Mugg på eikefat

Hei.

Jeg gikk til innkjøp av eikefat og har brukt det på et par øl.

Nå har det blitt stående med lagringsløsning en stund, i påvente av neste øl, og da ser det for meg ut at det har "lekt" mye mer enn det det har gjort mens jeg har hatt øl på. Siden fatet har stått ubrukt har jeg ikke fulgt godt med på det, og det har da fått dannet seg mye mugg.

IMG_20180910_182311.jpg
Er dette fatet bare å kassere, eller er det håp?
 
Dette ser ikke bra ut, jeg ville ikke ha brukt det igjen. Hva har du hatt på fatet siden du brygget, og hvor lenge siden er det du har hatt øl på det ?
 
Har bare hatt sitronsyre og campden etter brygginga.

Er vel et par mnd++ siden det var i bruk sist, og da var det ingen tegn til mugg.

Skylte godt av fatet utvendig etter at jeg var ferdig å brygge, men det ser ut som om at det har sivd ut mer av fatet som tydeligvis ikke er rent vann siden det mugner :-(^
Inni ser dog alt ut til å være ok luktmessig, og er ingen tegn til mugg på det jeg kan se...
 
Har bare hatt sitronsyre og campden etter brygginga.

Er vel et par mnd++ siden det var i bruk sist, og da var det ingen tegn til mugg.

Skylte godt av fatet utvendig etter at jeg var ferdig å brygge, men det ser ut som om at det har sivd ut mer av fatet som tydeligvis ikke er rent vann siden det mugner :-(^
Inni ser dog alt ut til å være ok luktmessig, og er ingen tegn til mugg på det jeg kan se...

Ser ut som du har gjort alt riktig. Og som du sier så ser det ut som det siver ting og tang ut av treet som har sukkerinnhold.
 
Hadde vaska det etter alle kunstens regler og forsøkt en ny batch. Eneste måten å finne ut om det må kastes eller ikke. Men hadde ikke brukt klor...
 
Hadde vaska det etter alle kunstens regler og forsøkt en ny batch. Eneste måten å finne ut om det må kastes eller ikke. Men hadde ikke brukt klor...
Hva er egentlig kunstens regler på et slikt fint eikefat? Jeg har et stående med lagringsløsning jeg også, dog har jeg ikke sett mugg utpå fatet.
 
Jo bruk klorløsning utenpå fatet, ikke inni. Inni er den helt sikkert helt fin. Men bytt krana, den er sikkert vanskelig å få helt ren. :)
 
Ja jeg skal kjøpe en metallkran uansett.
Tester med klor utenpå og evt. Dampvask så får det stå så jeg ser om det vekser mer..
 
Du må vel tilføre oksygen samtidig om du vil brenne innsiden? Tror propanbrenner slukker ganske fort... acytelenbrenner er nok optimalt. :D
 
Da konstaterer jeg at mitt eikefat har endt opp med godt med mugg på innsiden... stått med lagringsløsning med campden + sitronsyre. Tydeligvis har dette ikke fungert etter min plan. Så hva gjør man da? Gode tips tas i mot med takk!

Hva endte du opp med å gjøre @caap86?
 
Tilbake
Topp