Fikk meg en voldsom overraskelse idet jeg skulle tappe en liten prøve for å sjekke en Blond/wit som jeg har gående. Den har stått siden 5/5 og er tykk som slim. Lukter og smaker godt, ser fantastisk ut på farge men er altså tykk og går nå i sluket. Laget i utgangspunktet rundt 100 l blonde og en 25 liters wit på si' bare for gøy. Den blonde blei tynn i OG'n så jeg valgte å blande den med wit'n siden den ble kraftigere. Fikk vel ikke kokt mer enn 15 minutter sammen før avkjøling. Sammenslått ble oppskriften som følger:
20,4 kg pilsnermalt
3,7 kg pale ale malt
1,5 kg cara ruby
0,4 kg hvetemalt
0,4 kg torrif. hvete
mesk 65 grader, 60 min.
Skylle, koke 60 min, tilsette humle underveis, avkjøle, overføre til gjæringskar, tilsette 70 g tørrgjær type safale-US05. Veldig sikker på at alt var rent, pent og desinfisert men man kan jo aldri vite.
Tanker og ideer om hva som fikk til h sånn at jeg ikke gjør samme bommerten igjen?
20,4 kg pilsnermalt
3,7 kg pale ale malt
1,5 kg cara ruby
0,4 kg hvetemalt
0,4 kg torrif. hvete
mesk 65 grader, 60 min.
Skylle, koke 60 min, tilsette humle underveis, avkjøle, overføre til gjæringskar, tilsette 70 g tørrgjær type safale-US05. Veldig sikker på at alt var rent, pent og desinfisert men man kan jo aldri vite.
Tanker og ideer om hva som fikk til h sånn at jeg ikke gjør samme bommerten igjen?