Multebær i øl

Hei,

Jeg har litt multebær liggende i fryseren og lurer på å bruke noe eller alt dette i en øl.
Er det noen her som har erfaring med dette?

Ser for meg 2 muligheter. Det ene er å brygge en belgisk trippel og tilsette multebær i sekundærgjæringen
Den andre er å lage en base med lys pilsnermalt med lite bitterhumle 10 - 15 % og en del aromahumle rundt 4 %
Kan også tenkes at æ tilsetter havregryn i pilsbasen i et forsøk på å gjøre den litt kremaktig.

Har også vurdert å lage saft av bæra for å slippe steinene, da får jeg også desinfisert multa før den tilsettes i gjæringskaret.

Er disse alternativene ok eller finnes det andre interessante løsninger?
 
Ser jeg skrev dette innlegget for en god stund siden. Har ikke kommet meg rundt til å brygge multeøllet enda. Men har bestemt meg for å gå for løsningen med pilsnermalt og 2 ulike humletyper. Har brygget et tilsvarende med ingefær og rips, men vurderer å droppe ingefæren i multeølla.
Har heller planlagt å bruke vanilje, men er usikker på hvor mye og når. Tar gjerne imot tips.
Alt 1. Tilsette vaniljen med multebærjuicen i sekundærgjæring
Alt 2. Tilsette det i slutten av koketiden
Alt 3. Kombinasjon av alt 1 og alt 2.

Har ikke peiling på mengde, men ser av andre forum at æ har satsa lavt ved gå til innkjøp av kun 2 stenger.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Satt batchen i går, gikk for alt. 3. Brukte Mittelfruh 4,6% som bitter humle og Citra 12,8% som aroma humle. Tilsatte også 6 vaniljestenger (24 gram) sammen med aromahumlen.
Etter stormgjæring om ca 3 dager er planen å tilsette en multesirup med vanilje i. Er spent på hvordan dette blir. Vørteren smaker hvertfall bra. Ente med en OG på 1.068 så denne har potensiale.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Denne ble veldig god. Endte på 8%, ingen alkoholsmak og en behagelig rund ettersmak med hint av av multer og vanilje.
Denne blir nok brygget flere ganger og kanskje med mer multer og vanilje neste gang.
f86d3bd45300c00e84f8949d26870460.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
kult, dette har jeg også tenkt på. det koster 200 spenn for en kilo multer, og det er ikke så galt. Jeg har laget kettlesour og gose med rips, bringebær, og kirsebær fra hagen, og alt har blitt digg. En sur multeøl tror jeg kan bli helt nydelig!
 
Den Cloudberry Imperial Gose er en av favorittene mine så denne skal absolutt prøves!

@ArmonSM, har du tilfeldigvis en Brewfather-oppskrift å dele av denne? Evt. mer detaljer om malt etc? :)

@ullrotta, hvor får man tak i multer til 200kr/kg? :)
 
Sist redigert:
Den Cloudberry Imperial Gose er en av favorittene mine så denne skal absolutt prøves!

@ArmonSM, har du tilfeldigvis en Brewfather-oppskrift å dele av denne? Evt. mer detaljer om malt etc? :)

@ullrotta, hvor får man tak i multer til 200kr/kg? :)

Hei,

Har desverre ikke laget Brewfather-oppskrift. Men, den er ikke veldig komplisert.
Brukte en lys pilsner malt (3-3,5 EBC) 6,8kg og 1kg havregryn.
Vannmengde per kg korn til mesk = 2,3 L/kg.
Mesket i 60 min på 65 grader
Skyllet gjennom mesken med oppvarmet vann slik at det ble ca 30 liter til koking.
SG før koking var 1.035.

14g Mittefruh 4,6% som bitter humle (60 min) og 45g Citra 12,8% (10 min) som aroma humle. tilsatte også 24g vaniljestenger sammen med aromahumlen.
Tilsatte også Servomyces og whirfloc på slutten av kokingen (15 min)
Endte med 21 liter til gjæring etter koking i 65 min og en OG på 1.068
Gjæret jeg brukte var ganske enkelt tørr Safale US-05, 34.5g

Tilsatte 6dl vaniljeinfusert vaniljesaft etter stormgjæring. basert på 1,5 kg multer, sukker og 4 vaniljestenger. Kan med fordel øke mengden multer. Ser for meg en mengde nærmere én liter multesaft vil gjøre susen. Bare å ta i med multebæra.
Dette endte på FG 1.008 etter ca 3 uker i gjæringskaret. Så ble det flaske og stod mørkt i ca 1 mnd før det ble lastet i kjøleskap.

Håper noen andre har lyst å teste og evt. komme med forbedringsforslag :-D
 
Takk for input ArmonSM - hvordan smakte den?

Jeg har forsøkt å lage min egen vri i Brewfather. Har ikke testet denne enda så vil ikke anbefale at noen kopierer denne før resultatet er klart :)
 

Vedlegg

  • Brewfather_TeslaSCloudberry_20200624.pdf
    151,3 KB · Sett: 9
@Quintilian Jeg synes den ble veldig bra. Veldig lett, men allikevel en dypde som sammen med styrken på 8% gjør den til en god øl å nyte på sene, varme sommerkvelder. Anbefaler også et lite glass med Minttu ved siden av.

Eneste er kanskje at neste gang vil jeg prøve med mye mer multebær. Doble mengden om mulig.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg sjekket rundt, men billigste multene jeg fant nå, er 268 på Rema. De til 200 fant jeg på Kiwi i fjor. Delvis falsk alarm, fra min side, altså.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg sjekket rundt, men billigste multene jeg fant nå, er 268 på Rema. De til 200 fant jeg på Kiwi i fjor. Delvis falsk alarm, fra min side, altså.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Har snakket med flere av de lokale rema-butikkene og ingen har frosne multer inne :(

Noen som har gode tips for å anskaffe på denne tiden av året?
 
Tilbake
Topp