Mye humle i gjæringskaret

Jeg prøvde i dag å lage en jule ale.  I den forbindelse ble pellets brukt for første gang - silen min var ikke finmaska nok.  Så nå ser jeg at det ligger et lag med humle i bunnen av gjæringskaret.  Hva skjer nå - er ølet ødelagt? Har noen noe godt tips om en fornuftig vei videre?
 
knøst skrev:
Jeg prøvde i dag å lage en jule ale.  I den forbindelse ble pellets brukt for første gang - silen min var ikke finmaska nok.  Så nå ser jeg at det ligger et lag med humle i bunnen av gjæringskaret.  Hva skjer nå - er ølet ødelagt? Har noen noe godt tips om en fornuftig vei videre?

Ikke stress ta en  :biersmile: det går bra. Vanlig at det kommer med litt trub.


Sa jeg ta en  :biersmile:
 
Jeg har brygget ipa (første brygg) hvor jeg bare helte over hele vørteren fra gryta og rett i gjæringskar (etter avkjøling) med humlerester, trubb og fandens oldemor. Glemte helt å sile. Men det gikk fint det også. Humleguggen bunnfeller i gjæringskaret, og det eneste jeg merket av ulemper var at jeg sikkert mistet en liter eller to pga mye bunnslam i gjæringskaret. Øllet ble bra ellers. Så jeg tror dette går greit.
 
Humlerester i gjæringskarret? Eg tenker at det må jo gi god smak...... Men det er bare meg da, som hadde tørhumla suppa mi om eg fekk lov....
 
Tilbake
Topp