liter starter akkurat underpitching heller (mrmalty sier du trenger ca. 1 mrd. celler/(plato*liter) til hybridøl. I starteren (antar OG 1,036 = 9 plato) får du 63 mrd/(2,4 * 9) = ca. 2,9 mrd. celler/(plato*liter)).

Forresten kan du kikke litt på kalkulatoren til brewersfriend hvis du vil gjøre det ekstra vanskelig for deg selv.  ;D Den har både Whites og Troesters modell for oppformering av gjær, og du kan leke deg med flertrinns startere.

PS: 2 liter starter i 3 liters kolbe er absolutt maks, selv med skumdemper. Jeg snakker av erfaring. WLP530 over alt!

Hannaas skrev:
Poenget med gjærstarter er å formere opp gjæren, og sørge for at den er frisk og fin, ikke å produsere godt øl, så sammenligningen med underpitching er ikke helt relevant.

Men er det ikke en grense for hvor mye man ønsker at gjæren formerer seg? Dersom et rør må mangedoble seg for å nå ønsket antall gjærceller så blir den vel på et tidspunkt "sliten", selv om jobben blir gjort? Litt som når man underpitcher i et øl - det blir øl, men gjæren blir sliten og kan avgi usmak? Mulig jeg er helt på jordet..

Marius K. skrev:
Hannaas skrev:
Poenget med gjærstarter er å formere opp gjæren, og sørge for at den er frisk og fin, ikke å produsere godt øl, så sammenligningen med underpitching er ikke helt relevant.

Men er det ikke en grense for hvor mye man ønsker at gjæren formerer seg? Dersom et rør må mangedoble seg for å nå ønsket antall gjærceller så blir den vel på et tidspunkt "sliten", selv om jobben blir gjort? Litt som når man underpitcher i et øl - det blir øl, men gjæren blir sliten og kan avgi usmak? Mulig jeg er helt på jordet..

Så lenge gjæren har oksygen og næringsstoffer tilgjengelig har du neppe noe å frykte. Gjærtettheten i øl og starter er jo helt forskjellig. 1 mrd. celler per liter*plato er ganske mye gjær, og mengden mrmalty anbefaler for hybridøl. For å få samme forhold i starteren med ett rør = 63 mrd celler (OG 1,036) må du ha 7 liter starter. Hvis du skal "underpitche" må du nødvendigvis ha enda mer.

Hannaas skrev:
Marius K. skrev:
Hannaas skrev:

Så lenge gjæren har oksygen og næringsstoffer tilgjengelig har du neppe noe å frykte. Gjærtettheten i øl og starter er jo helt forskjellig. 1 mrd. celler per liter*plato er ganske mye gjær, og mengden mrmalty anbefaler for hybridøl. For å få samme forhold i starteren med ett rør = 63 mrd celler (OG 1,036) må du ha 7 liter starter. Hvis du skal "underpitche" må du nødvendigvis ha enda mer.

Da blir det nok en starter på ett rør neste gang.

Hannaas skrev:
Marius K. skrev:
Hannaas skrev:

Vet du forresten hvorfor mr. malty velger en default på en tredobbling? Dersom man trenger 3,1 rør gjær uten starter så er det 2 rør man får opp på det automatiske valget. Trenger man 6,1 rør med fersk gjør uten starter så anbefales 3 rør osv.

Hannaas skrev:
Ser ut til at mrmalty ikke regner ut startere under 1 liter. Jeg vet ikke helt hvorfor. Tallene kalkulatoren produserer er uansett i beste fall en tilnærming til virkeligheten, så du har nok en del slingringsmonn.

Om du skal velge ett eller to rør kommer an på kapasiteten du har. Hvis du har plass til 2,4 liter starter i kolben ville jeg valgt det, av økonomiske grunner. Poenget med gjærstarter er å formere opp gjæren, og sørge for at den er frisk og fin, ikke å produsere godt øl, så sammenligningen med underpitching er ikke helt relevant. Forresten er ikke 63 mrd. celler på 2,4 liter starter akkurat underpitching heller (mrmalty sier du trenger ca. 1 mrd. celler/(plato*liter) til hybridøl. I starteren (antar OG 1,036 = 9 plato) får du 63 mrd/(2,4 * 9) = ca. 2,9 mrd. celler/(plato*liter)).

Forresten kan du kikke litt på kalkulatoren til brewersfriend hvis du vil gjøre det ekstra vanskelig for deg selv.  ;D Den har både Whites og Troesters modell for oppformering av gjær, og du kan leke deg med flertrinns startere.

PS: 2 liter starter i 3 liters kolbe er absolutt maks, selv med skumdemper. Jeg snakker av erfaring. WLP530 over alt!

Satte starter med 4,3 L i 5 liters kolbe med 530 gikk fint som bare det :) takk for skumdemper :)

Brede skrev:
Satte starter med 4,3 L i 5 liters kolbe med 530 gikk fint som bare det :) takk for skumdemper :)

Snodig. Mye av gjæren min rømte.. Mulig det er fordi overflaten blir liten i forhold til volumet når starteren går litt opp i størrelse. Jeg har bare opplevd dette med veldig fersk gjær, så det kan hende det er fordi gjæringen blir for voldsom.

TorsteinO skrev:
Blir vel også litt mindre skum med magnetrører enn uten?

Jeg har ikke prøvd uten røring, men de gangene gjæren har prøvd å rømme, har jeg stort sett skrudd av røringen. Da demper skumproduksjonen seg litt, i alle fall tilsynelatende.

Spinner man for fort så blir det jo også godt med skum av dette.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Har selv en starter med wlp530 som snurrer og går nå. 1,7 liter i en 2 literskolbe. Gikk strålende det. skummet har lagt seg og ingen vulkan denne gang :) så får vi se hvordan det ser ut i gjærskapet etter jeg kommer hjem fra hytta på søndag  :laugh:

Tilbake
Topp