Når det skummer ut gjærlåset?

Holder nå på å gjære et forsøk på en Andrimne Gyldenlöwe Imperial Amber.

Jeg endte opp med en OG på 80. Den har nå stått og gjæret i 20 timer aktiviteten i gjærlåsen er livlig, for å si det mildt. (brunt skum tyter ut)
Inntil videre har jeg tatt bort gjærlåset og lagt folie over. dunken står på 17-18 grader C

Spørsmålet mitt blir da hvorfor er dette brygget så hissig? og hva kan en gjøre for å unngå problemet? (skum).

Foam Control brukes av mange. Får det hos bryggselv.no.
Jeg har aldri hatt det problemet, men bruker foam control alltid i gjærstarter. Der funker det glimrende.

OG på 1.080 betyr at det er ganske mye sukker i vørteren, så gjæra "tar helt av", og da blir det naturlig nok mye skum og CO2 som må ut. Problemet kan unngås med større gjæringsbøtte/-tank, eller bytt ut gjærlåsen med en gummislange som går til en bøtte med vann e.l.! Google "blow off tube" for mer informasjon om sistnevnte.

Fordi du har tilsatt masse frisk og aktiv gjær som stortrives i vørteren. Dette er et sunnhetstegn:)

Ketil skrev:
Jeg har aldri hatt det problemet, men bruker foam control alltid i gjærstarter. Der funker det glimrende.

Har tenkt på foam control, men vet ikke om det påvirker skummet på det ferdige ølet?

Hans-Martin skrev:
Ketil skrev:

Har tenkt på foam control, men vet ikke om det påvirker skummet på det ferdige ølet?

Nei. Så lenge du ikkje bruker veldig mykje meir enn anbefalt, så vil det ikkje påvirke negativt skummet i det ferdige ølet.

Tilbake
Topp