Nær-døden-opplevelse: ølfeil?!?

Fikk meg en voldsom overraskelse idet jeg skulle tappe en liten prøve for å sjekke en Blond/wit som jeg har gående. Den har stått siden 5/5 og er tykk som slim. Lukter og smaker godt, ser fantastisk ut på farge men er altså tykk og går nå i sluket. Laget i utgangspunktet rundt 100 l blonde og en 25 liters wit på si' bare for gøy. Den blonde blei tynn i OG'n så jeg valgte å blande den med wit'n siden den ble kraftigere. Fikk vel ikke kokt mer enn 15 minutter sammen før avkjøling. Sammenslått ble oppskriften som følger:
20,4 kg pilsnermalt
3,7 kg pale ale malt
1,5 kg cara ruby
0,4 kg hvetemalt
0,4 kg torrif. hvete
mesk 65 grader, 60 min.
Skylle, koke 60 min, tilsette humle underveis, avkjøle, overføre til gjæringskar, tilsette 70 g tørrgjær type safale-US05. Veldig sikker på at alt var rent, pent og desinfisert men man kan jo aldri vite.

Tanker og ideer om hva som fikk til h sånn at jeg ikke gjør samme bommerten igjen?
 
Hva i all verden? Sjampotykk altså? Høres ut som et eller annet koagulerende som sneik seg inn og føkka opp alt for deg.
 
LissMari skrev:
Fikk meg en voldsom overraskelse idet jeg skulle tappe en liten prøve for å sjekke en Blond/wit som jeg har gående. Den har stått siden 5/5 og er tykk som slim. Lukter og smaker godt, ser fantastisk ut på farge men er altså tykk og går nå i sluket. Laget i utgangspunktet rundt 100 l blonde og en 25 liters wit på si' bare for gøy. Den blonde blei tynn i OG'n så jeg valgte å blande den med wit'n siden den ble kraftigere. Fikk vel ikke kokt mer enn 15 minutter sammen før avkjøling. Sammenslått ble oppskriften som følger:
20,4 kg pilsnermalt
3,7 kg pale ale malt
1,5 kg cara ruby
0,4 kg hvetemalt
0,4 kg torrif. hvete
mesk 65 grader, 60 min.
Skylle, koke 60 min, tilsette humle underveis, avkjøle, overføre til gjæringskar, tilsette 70 g tørrgjær type Safale-US05. Veldig sikker på at alt var rent, pent og desinfisert men man kan jo aldri vite.

Tanker og ideer om hva som fikk til h sånn at jeg ikke gjør samme bommerten igjen?

Sånn i utgangspunktet er det nok andre med meir erfaring her på forumet enn meg men eg ser du har kokt det litt kort tid - pilsnermalt (og lagermalt?)  bør kokast iallefall 90 minutt.   Men om det er grunnen til  slim - det får ekspertane sei noko om.  

Ellers så vert det sikkert ein tur innom Skavli til sommaren!
 
Mats Ø: Ja sjampotykk, usj....glad jeg ikke tappet en test til de som var på omvisning i går ;)

_______________

Kom innom Skavlia, Katla - jeg er nå for det meste i brugghuset for tiden :)
 
nordtvedt skrev:
Pediococus eller Acetobacter aceti infeksjon i ølet kan danne slim i ølet.

Baah....utrolig kjipt å tømme ut alt det arbeidet. Rett og slett.  Kan jo være at jeg har fått vann i vørteren etter at den var kommet over i gjæringskaret, vannet her er av en snodig kvalitet. Det blir til slim dersom noe næringsrikt har havnet oppi det og det blir stående. Må vel ta meg en runde eller to og titte på hvor ting kan stamme fra - jeg har to småbatcher gående som ser helt fine ut så jeg tror ikke det er "noe i rommet". Får svar på vannprøver en av dagene, kanskje noe har utviklet seg og må tas tak i - SELV OM vørteren kokes før avkjøling.
 
Du har sannsynligvis fått en pediococcus-infeksjon. Den kan ikke ha kommet inn i ølet før kokingen, så enten har ølet blitt "bestøvet" av støv i luften, eller så har det kommet i kontakt med utstyr som ikke har vært rent nok. Hvis vannet er av så dårlig kvalitet, ville keg vært heller skeptisk til å bruke det i bryggingen.
 
Pediococcus damnosus er det nok, etter å ha lest litt research(Wikipedia, hehe..). Visstnok en bakterie som kan øke viskositeten i et produkt ved infeksjon. Du veit du er ølnerd når....
 
Mats Ø. skrev:
Pediococcus damnosus er det nok, etter å ha lest litt research(Wikipedia, hehe..). Visstnok en bakterie som kan øke viskositeten i et produkt ved infeksjon. Du veit du er ølnerd når....

Ja jeg ser og leser, om ikke akkurat på wiki...men klarer ikke helt å finne ut hvor den kommer fra. Vann, luft, annet? Noen som har tips før jeg går og heller ut - blir nesten litt nervøs for å sette i gang et nytt brygg...  :help: :bank2:
 
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Pediococcus_damnosus
Oftest funnet på frukt og i plantemateriale, men om dette er standarden for andre bakterier og villgjær, det veit jeg ikke. Står du og brygger under epletreet i hagen eller midt i åkeren?

Det første man gjør etter å ha kræsjet med bil, er å sette seg bak rattet igjen. Det gjelder for brygging og. Kontroller rengjøringsrutinene dine en gang til, sørg for at de er gode. Det er det beste tipset jeg kan gi deg. :)
 
Mats Ø. skrev:
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Pediococcus_damnosus
Oftest funnet på frukt og i plantemateriale, men om dette er standarden for andre bakterier og villgjær, det veit jeg ikke. Står du og brygger under epletreet i hagen eller midt i åkeren?

Det første man gjør etter å ha kræsjet med bil, er å sette seg bak rattet igjen. Det gjelder for brygging og. Kontroller rengjøringsrutinene dine en gang til, sørg for at de er gode. Det er det beste tipset jeg kan gi deg. :)

Takk for at du tar deg tid - ja dette er jo jobben min pr definisjon, må bare hive meg rundt i løpet av morgendagen og få laga en ny en. Går nok fint. Epler vokser jo ikke her i det hele tatt, åker...ja nei her er ingen åker heller, men skog. Men den er ute. Rengjøring er jeg god på. men tenker med gru på den tørka appelsinskalla og korianderfrøa som egentlig skulle opp i den wit'en....*tenketenketenke* Wellwell...gjort er gjort, skal nok bli ordnings likevel det her :) Ha en fin dag!
 
LissMari skrev:
Mats Ø. skrev:
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Pediococcus_damnosus
Oftest funnet på frukt og i plantemateriale, men om dette er standarden for andre bakterier og villgjær, det veit jeg ikke. Står du og brygger under epletreet i hagen eller midt i åkeren?

Det første man gjør etter å ha kræsjet med bil, er å sette seg bak rattet igjen. Det gjelder for brygging og. Kontroller rengjøringsrutinene dine en gang til, sørg for at de er gode. Det er det beste tipset jeg kan gi deg. :)

Takk for at du tar deg tid - ja dette er jo jobben min pr definisjon, må bare hive meg rundt i løpet av morgendagen og få laga en ny en. Går nok fint. Epler vokser jo ikke her i det hele tatt, åker...ja nei her er ingen åker heller, men skog. Men den er ute. Rengjøring er jeg god på. men tenker med gru på den tørka appelsinskalla og korianderfrøa som egentlig skulle opp i den wit'en....*tenketenketenke* Wellwell...gjort er gjort, skal nok bli ordnings likevel det her :) Ha en fin dag!

ALLE får infeksjoner i brygget sitt fra tid om annen.

For å kommentere det opplagte; Infeksjoner trenger ikke nødvendigvis å komme fra en åker eller epletre.. Har du husdyr eller nysgjerrige barn gående rundt bryggeriet? Er gjærlåser, pakninger og detaljer vasket og deretter lagt i Star-San før bruk? Vaskes og desinfiseres øverste kant av gjæringskaret? Tar du i utstyr som kommer i kontakt med vørteren etter det er desinfisert? 

Infeksjoner kan komme fra hvor som helst. Bruker man riktige renholdsrutiner (en laboratorie-approach), skiller mellom renhold og desinfisering, og bruker riktige produkter pleier dette å gå veldig bra.

Det er også greit å vite når i prosessen man kan senke skuldrene og når man må være ekstra påpasselig.
 

Vedlegg

  • Kritikalitet.jpg
    Kritikalitet.jpg
    40,2 KB · Sett: 383
Erlendso skrev:
ALLE får infeksjoner i brygget sitt fra tid om annen.

Jeg vet ikke om jeg ville sagt at alle får infeksjoner, det kommer selvsagt ann på hvor mye man brygger og hvor nøye man er med renhold og desinfisering. Jeg har bare brygget 13# og har ikke fått en eneste infeksjon til nå. Jeg har riktignok vært supernøye med renhold og desinfisering fra etter kok og helt frem til flaskingen. Jeg håper ikke at jeg får noen infeksjoner på de neste 13# heller, men jeg er somsagt ekstremt nøye når det kommer til renhold og desinfisering når jeg brygger så jeg kan ikke se at det er en umulighet at jeg slipper en infeksjon.
 
Gahr skrev:
Du har sannsynligvis fått en pediococcus-infeksjon. Den kan ikke ha kommet inn i ølet før kokingen, så enten har ølet blitt "bestøvet" av støv i luften, eller så har det kommet i kontakt med utstyr som ikke har vært rent nok. Hvis vannet er av så dårlig kvalitet, ville keg vært heller skeptisk til å bruke det i bryggingen.

Dårlig og dårlig, jeg har igrunn ikke fått analysene på hva som finnes i vannet enda, men vet at kimtallet er noe høyt. Jeg driver med catering i registrerte former og leverer vannprøver 4 ggr i året men har ikke fått pålegg om rensing/stenging. Tror helst at noe har smittet over -  jeg har tittet litt på arbeidsdagene før, under og etter brygging og ser at jeg laget ost dagen før brygging, den sto og syrnet til samme dag og så enda en dag med løype i.  Ikke i samme rom vel og merke, men man går jo litt imellom produksjonskjøkken og bryggerom. tillegg til at dette appelsinskallet lå klart i en bakke ved siden av brygget. Hvem vet hva disse to tingene kan ha gjort i fellesskap.

På tide å skrubbe ned anlegget og gjøre klart til en ny bryggedag :) Takk for engasjementet - kjempehyggelig og viktig å få hjelp når man er så ny :) God helg alle sammen!
 
Ding ding! Etter litt googling, ser jeg at pediococcus er vanlige bakterier å finne i ostetyper. Dette ble jeg nysgjerrig på. Det kan jo godt hende at du har fått det under neglene eller lignende. Kanskje litt kjedelig å måtte skrape fingerneglene reine hver gang du skal brygge da.

Bakterier er så gøy! Og spennende. :D
 
Erlendso skrev:
LissMari skrev:
Mats Ø. skrev:
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Pediococcus_damnosus
Oftest funnet på frukt og i plantemateriale, men om dette er standarden for andre bakterier og villgjær, det veit jeg ikke. Står du og brygger under epletreet i hagen eller midt i åkeren?

Det første man gjør etter å ha kræsjet med bil, er å sette seg bak rattet igjen. Det gjelder for brygging og. Kontroller rengjøringsrutinene dine en gang til, sørg for at de er gode. Det er det beste tipset jeg kan gi deg. :)

Takk for at du tar deg tid - ja dette er jo jobben min pr definisjon, må bare hive meg rundt i løpet av morgendagen og få laga en ny en. Går nok fint. Epler vokser jo ikke her i det hele tatt, åker...ja nei her er ingen åker heller, men skog. Men den er ute. Rengjøring er jeg god på. men tenker med gru på den tørka appelsinskalla og korianderfrøa som egentlig skulle opp i den wit'en....*tenketenketenke* Wellwell...gjort er gjort, skal nok bli ordnings likevel det her :) Ha en fin dag!

ALLE får infeksjoner i brygget sitt fra tid om annen.

For å kommentere det opplagte; Infeksjoner trenger ikke nødvendigvis å komme fra en åker eller epletre.. Har du husdyr eller nysgjerrige barn gående rundt bryggeriet? Er gjærlåser, pakninger og detaljer vasket og deretter lagt i Star-San før bruk? Vaskes og desinfiseres øverste kant av gjæringskaret? Tar du i utstyr som kommer i kontakt med vørteren etter det er desinfisert?   

Infeksjoner kan komme fra hvor som helst. Bruker man riktige renholdsrutiner (en laboratorie-approach), skiller mellom renhold og desinfisering, og bruker riktige produkter pleier dette å gå veldig bra.

Det er også greit å vite når i prosessen man kan senke skuldrene og når man må være ekstra påpasselig.

Hei, joda, jeg mener jeg er flink på renhold - husdyr og barnebarn har ingen adgang da dette er jobben min. Men rutinene er skjerpet, bryggrommet låses, ingen matlaging i prod.kjk i tillegg til brygging. Skal jeg inn i kjk så bytte sko osv. Alt gjennomvaskes med der tilhørende  kjemikalier og skylling etter brygging. Ny vask, skylling og starsan før brygging. Målet med spørsmålet mitt var å få et tips om hvor dette kommer i fra - ikke at jeg VET men er nå tilnærma sikker på at det er overført fra alt det andre jeg har en tendens til å holde på med. Mat er mat...men nei...alt hører ikke sammen. God helg :)
 
Mats Ø. skrev:
Ding ding! Etter litt googling, ser jeg at pediococcus er vanlige bakterier å finne i ostetyper. Dette ble jeg nysgjerrig på. Det kan jo godt hende at du har fått det under neglene eller lignende. Kanskje litt kjedelig å måtte skrape fingerneglene reine hver gang du skal brygge da.

Bakterier er så gøy! Og spennende. :D

Ja og jeg som satte melk til syrning dagen før for å lage ost. Var ikke klart til oppbevaringslake før dagen etter brygging. Der ser man.
 
Tilbake
Topp