Munton Premium Gold overgjær, brukbar ?

Det skal være en helt kurant allround-gjær, så vidt jeg vet. Det er ikke så mye informasjon tilgjengelig om den, men det skal være en ganske nøytral ale-gjær.

Takk, prøver den da, vet at den klarner godt og sitter fast i bunnen, ifølge bryggerkompiser som har prøvd den.
Men med mine snevre smakskunskaper lurer jeg på hva en dommer i NM vil si.

Har prøvd denne gjæren en gang på en pale ale, og det blir med den ene gangen. Mener den satte et bestemt preg som er litt udefinerbart, kanskje litt "billig" og røfft i kantene. Tror ikke denne gjæren står så høyt i kurs blandt hjemmebryggere verden over.
Selvsagt kan det skyldes bryggeren og. Men jeg har ihvertfall sluttet å ta sjanser med gjærstammen man bruker. Det er så dumt å legge 8 timer i et brygg for så å få et middelmådig sluttprodukt pga. gjær-valget.

Brukte den en i en del brygg helt i starten av bryggekarriæren. Det var en revolusjon å gå over til flytende gjær fra Wyeast og White Labs... Jeg ville ikke ha brukt den.

Ole Mørkved skrev:
Jeg er jo mer enn ny i dette faget. Hva kan man forvente seg ved å gå fra tørrgjær til flytende gjær?
Eneste tørrgjær jeg stoler noenlunde på er Safale S05 og Safale S04. Kanskje også Danstar Nottingham. Mye annen tørrgjær tror jeg vanskelig konkurrerer med flytende gjær. Grunnen til denne påstanden er at mange av de særegne gjær-stammene sies å være vanskelig, hvis ikke umulig å frysetørre. Du vil lage et helt greit engelsk øl med Safale S04, men en flytende engelsk gjærstamme vil fks. kunne lage en mer kompleks smakopplevelse. Så jeg vil si Ja, det er stor forskjell. Dette betinger også en del andre ting; Riktig antall celler, tilstrekkelig lufting ved pitching, osv. Dette er enklere med tørrgjær da man slipper starter. Noen påstår også at lufting ikke er like viktig med bruk av tørrgjær, uten at jeg kan nok om fagfeltet til å bekrefte eller avkrefte dette..

Det sies at gjærtype og behandling er det viktigste suksess-kriteriet i brygging, tett etterfulgt av renhold.
(Etter å ha lest litt i boka "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation " har jeg fått enda større respekt for gjæringsprosessen!)

Trodde Nøgne Ø og andre mikrobryggerier brukte en del tørrgjær. Stemmer dette? Ølen dems er ihvertfall veldig bra!

Jeg har også hørt at Nøgne Ø benytter tørrgjær, ryktene jeg har hørt er at de bruker Danstar Nottingham som er en av de gjærsortene Erlendso nevner.
Kan hende ryktene jeg har hørt er feil, men det kan kanskje noen av de som har drevet "industrispionasje" der i helgen svare på.....

De brukte Nottingham før, og bruker det muligens fortsatt til ettergjæring på flaske i enkelte tilfeller, med det er White Labs WLP007 som er standardgjæren. Og ja, det er en bedre gjær.

Til hovedgjæringen bruker de nå bare gjærtyper fra White Labs, men Nottingham brukes til flaskegjæring. Ølene deres gjorde et markert kvalitetshopp (særlig de lysere typene) da de byttet gjær for drøyt tre år siden.

men på den andre siden har jeg også prøvd muntons gold, og ved gjæring ved 16-18 grader i kjøleskap, vil jeg ikke si den er dårlig da.
øllet ble fult brukbart, uvist hvordan resultatet hadde blitt med andre gjærtyper.......
ihvertfall god flokkulering på den....

Tilbake
Topp